Page 183 - 2019 Yıllık Rapor web
P. 183

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                 ve kuruluşlarında sürekli işçi kadrosunda görev yapan ve ilgili mevzuatına göre
                 alınan sağlık kurulu raporunda en az  yüzde kırk oranında engelli olduğu belirtilen
                 işçilerin, engellilik durumundan kaynaklanan gerekçelere dayalı olarak kurum içinde
                 yer değiştirme talebinde bulunabileceği, bu kapsamdaki taleplerin kamu kurum
                 ve kuruluşlarının kadro imkânları ve teşkilat yapıları dikkate alınarak karşılanacağı
                 hükmünün eklendiği görülmüş; bu suretle, memurlar gibi engelli işçilere de kurum
                 içinde yer değişikliği hakkı tanındığı anlaşılmıştır. Bu kapsamda, başvuranın talebinin
                 engellilik mazeretinden kaynaklanıyor olması,  Milli Eğitim Bakanlığının başvuranın
                 talep ettiği yerde teşkilatının bulunması ve Erzurum ilinde başvuranın atanabileceği
                 vizeli işçi kadrosunun bulunması ile birlikte bahsi geçen üç hususun da mevcut olduğu
                 görülmüştür. Ayrıca başvuruya konu idarenin yer değişikliği talebinin reddine ilişkin
                 olarak öne sürdüğü 4857 sayılı İş Kanununun 30 uncu maddesinde belirtilen %4
                 oranının altına düşülmesi nedeniyle idari para cezasıyla karşılaşma durumu söz konusu
                 hakkın kullanılması konusunda geçerli bir mazeret olarak kabul edilmemiştir.

                 Bununla birlikte, 4857 sayılı İş Kanununun 30 uncu maddesiyle, kamu ve özel sektör
                 işverenlerine  belli bir oranda engelli çalıştırma zorunluluğu getirildiği, Kanunun
                 101 inci maddesiyle 30 uncu maddeye aykırı olarak engelli ve eski hükümlü
                 çalıştırmayan işveren veya işveren vekiline çalıştırmadığı her engelli ve eski hükümlü ve
                 çalıştırmadığı her ay belli bir miktarda idari para cezası verileceği, kamu kuruluşlarının
                 da bu para cezasından hiçbir şekilde muaf tutulamayacağı hükümlerine yer verildiği
                 tespit edilmiş olup bu oranın ihtiyaç duyulan işçi sayısının değil, idarelerin engelli
                 istihdamı için ayırmaları gereken minimum miktarı gösterdiği anlaşılmıştır. Kamu
                 kurum ve kuruluşları için getirilen belli bir oranda engelli çalıştırma yükümlülüğü
                 hesaplamalarının il düzeyinde yapıldığı ve bu yükümlülüğe uymayan kamu idareleri ile
                 illerdeki kamu işveren vekillerine de idari para cezası uygulandığı görülmüştür. Ancak
                 kamu idarelerinin birçok ilde faaliyet göstermesi ve 5620 sayılı Kanun ile kamuda
                 çalışan işçilere belli durumlarda engellilik mazeretine bağlı yer değişikliği hakkının
                 tanınmış olması nedeniyle, kamu işyerleri açısından uygulamada birçok soruna yol
                 açtığı, bu uygulama nedeniyle hem mali açıdan hem de verimlilik açısından kamu
                 kaynaklarının israf edildiği saptanmıştır.  Bu minvalde, özel sektör işyerlerinden farklı
                 mahiyette bulunan kamu işyerleri açısından, engelli işçi çalıştırma zorunluluğuna ilişkin
                 alt limitin ulusal düzeyde hesaplanması yönteminin uygulanması suretiyle, 5620 sayılı
                 Kanun ile kamu işçilerine tanınan engellilik mazeretine bağlı yer değişikliği hakkının
                 kullanımının uyumlaştırılmasını teminen 4857 sayılı İş Kanununda ve diğer ilgili
                 mevzuatta gerekli değişikliklerin yapılması konusunda çalışma yapılması gerektiği
                 değerlendirilmiştir.

                 Açıklanan gerekçelere dayanarak başvuranın engellilik mazeretine dayalı yer değişikliği
                 talebinin yerine getirilmesi hususunda Milli Eğitim Bakanlığına; kamuda engelli
                 istihdam etme yükümlülüğünün ulusal düzeyde hesaplanarak idari para cezalarının



             182 2019 YILLIK RAPOR
   178   179   180   181   182   183   184   185   186   187   188