Page 187 - 2019 Yıllık Rapor web
P. 187
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
tarihleri arasında yapılan kesintilerin zamanaşımına uğrayacağından bu yöndeki talebin
reddi gerektiği değerlendirilmiştir.
Bununla birlikte, Anayasamız, tarafı olduğumuz BM Engelli Hakları Sözleşmesi ve
diğer ilgili mevzuatımız uyarınca engelli bireylerin “yaşam koşullarının sürekli olarak
iyileştirilmesi” ilkesinin benimsendiği, bu amaçla 193 sayılı Kanunla Devletin vergi
alacaklarının bir kısmından vazgeçerek “engellilik indirimlerinin” düzenlendiği göz
önüne alındığında; bu hususta “kazanılmış hakların korunması açısından” sahadaki
tecrübeler ışığında idarece ikincil mevzuatta iyileştirmeler yapılmasının yerinde olacağı
değerlendirilmiştir.
Bu itibarla, başvuranın ilgili idareye başvuru tarihinden (23/02/2018) geriye dönük
beş yıl (23/02/2013 tarihinden başlayarak) süresince maaşından fazladan yapılan gelir
vergisi kesintilerinin başvurana iade edilmesi ve engelli bireylerin “kazanılmış haklarının
korunması açısından” sahadaki tecrübeler ışığında ilgili idarece ikincil mevzuatta
85
iyileştirmeler yapılması amacıyla Gelir İdaresi Başkanlığına Tavsiyede Bulunulmasına
karar verilmiştir.
Kadrosuzluk Nedeniyle Emekliye Sevk Edilen Başvuranın Emekli Aylığının
Bağlanması
Başvuran, TSK bünyesinde kurmay albay olarak görev yapmaktayken kadrosuzluk
nedeniyle emekliye sevk edildiğini, fiili hizmet süresi zammı dâhil toplam fiili hizmet
süresinin 25 yılın üzerinde olmasına rağmen yaş şartını taşımadığı gerekçesiyle SGK
tarafından emekli aylığının bağlanmadığını, oysa tabi olduğu 5434 sayılı Kanunun
emekli aylığı bağlanacak halleri düzenleyen 39 uncu maddesinde “kadrosuzluk
nedeniyle emeklilik” halinin açıkça düzenlenmediğini, Kanunun geçici 205 inci
maddesinde de aynı hususun söz konusu olduğunu, diğer taraftan 926 sayılı Kanunun
49 uncu ve 113 üncü maddelerinde kadrosuzluktan emekliliğin farklı bir kategori
olarak düzenlendiğini, bununla beraber 5510 sayılı Kanunda kadrosuzluktan emekliye
ayrılacak kamu görevlileri için yaş şartı aranmaksızın prim gün şartı (9000 gün)
arandığını, kendisinin ise 9000’den fazla prim ödeme gün sayısı olduğu dikkate
alındığında tarafına aylık bağlanmamasının eşitlik ve hakkaniyete aykırı olduğunu
belirterek emekli aylığı bağlanmasına hak kazandığının tespitini talep etmektedir.
Kurumumuzca yapılan incelemede; sosyal güvenlik yönünden hakkında 5434 sayılı
Kanun hükümleri uygulanan başvuranın hukuksal konumunun 5510 sayılı Kanun
kapsamında sayılan kamu görevlileriyle aynı olmadığı, bu nedenle farklı kurallara
tabi tutulmasının eşitlik ilkesinin ihlali anlamına gelmediği, ancak kadrosuzluk
nedeniyle emekliye sevk edilen kamu görevlilerinden 5510 sayılı Kanun kapsamında
olanlara sosyal güvenlik sistemi dışından finanse edilen bir yönteme dayanarak yaşlılık
aylığı bağlanırken haklarında 5434 sayılı Kanun hükümleri uygulananların bunun
dışında tutulmasının adalete ve hakkaniyete aykırı olduğu ve eşitlik ilkesini zedelediği
değerlendirilmiştir.
85 2018/15477 numaralı başvuru hakkında verilen 20/05/2019 tarihli Kısmen Tavsiye Kısmen Ret Karar
186 2019 YILLIK RAPOR