Page 177 - 2019 Yıllık Rapor web
P. 177

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                 gerekçesi ile 20/02/2019 tarihinde başvuranın aktif görünen kaydının iptal edildiği;
                 devir sonrası yaşanan, içerisinde emsal mahkeme kararı, YÖK Yürütme Kurulu Kararı
                 gibi hususları barındıran bu süreçte, başvurana ön kaydının yapıldığı hususunda bir
                 bilgilendirme veya tebligatta bulunulmadığı ve başvuranın kayıt hakkı bulunduğunu
                 kaydının silinmesi ile öğrendiği hususları birlikte değerlendirildiğinde başvuranın emsal
                 mahkeme kararı ve karar sonrası süreci bilecek durumda olmadığı gözetilmeksizin süreç
                 takibinin öğrenciye ait olduğu gerekçesi ile talebin reddedilmesi işleminin hakkaniyete
                 aykırı olduğu tespit edilmiştir.

                 Başvuranın iddiaları, ilgili idarenin açıklamaları, konuyla ilgili mevzuat hükümleri
                 ile dosya kapsamındaki bilgi ve belgeler birlikte değerlendirildiğinde; başvurana
                 kayıt hakkı verilmesi hususunda Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Rektörlüğüne
                                      77
                 Tavsiyede Bulunulmasına  karar verilmiştir.
                 7.2.2 İYİ YÖNETİM AÇISINDAN  SAĞLANAN KATKI

                 Devlet, bireylerin gücünü, ömrünü aşan nitelikteki işlerin yapılabilmesi ve geniş
                 çaplı toplumsal ihtiyaçların karşılanabilmesi için varlık kazanan bir organizasyondur.
                 Bu yönüyle de, kendini var eden bireylerin hayatını kolaylaştırarak onların daha iyi
                 şartlar dâhilinde yaşamalarını sağlamakla ve sadece milli güvenlik, kamu düzeni vb.
                 hususlarda tedbir almakla yetinmeyip kamu hizmetinin etkin, verimli, kolay ulaşılabilir
                 şekilde muhataplarına ulaşmasını gözetmekle yükümlüdür. Ancak genelde tüm devlet
                 kurumları,  özelde ise  idari  mekanizmanın  bu  faaliyetlerini  yerine  getirirken  yalnızca
                 mevzuat düzenlemelerini göz önünde tutarak hareket edeceği de zannedilmemelidir.
                 Zira söz konusu faaliyetlerin hüküm ve sonuçları, yalnız hukuk âleminde etkisini
                 göstermemekte, aksine fiili hayata müessir olmakta ve ilgilileri nezdinde önemli
                 neticeler doğurmaktadır. Bu bakımdan, kamusal otoritenin iş ve işlemlerinde, hukuk
                 metinlerinde belirtilen usul, esas ve sorumluluklarına ek olarak iyi yönetim ilkeleri olarak
                 bilinen prensiplere de uyması önem arz etmektedir.
                 İyi yönetim ilkeleri hakkında detaylı değerlendirmeler, Türkiye’nin üyesi olduğu Avrupa
                 Konseyi tarafından alınan Bakanlar Komitesi Kararlarında, Avrupa Birliği Temel Haklar
                 Şartında ve Avrupa Parlamentosu tarafından onaylanan Avrupa Doğru İdari Davranış
                 Yasasında bulunmaktadır. Bununla birlikte, ülkemizde son yıllarda yapılan kanuni, idari
                 düzenlemeler ve kamu kurumkuruluşlarının yeniden yapılandırılması çalışmaları da, bu
                 bağlamda değerlendirilmeyi hak etmekte olup iyi yönetim anlayışının kamu yönetimine
                 egemen olması açısından kıymete değerdir. Özellikle bu tedbirler arasında yer alan
                 ve 2010 yılında yapılan halkoylamasıyla anayasal bir hak olarak kabul edilen  kamu
                 denetçisine başvuru hakkının özünde de aynı yaklaşım kendine yer bulmuştur. Çünkü
                 bu hak marifetiyle bir taraftan idari işleyişten kaynaklı şikâyetlerin Kamu Denetçiliği
                 Kurumu tarafından hukuka uygunluğunun denetlenmesi amaçlanırken, diğer taraftan,
                 kamu kurumkuruluşlarının işlem, eylem, tutum ve davranışlarının hem hakkaniyet

                 77  2019/10305 numaralı başvuru hakkında verilen 14/11/2019 tarihli Tavsiye Kararı


             176 2019 YILLIK RAPOR
   172   173   174   175   176   177   178   179   180   181   182