Page 122 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 122

H.  KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMUNUN 2019 YILININ İLK ALTI AYINDA
                 ÜLKEMİZE OLAN KATMA DEĞERİ HAKKINDA DEĞERLENDİRME

              Anayasamızın  74  üncü  maddesinde  yer  verilen  hüküm  gereğince,  idarenin  işleyişiyle  ilgili
              şikâyetleri inceleyen 6328 sayılı Kanun ile kurulmuş, Anayasal bir Kurum olan Kamu Denetçiliği
              Kurumu, başta mevzuat değişikliği ve iyi yönetim ilkeleri açısından verdiği ve genele sirayet eden
              Tavsiye Kararları ile idarenin işleyişine katkıda bulunmanın yanı sıra mevcut problemlerin ve ileride
              ortaya çıkabilecek muhtemel problemlerin önüne geçilmesine yardımcı olmayı hedeflemektedir.
              6328 sayılı Kamu Denetçiliği Kurumu Kanunun genel gerekçesinde ise; “… idarelerin mümkün
              olduğu kadar Kurumun önerilerini değerlendirmeye alarak uymasının ve idari yargının yükünün
              azaltılmasının hedeflendiği …” belirtilmiştir. Dolayısıyla 2019 yılı içerisinde yaklaşık 250 bin dava
              yükü altında bulunan idari yargı erkine destek olan ve iş yükünü azaltan bir Kurum olarak adalete
              hızlı erişimi tesis etme temel amaçlarımız arasındadır.
              Kurumumuzca,  öncelikle  yapılan  şikâyetlerin  mümkün  olduğunca  hızlı  ve  etkin  bir  şekilde
              sonuçlandırılmasını  sağlamak  adına  dostane  çözüm  yöntemi  sık  sık  kullanılmakta  ve  böylece
              adalete hızlı erişim hedefi gerçekleştirilmeye çalışılmaktadır.
              Buna göre Kurumumuzca, 2019 yılında iletilen 10712 ve 2018 yılından devreden 4032 adet olmak
              üzere toplam 14744 adet şikâyet başvurusu değerlendirilmek üzere işleme alınmıştır. İncelemeye
              alınan  toplam  14744  adet  şikâyet  başvurusunun  12087  tanesi  Kurumumuz  tarafından
              sonuçlandırılmış ve inceleme sonuçları şikâyetçilere bildirilmiştir.
              2019  yılının  ilk  altı  ayında  yapılan  bu  başvuruların  1600’ü  dostane  yöntemlerle  çözüme
              kavuşturulmuştur. Yine Kurumumuzca yapılan inceleme ve araştırma sonucunda verilen toplamda
              607 adet Tavsiye Kararı ile mahkemelerin iş yükünün azaltılmasına katkıda bulunulmuştur. Diğer
              taraftan, aynı dönemde verilen toplam 392 adet Ret Kararı da başvuranlara mevzuat çerçevesinde
              talebinin  yerine  getirilemeyeceğini  açıklaması  nedeniyle  kişilerin  yargıya  başvurma  oranında
              azalmaya sebep olabilmektedir.
              Öte  yandan,  Kurumumuza  yapılan  başvurularda,  başvuru  konularının  usul  açısından  da  hukuki
              durumu açıklığa kavuşturulmaktadır. Kurumumuzun şikâyetleri inceleme usulü; süre ve menfaat
              ihlali şartı başta olmak üzere idari yargıdaki dava açma şartlarına benzer nitelikte olması nedeniyle,
              bu şartları taşımayan başvurular hakkında verilen İncelenemezlik Kararlarımızın dahi yargının iş
              yükünün azalmasına olumlu etkisi olabilmektedir.

              Kurumumuz  şikâyet  başvurularını  incelemenin  yanı  sıra  kişilerin  bilgilendirme  taleplerini  de
              karşılamaktadır. Adeta çağrı merkezi gibi çalışan bilgilendirme büromuz vasıtasıyla, 2019 yılının
              ilk altı ayında;
              - Kurumumuzca aranmak ve Kurumumuza gelen olmak üzere toplam 20.249 telefon görüşmesi,

              - Kurumumuza e-posta yoluyla yapılan 730 adet bilgi edinme başvurusu,

              - 4982 sayılı Bilgi Edinme Hakkı Kanunu kapsamında yapılan 71 adet başvuru,

              -  Kurumumuza  ve  İstanbul  Büromuza  bizzat  gelen  vatandaşlarla  yapılan  1.809  adet  yüz  yüze
              görüşme,

              - Kurumumuzca Ombudsmanlık Halkla Buluşuyor Bölgesel Toplantıları,  İl Çalışma Ziyaretleri,
              İlköğretim ve Liselerle Buluşmalarda, Üniversite Konsferansları ile Uluslarası Alanda Hak Arama
              Kültürünün Yaygınlaştırılması kapsamında yüzü yüze gerçekleştirilen yaklaşık 4.400 adet görüşme,

              dâhil olmak üzere toplam 27.172 kişinin bilgi talebi karşılanmıştır.



                                                                                                         118
   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127