Page 177 - 2019 Yıllık Rapor web
P. 177
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
gerekçesi ile 20/02/2019 tarihinde başvuranın aktif görünen kaydının iptal edildiği;
devir sonrası yaşanan, içerisinde emsal mahkeme kararı, YÖK Yürütme Kurulu Kararı
gibi hususları barındıran bu süreçte, başvurana ön kaydının yapıldığı hususunda bir
bilgilendirme veya tebligatta bulunulmadığı ve başvuranın kayıt hakkı bulunduğunu
kaydının silinmesi ile öğrendiği hususları birlikte değerlendirildiğinde başvuranın emsal
mahkeme kararı ve karar sonrası süreci bilecek durumda olmadığı gözetilmeksizin süreç
takibinin öğrenciye ait olduğu gerekçesi ile talebin reddedilmesi işleminin hakkaniyete
aykırı olduğu tespit edilmiştir.
Başvuranın iddiaları, ilgili idarenin açıklamaları, konuyla ilgili mevzuat hükümleri
ile dosya kapsamındaki bilgi ve belgeler birlikte değerlendirildiğinde; başvurana
kayıt hakkı verilmesi hususunda Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Rektörlüğüne
77
Tavsiyede Bulunulmasına karar verilmiştir.
7.2.2 İYİ YÖNETİM AÇISINDAN SAĞLANAN KATKI
Devlet, bireylerin gücünü, ömrünü aşan nitelikteki işlerin yapılabilmesi ve geniş
çaplı toplumsal ihtiyaçların karşılanabilmesi için varlık kazanan bir organizasyondur.
Bu yönüyle de, kendini var eden bireylerin hayatını kolaylaştırarak onların daha iyi
şartlar dâhilinde yaşamalarını sağlamakla ve sadece milli güvenlik, kamu düzeni vb.
hususlarda tedbir almakla yetinmeyip kamu hizmetinin etkin, verimli, kolay ulaşılabilir
şekilde muhataplarına ulaşmasını gözetmekle yükümlüdür. Ancak genelde tüm devlet
kurumları, özelde ise idari mekanizmanın bu faaliyetlerini yerine getirirken yalnızca
mevzuat düzenlemelerini göz önünde tutarak hareket edeceği de zannedilmemelidir.
Zira söz konusu faaliyetlerin hüküm ve sonuçları, yalnız hukuk âleminde etkisini
göstermemekte, aksine fiili hayata müessir olmakta ve ilgilileri nezdinde önemli
neticeler doğurmaktadır. Bu bakımdan, kamusal otoritenin iş ve işlemlerinde, hukuk
metinlerinde belirtilen usul, esas ve sorumluluklarına ek olarak iyi yönetim ilkeleri olarak
bilinen prensiplere de uyması önem arz etmektedir.
İyi yönetim ilkeleri hakkında detaylı değerlendirmeler, Türkiye’nin üyesi olduğu Avrupa
Konseyi tarafından alınan Bakanlar Komitesi Kararlarında, Avrupa Birliği Temel Haklar
Şartında ve Avrupa Parlamentosu tarafından onaylanan Avrupa Doğru İdari Davranış
Yasasında bulunmaktadır. Bununla birlikte, ülkemizde son yıllarda yapılan kanuni, idari
düzenlemeler ve kamu kurumkuruluşlarının yeniden yapılandırılması çalışmaları da, bu
bağlamda değerlendirilmeyi hak etmekte olup iyi yönetim anlayışının kamu yönetimine
egemen olması açısından kıymete değerdir. Özellikle bu tedbirler arasında yer alan
ve 2010 yılında yapılan halkoylamasıyla anayasal bir hak olarak kabul edilen kamu
denetçisine başvuru hakkının özünde de aynı yaklaşım kendine yer bulmuştur. Çünkü
bu hak marifetiyle bir taraftan idari işleyişten kaynaklı şikâyetlerin Kamu Denetçiliği
Kurumu tarafından hukuka uygunluğunun denetlenmesi amaçlanırken, diğer taraftan,
kamu kurumkuruluşlarının işlem, eylem, tutum ve davranışlarının hem hakkaniyet
77 2019/10305 numaralı başvuru hakkında verilen 14/11/2019 tarihli Tavsiye Kararı
176 2019 YILLIK RAPOR