Page 267 - 2019 Yıllık Rapor web
P. 267
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
korucusu olarak görev yaptığı il ve ilçenin Valilik/Kaymakamlık makamı kayıtlarında
herhangi bir tazminat talep dilekçesi olmadığı için işlem yapılamadığının kendisine
bildirildiğini, oysa söz konusu dilekçeyi Valilik/Kaymakamlık makamına verdiği tarihin
07/08/2017 olduğunu ve yaklaşık 20 günlük bir süre ile bu hakkı kaybetmiş olduğunu
belirterek mağduriyetinin giderilmesini talep etmiştir.
Kurumumuzca gerçekleştirilen dostane çözüm girişimleri neticesinde, öncelikle
başvuruya konu idare olan Sosyal Güvenlik Kurumundan bilgi ve belge talep edilmiş
olup, Kurumun cevabi yazısında; “…gerek 5434 sayılı Kanun gerekse 5510 sayılı
Kanun kapsamında yapılan bir ödeme türü olmayan 442 sayılı Kanunun Ek 17 nci
maddesi kapsamında yapılacak tazminat ödemeleri açısından zamanaşımı hükümleri
uygulanıp uygulanmayacağı hususunda tereddüt oluşmuş, bu kapsamda da yukarıda
bahsi geçen 442 sayılı Kanunun mülga Ek 17 nci ve Geçici 2 nci maddeleri uyarınca
yapılacak tazminat ödemeleri bakımından 5 yıl içinde müracaat etmeyenlere tazminat
ödenip ödenmeyeceği hususunda 11/02/2019 tarihli ve 2346505 sayılı yazımız ile Hazine
ve Maliye Bakanlığının görüşlerine başvurulmuştur. Bu itibarla, Kurumumuzca 442
sayılı Kanuna göre yapılan tazminat ödemelerinin faturası karşılığında Hazineden tahsil
edilmekte olduğu dikkate alınarak, Kurumumuz uygulamasına esas teşkil etmek üzere,
442 sayılı Köy Kanunu kapsamında tazminat talebinde bulunan güvenlik korucularına
yapılacak ödemeleri hakkında zamanaşımı hükümlerinin uygulanıp uygulanmayacağı,
uygulanacak ise hangi kanun hükümlerine göre işlem yapılacağı hususlarında Hazine ve
Maliye Bakanlığından talep edilen görüş yazımıza alınacak cevaba göre ilgili hakkında
yapılacak işlemlerin Kurumunuza ayrıca bildirileceği…” hususu belirtilmiştir. Bunun
üzerine Hazine ve Maliye Bakanlığından da görüş sorularak Sosyal Güvenlik Kurumuna
verilecek cevabın bir örneğinin Kurumumuza da gönderilmesi talep edilmiş olup
Bakanlığın gönderdiği yazı üzerine de Sosyal Güvenlik Kurumuna dostane çözüme
davet yazısı gönderilmiştir. Sonuç olarak Sosyal Güvenlik Kurumu yetkilileri ile
yapılan görüşmeler neticesinde, başvuran hakkında zamanaşımı yönünden yapılan
uygulamadan dönüldüğü, bu kapsamda 21/05/2019 tarihinde talep edilen tutarın
başvuranın banka hesabına gönderildiği öğrenilmiştir. Başvuran da tutarı tahsil ettiğini
53
beyan ettiğinden dosya hakkında Dostane Çözüm Kararı verilmiştir. Bu dosya
özelinde konu çözüme kavuşturulmakla birlikte aynı konudaki Kurumun zamanaşımı
uygulamasında da değişikliğe gidildiği, aynı durumda olan tüm sigortalıları kapsayan
bir etki yaratıldığı görülmüştür.
8.3.2.4.4. Genel Sağlık Sigortası Tescil İşlemlerinin Düzeltilerek Sağlık
Yardımlarından Faydalanması
Başvuran, %81 oranında ağır engelli koah hastası olup malulen emekli olduğunu, 3
yılda bir yapılan rutin kontrol için 17/09/2018 tarihinde Kırklareli SGK Müdürlüğü
tarafından Kırklareli Devlet Hastanesi Sağlık Kuruluna yönlendirildiğini, 18/09/2018
tarihinde bütün hekimler kontrol ettikten sonra Kırklareli Devlet Hastanesinde Göğüs
53 2018/17655 numaralı başvuru hakkında verilen 19/06/2019 tarihli Dostane Çözüm Kararı
266 2019 YILLIK RAPOR