Page 172 - 2019 Yıllık Rapor web
P. 172

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               Bu kapsamda, sürekli işçi kadrolarında istihdam edilme talebi açısından başvuran
               hakkında 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin ilgili hükümlerinin uygulanması
               için işlem tesis edilmesi hususunda Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığına
                                     71
               Tavsiyede Bulunulmasına  karar verilmiştir.
               SGK’nın Fatura Bedelleri Üzerinden Kesinti Yapılmaması
               Başvuran, Diyarbakır’da  faaliyet  gösteren  Güneydoğu İşitme Merkezinin sahibi
               olduğunu, 2018 yılında Sosyal Güvenlik Kurumu ile sözleşme imzalayıp MEDULA
               sistemine geçtiğini,  evraklarda en ufak bir eksiklik olduğu zaman SGK’nın kesinti
               yaptığını, son ayda da 2.500,00 TL kesinti yapıldığını, sözleşmeyi Ankara’da imzaladığı
               için itiraz durumunda Ankara’ya gitmek zorunda kaldığını, bu durumun kendisini
               maddi ve manevi zarara uğrattığını belirterek söz konusu ödemelerle ilgili iş ve
               işlemlerin Diyarbakır Sosyal Güvenlik İl Müdürlüğü bünyesinde yapılmasını, ayrıca
               SGK’nın ödemelerde kesinti yapmamasını talep etmiştir.

               Başvuru kapsamında yapılan incelemeler neticesinde, mevzuat ve tarafların imzaladığı
               sözleşme hükümleri gereğince, idarenin üstüne düşen sorumluluğu yerine getirdiği;
               kendisine iletilen itirazları ilgili mevzuat ve sözleşme hükümleri çerçevesinde inceleyip
               sonuçlandırdığı; başvuranın ise mevzuatta yazan usul ve esaslar çerçevesinde söz konusu
               kesintilerden bazıları  için  itirazlarını süresinde  yapmadığı; süresindeki itirazlarının
               gerekçelerinin ise makul olmadığı, nitekim yaptığı itirazlarda gerekçe olarak sunulan
               hususların çoğunlukla idareye yüklenemeyecek (kendi ihmalinden kaynaklanan) sebepler
               olduğu; yine İtiraz İnceleme Komisyonunun toplantısına katılmadığı zamanlarda
               söz konusu toplantılara  katılmasını engelleyecek mücbir bir  sebebin bulunmadığı
               anlaşılmakla; başvurandan yapılan kesinti işlemlerinde herhangi bir hukuka aykırılık
               bulunmadığı kanaatine varılmıştır.

               Ancak Diyarbakır ilinde ticari faaliyetini sürdüren başvuranın, itiraz için Ankara iline
               gitmesinin gerek ulaşım gerekse konaklama gibi birçok maliyete katlanması anlamına
               geleceği; idarenin, takdir yetkisini kullanma yönünde kendince makul sebepleri olsa da
               bunu yaparken, hakkaniyetsiz durumların ortaya çıkmaması yönünde hareket etmesi
               gerektiği; bu çerçevede idarenin, başvuranla imzaladığı sözleşmede yer alan “Kurum,
               kendi bünyesinde ilgili mevzuat ve işbu sözleşme gereğince yerine getirilecek hizmetlerin
               sunumu için gerekli altyapı hizmetini sunacaktır” hükmünü de dikkatten kaçırmaması,
               kamu yararını gözetirken sözleşmenin karşı tarafının da menfaatlerini gözetecek şekilde
               hareket etmesinin daha yerinde olacağı; bu bağlamda söz konusu fatura incelemelerinin,
               Diyarbakır ilinin nispeten yakınındaki illere nazaran daha büyük konumda olması
               nedeniyle burada yapılması, eğer bu mümkün değilse en azından herhangi bir itiraz
               durumunda, bulunulan illerde de itiraz değerlendirmesinin yapılabilmesine yönelik
               önlemler alınmasının hakkaniyete uygun bir çözüm yolu olacağı değerlendirilmiştir.


               71  2018/16378 numaralı başvuru hakkında verilen 28/05/2019 tarihli Tavsiye Kararı


                                                                        2019 YILLIK RAPOR  171
   167   168   169   170   171   172   173   174   175   176   177