Page 119 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 119

G.  CUMHURBAŞKANLIĞI HÜKÜMET SİSTEMİNDE İDARENİN DENETİMİ VE
                 KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMUNUN ROLÜ

              Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemi, 16/04/2017 tarihinde yapılan halkoylaması sonucunda kabul
              edilen 6771 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Anayasasında Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunla hukuk
              düzenine kazandırılmıştır. Yürütme erki ve buna bağlı olarak idari mekanizmayı ilgilendiren söz
              konusu sistem, 1961 ve 1982 Anayasasında öngörülen yapıdan oldukça farklılık arz etmekte ve
              önemli yenilikler içermektedir.

              6771  sayılı  Kanunun  tüm  düzenlemeleriyle  yürürlüğe  girdiği  09/07/2018  tarihinden  itibaren
              çıkarılan Cumhurbaşkanlığı Kararnameleri, idari yapılanmayı tüm yönleriyle ele almış ve kamu
              kurum-kuruluşlarının  görev-yetki  esasları,  personel  durumu,  merkez-taşra  teşkilatı  düzeni  vb.
              birçok hususu dizayn etmiştir.  Hatta yeni kamu tüzel kişilerini ihdas etmek suretiyle, idari teşkilata
              eklemeler de yapmıştır.

              Cumhurbaşkanlığı  Hükümet  Sistemine  geçilmesiyle  birlikte  devlet  örgütlenmesindeki  birlik
              perçinlenmiş, sorumluluk silsilesi belirginleşmiş ve karar alma mekanizmalarının etkinliği artmıştır.
              Bu  durum  da,  idarenin  belirleyici  fonksiyonu  olan  kamu  hizmetlerinin  icrasında  farklı  bir
              yaklaşımın  doğmasına  sebep  olmuştur.  Artık  kişilerin  taleplerini  iletip  kamu  hizmetine
              ulaşabilecekleri mekanizmalar dağınık halde olmayıp belli bir çatı etrafında toplanmış ve bu suretle,
              kamusal otorite daha etkin, verimli ve hızlı karar alan bir konuma gelmiştir.

              Diğer taraftan Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemine geçilmesiyle birlikte devlet işleyişinde hızlı
              karar almak suretiyle etkin, verimli, hesap verebilir, vatandaş beyanına güvenen ve şeffaf bir kamu
              yönetimi oluşturmak ve kamu hizmetlerinin hızlı, kaliteli, basitleştirilmiş ve düşük maliyetli bir
              şekilde yerine getirilmesini sağlamak hedeflenmiştir

              Hükümet sistemindeki değişimle idarede yaşanan bu dönüşüm, kamu hizmetlerinin muhataplarına
              sunumunda  gözetilmesi  gereken  temel  prensipleri  yeni  bakış  açılarıyla  birlikte  tekrar  gündeme
              getirmiştir. Zira iyi yönetim ilkeleri olarak bilinen ve çağdaş bir kamu yönetimi tarafından uyulması
              gereken bu esaslar, sadece idari faaliyetlerin denetlenmesinde kullanılan araçlar olmayıp idarenin
              kendi  içinde  hesap  verebilir  olmasını  sağladığı  gibi  kamuoyu  nezdindeki  güvenilirliğini  de
              artırmaktadır. Nitekim 23/07/2019 tarihli ve 30840 sayılı mükerrer Resmi Gazetede onaylandığına
              ilişkin kararın yayımlandığı On Birinci Kalkınma Planının (2019-2023) “İyi Yönetişim” bahsinde,
              “Kamu yönetiminde hesap verme sorumluluğunun yerleştirilmesi, katılımcılığın güçlendirilmesi,
              kamu hizmet sunumunda eşit ve adil muamele yapılmasının sağlanması ve şeffaflığın artırılması”
              temel  amaç  olarak  öngörülmüştür.  Bu  bakımdan,  yeni  sistemin  idari  anlamda  iyi  işlemesi  ve
              vatandaş  nezdinde  kabul  görmesi  için  söz  konusu  ilkelere  azami  düzeyde  özen  gösterilmesi
              gerekmektedir.

              Ayrıca  bu  kapsamda  ilgili  denetim  mekanizmalarının  durumu  da  önem  taşımaktadır.  Özellikle
              Türkiye  Büyük  Millet  Meclisi  Başkanlığına  bağlı  olarak  faaliyetlerini  sürdüren  ve  bu  yönüyle
              TBMM  adına  idareyi  denetleyen  Kamu  Denetçiliği  Kurumunun  pozisyonu  dikkatlice  ele
              alınmalıdır. Kurum, 6328 sayılı Kanun ve Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun Uygulanmasına
              İlişkin  Usul  ve  Esaslar  Hakkında  Yönetmelik  bağlamında,  idarenin  işlem,  eylem,  tutum  ve
              davranışlarını hukuk, hakkaniyet, insan hakları ve iyi yönetim ilkeleri yönünden incelemekle görevli
              olup  idarelere  önerilerde  bulunmaktadır.  Bu  faaliyetlerin  yerine  getirilmesi  sırasında,  idarenin
              denetlenmesi kadar onun daha iyi nasıl işleyebileceğine ilişkin de Kurumun genel bir yönlendirici
              işlevi  bulunmaktadır.  Cumhurbaşkanlığı  Hükümet  Sisteminde  ise,  kamu  denetçisine  başvurma
              hakkının  kullanımının  sağlayacağı  asıl  katkı,  Kurumun  TBMM’yle  olan  ilişkisinde
              gözlemlenmektedir. Anayasal düzlemdeki konumuyla diğer kamu kuruluşlarından ayrışan Kurum,


                                                                                                         115
   114   115   116   117   118   119   120   121   122   123   124