Page 122 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 122
H. KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMUNUN 2019 YILININ İLK ALTI AYINDA
ÜLKEMİZE OLAN KATMA DEĞERİ HAKKINDA DEĞERLENDİRME
Anayasamızın 74 üncü maddesinde yer verilen hüküm gereğince, idarenin işleyişiyle ilgili
şikâyetleri inceleyen 6328 sayılı Kanun ile kurulmuş, Anayasal bir Kurum olan Kamu Denetçiliği
Kurumu, başta mevzuat değişikliği ve iyi yönetim ilkeleri açısından verdiği ve genele sirayet eden
Tavsiye Kararları ile idarenin işleyişine katkıda bulunmanın yanı sıra mevcut problemlerin ve ileride
ortaya çıkabilecek muhtemel problemlerin önüne geçilmesine yardımcı olmayı hedeflemektedir.
6328 sayılı Kamu Denetçiliği Kurumu Kanunun genel gerekçesinde ise; “… idarelerin mümkün
olduğu kadar Kurumun önerilerini değerlendirmeye alarak uymasının ve idari yargının yükünün
azaltılmasının hedeflendiği …” belirtilmiştir. Dolayısıyla 2019 yılı içerisinde yaklaşık 250 bin dava
yükü altında bulunan idari yargı erkine destek olan ve iş yükünü azaltan bir Kurum olarak adalete
hızlı erişimi tesis etme temel amaçlarımız arasındadır.
Kurumumuzca, öncelikle yapılan şikâyetlerin mümkün olduğunca hızlı ve etkin bir şekilde
sonuçlandırılmasını sağlamak adına dostane çözüm yöntemi sık sık kullanılmakta ve böylece
adalete hızlı erişim hedefi gerçekleştirilmeye çalışılmaktadır.
Buna göre Kurumumuzca, 2019 yılında iletilen 10712 ve 2018 yılından devreden 4032 adet olmak
üzere toplam 14744 adet şikâyet başvurusu değerlendirilmek üzere işleme alınmıştır. İncelemeye
alınan toplam 14744 adet şikâyet başvurusunun 12087 tanesi Kurumumuz tarafından
sonuçlandırılmış ve inceleme sonuçları şikâyetçilere bildirilmiştir.
2019 yılının ilk altı ayında yapılan bu başvuruların 1600’ü dostane yöntemlerle çözüme
kavuşturulmuştur. Yine Kurumumuzca yapılan inceleme ve araştırma sonucunda verilen toplamda
607 adet Tavsiye Kararı ile mahkemelerin iş yükünün azaltılmasına katkıda bulunulmuştur. Diğer
taraftan, aynı dönemde verilen toplam 392 adet Ret Kararı da başvuranlara mevzuat çerçevesinde
talebinin yerine getirilemeyeceğini açıklaması nedeniyle kişilerin yargıya başvurma oranında
azalmaya sebep olabilmektedir.
Öte yandan, Kurumumuza yapılan başvurularda, başvuru konularının usul açısından da hukuki
durumu açıklığa kavuşturulmaktadır. Kurumumuzun şikâyetleri inceleme usulü; süre ve menfaat
ihlali şartı başta olmak üzere idari yargıdaki dava açma şartlarına benzer nitelikte olması nedeniyle,
bu şartları taşımayan başvurular hakkında verilen İncelenemezlik Kararlarımızın dahi yargının iş
yükünün azalmasına olumlu etkisi olabilmektedir.
Kurumumuz şikâyet başvurularını incelemenin yanı sıra kişilerin bilgilendirme taleplerini de
karşılamaktadır. Adeta çağrı merkezi gibi çalışan bilgilendirme büromuz vasıtasıyla, 2019 yılının
ilk altı ayında;
- Kurumumuzca aranmak ve Kurumumuza gelen olmak üzere toplam 20.249 telefon görüşmesi,
- Kurumumuza e-posta yoluyla yapılan 730 adet bilgi edinme başvurusu,
- 4982 sayılı Bilgi Edinme Hakkı Kanunu kapsamında yapılan 71 adet başvuru,
- Kurumumuza ve İstanbul Büromuza bizzat gelen vatandaşlarla yapılan 1.809 adet yüz yüze
görüşme,
- Kurumumuzca Ombudsmanlık Halkla Buluşuyor Bölgesel Toplantıları, İl Çalışma Ziyaretleri,
İlköğretim ve Liselerle Buluşmalarda, Üniversite Konsferansları ile Uluslarası Alanda Hak Arama
Kültürünün Yaygınlaştırılması kapsamında yüzü yüze gerçekleştirilen yaklaşık 4.400 adet görüşme,
dâhil olmak üzere toplam 27.172 kişinin bilgi talebi karşılanmıştır.
118