Page 187 - 2019 Yıllık Rapor web
P. 187

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                 tarihleri arasında yapılan kesintilerin zamanaşımına uğrayacağından  bu yöndeki talebin
                 reddi gerektiği değerlendirilmiştir.

                 Bununla birlikte, Anayasamız, tarafı olduğumuz BM Engelli Hakları Sözleşmesi ve
                 diğer ilgili mevzuatımız uyarınca engelli bireylerin “yaşam koşullarının sürekli olarak
                 iyileştirilmesi” ilkesinin benimsendiği, bu amaçla 193 sayılı Kanunla Devletin vergi
                 alacaklarının bir kısmından vazgeçerek “engellilik indirimlerinin” düzenlendiği göz
                 önüne alındığında; bu hususta “kazanılmış  hakların korunması açısından” sahadaki
                 tecrübeler ışığında idarece ikincil mevzuatta iyileştirmeler yapılmasının yerinde olacağı
                 değerlendirilmiştir.

                 Bu itibarla, başvuranın ilgili idareye başvuru tarihinden (23/02/2018) geriye dönük
                 beş yıl (23/02/2013 tarihinden başlayarak) süresince maaşından fazladan yapılan gelir
                 vergisi kesintilerinin başvurana iade edilmesi ve engelli bireylerin “kazanılmış haklarının
                 korunması açısından” sahadaki tecrübeler ışığında ilgili idarece ikincil mevzuatta
                                                                                         85
                 iyileştirmeler yapılması amacıyla Gelir İdaresi Başkanlığına Tavsiyede Bulunulmasına
                 karar verilmiştir.
                 Kadrosuzluk Nedeniyle Emekliye Sevk Edilen Başvuranın Emekli Aylığının
                 Bağlanması
                 Başvuran,  TSK bünyesinde kurmay  albay olarak görev yapmaktayken kadrosuzluk
                 nedeniyle emekliye sevk edildiğini, fiili hizmet süresi zammı dâhil toplam fiili hizmet
                 süresinin 25 yılın üzerinde olmasına rağmen yaş şartını taşımadığı gerekçesiyle SGK
                 tarafından emekli aylığının bağlanmadığını, oysa tabi olduğu 5434 sayılı Kanunun
                 emekli aylığı bağlanacak halleri  düzenleyen  39  uncu  maddesinde  “kadrosuzluk
                 nedeniyle emeklilik” halinin açıkça düzenlenmediğini, Kanunun geçici 205 inci
                 maddesinde de aynı hususun söz konusu olduğunu, diğer taraftan 926 sayılı Kanunun
                 49 uncu  ve 113 üncü  maddelerinde kadrosuzluktan  emekliliğin farklı bir kategori
                 olarak düzenlendiğini, bununla beraber 5510 sayılı Kanunda kadrosuzluktan emekliye
                 ayrılacak kamu görevlileri için yaş şartı aranmaksızın prim gün şartı (9000 gün)
                 arandığını,  kendisinin  ise  9000’den  fazla  prim  ödeme  gün  sayısı  olduğu  dikkate
                 alındığında  tarafına aylık  bağlanmamasının  eşitlik ve hakkaniyete aykırı  olduğunu
                 belirterek emekli aylığı bağlanmasına hak kazandığının tespitini talep etmektedir.
                 Kurumumuzca yapılan incelemede; sosyal güvenlik yönünden hakkında 5434 sayılı
                 Kanun hükümleri uygulanan başvuranın hukuksal konumunun 5510 sayılı Kanun
                 kapsamında sayılan kamu görevlileriyle aynı olmadığı, bu nedenle farklı kurallara
                 tabi tutulmasının eşitlik ilkesinin ihlali anlamına gelmediği, ancak kadrosuzluk
                 nedeniyle emekliye sevk edilen kamu görevlilerinden 5510 sayılı Kanun kapsamında
                 olanlara sosyal güvenlik sistemi dışından finanse edilen bir yönteme dayanarak yaşlılık
                 aylığı bağlanırken haklarında 5434 sayılı Kanun hükümleri uygulananların bunun
                 dışında tutulmasının adalete ve hakkaniyete aykırı olduğu ve eşitlik ilkesini zedelediği
                 değerlendirilmiştir.

                 85  2018/15477 numaralı başvuru hakkında verilen 20/05/2019 tarihli Kısmen Tavsiye Kısmen Ret Karar


             186 2019 YILLIK RAPOR
   182   183   184   185   186   187   188   189   190   191   192