Page 120 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 120
yasama erkinin yürütme ve idareye dönük denetim fonksiyonunu yerine getirmesinde aktif rol
alabilecek konumdadır. Bu yönüyle de yasama-yürütme ilişkisinin dengeli surette sürdürülmesine
katkı sağlayabilecektir.
Öte yandan, Kurum, yukarıda zikredilen Yönetmeliğin 6 ncı maddesi gereğince iyi yönetim
ilkelerini de yaptığı inceleme ve araştırmada gözetmekte ve idarelere bu kapsamda önerilerini
sunmaktadır. Yani kamu yönetiminin işleyişini sadece hukuka uygunluk bakımından değil, aynı
zamanda hizmet kalitesini artırıcı ve hesap verebilir-şeffaf idareyi kurucu özellikler gösteren iyi
yönetim ilkeleri açısından da denetlemektedir. Böylece idarelere yol gösterilerek kamu
hizmetlerinin icrasında standartların yükselmesi sağlanmakta ve vatandaş odaklı bir idari anlayışın
egemen olmasına çabalanmaktadır. Kurumun bu durumuysa, Cumhurbaşkanlığı Hükümet
Sisteminin idari faaliyetlere ilişkin hedefleri bakımından kayda değerdir. Zira bu hususa yönelik
hazırlanan 2018/13 sayılı Cumhurbaşkanlığı Genelgesinde, “kamu hizmetlerinin yerine
getirilmesinde sorun çözen, çözüm üreten, sonuç ve vatandaş odaklı devlet anlayışı ile bürokrasinin
azaltılması” hususları Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sisteminin öncelikli hedefi olarak gösterilmiştir.
Dolayısıyla Kamu Denetçiliği Kurumunun iyi yönetim ilkeleri doğrultusunda idareye önerilerde
bulunması, söz konusu sistemin öngördüğü idari yapılanmanın gerçekleştirilmesine katkı
sunacaktır.
Dolayısıyla Kamu Denetçiliği Kurumu idarenin işlem, eylem, tutum ve davranışlarını iyi yönetim
ilkeleri yönünden de denetlerken “insan dostu” bir anlayışın idari mekanizmaya yerleşmesi,
hizmetin icrasında temel hak ve hürriyetlerin korunarak hukukun üstünlüğünün tam anlamıyla
sağlanması ve iyi yönetim ilkelerinin kamu yönetimi aktörlerince benimsenerek iş ve işlemlerde
temel alınmasını hedeflemektedir.
Bu kapsamda, KDK İyi Yönetim İlkeleri denetimiyle genel olarak idareye; özelde ise kamu
görevlilerine;
Her türlü eylem, işlem ile tutum ve davranışlarında hukuka uygun faaliyette bulunmanın
yanında somut olaylarda yaşanan mağduriyetlerin giderilmesi açısından hakkaniyeti de
gözetmesi,
Başta Anayasa olmak üzere, yasalar, uluslararası sözleşmeler, Cumhurbaşkanlığı
kararnameleri, yönetmelikler vb. gibi düzenleyici işlemlere uygun faaliyette bulunması,
Kamu yararı amacından başka bir amaç güdülmeksizin; kamusal çıkarlar ile özel çıkarlar
arasında makul bir dengenin gözetilmesi,
Vatandaşlar arasında ayrım yapılmaksızın kamu hizmetlerinin sunumunda tarafsız
davranılması,
Hukuken korunan kazanılmış haklar ile düzenleyici işlemler ve istikrarlı uygulamalardan
kaynaklı haklı beklentilerin korunması,
Hizmet sunulurken bir takım standartlara ve etik ilkelere özen gösterilmesi,
Bunun için vatandaş odaklı, kaliteli ve beklentilere uygun kamu hizmeti sunumu
gerçekleştirilmesi,
Yönetime vatandaşın katılımını da sağlayacak demokratik kültürün geliştirilmesi,
116