Page 326 - 2019 Yıllık Rapor web
P. 326

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               etmediği; ancak başvuranın kendisine sunulan indirimli elektrik kullanım teklifini kabul
               ederek 1 yılın sonunda sözleşmesinin sonlandırılarak tekrar ulusal tarifeye geçirilmek
               üzere yeni sözleşme yapmak durumunda kalması ve aboneliğini sonlandırmamasına
               rağmen güvence bedeli alınmasını gerektiren durumların varlığını gösteren bir
               bilginin bulunmadığı; güvence bedelinin asıl amacının abonenin faturasını ödememesi
               durumunda Şirketin kendi alacağını garantiye almak olduğu; somut olayda başvuranın
               zaten Şirkette 144,94 TL değerinde güvence bedelinin bulunmasının bu amaca hizmet
               etmek için yeterli olduğu; başvuranın hâlihazırda Şirkette alacağı olan güvence bedeli
               de bulunmasına rağmen yeniden güvence bedeli alınmasının iyi niyet kurallarına, temel
               tüketici haklarına, iyi yönetim ilkelerine ve hakkaniyete uygun olmadığı kanaatine
               varılmıştır.
               Bu doğrultuda, güvence bedeli farkının iade edilmesi yönünde  Yeşilırmak Elektrik
               Dağıtım A.Ş. Genel Müdürlüğüne Tavsiyede Bulunulmasına 121  karar verilmiştir.
               8.7.2.2. Doğalgaz Abonelerine Seçme Hakkı Verilmeden Sayacın
               Değiştirilmesi ve Değişim Sebebiyle Güvence Bedeli Alınması

               Başvuran, Ankara’da bulunan konutunda kendisine herhangi bir bildirim yapılmaksızın
               isteği ve iradesi dışında, evde bulunmadığı bir zamanda ön ödemeli doğalgaz sayacının
               sökülerek mekanik (faturalı) sayaç ile değiştirildiğini, değişim esnasında ön ödemeli
               (kartlı) veya mekanik sayaç arasında bir seçim yapma hakkı tanınmadığını, ayrıca bu
               değişim nedeniyle açma kapama bedeli ile sayaç güvence bedeli alındığını belirterek, söz
               konusu uygulamalara dayanak olan hükümlerin değiştirilmesini talep etmiştir.

               Yapılan incelemeler sonucunda, Doğal Gaz Piyasası Dağıtım ve Müşteri Hizmetleri
               Yönetmeliğinin “Sayaç” başlıklı 40 ıncı maddesinde yer alan “Sayaçlar, dağıtım
               şirketinin mülkiyetinde olup abone bağlantı bedeli dışında hiçbir bedel alınmadan dağıtım
               şirketince temin edilerek sisteme dahil edilir. Sayaçların ayar ve muayenesi 3516 sayılı
               Ölçüler ve Ayar Kanunu hükümleri çerçevesinde yapılır. Sayaçların takılması, sökülmesi,
               değiştirilmesi, kontrolü ve benzeri her türlü işlem, dağıtım şirketince gerçekleştirilir…”
               hükmü çerçevesinde, sistemde kullanılmakta olan tüm sayaçların mülkiyetinin Dağıtım
               Şirketine ait olduğu; ön ödemeli sayaçların kullanımının sisteme getirdiği yük nedeniyle
               kullanımının  kademeli  olarak  azaltılmasının  doğal gaz  piyasası açısından  önem  arz
               ettiği; dağıtım bölgeleri kapsamında ölçüm sistemlerinin tercihi, bu tercih kapsamında
               hangi tip sayaçların sisteme uygun olacağı, dağıtım bölgelerindeki abonelerin hangi tip
               sayaçları kullanacağı vb. hususların lisanslı dağıtım şirketlerinin inisiyatifine bırakıldığı;
               bu inisiyatifin kullanılmasının önündeki tek engelin yine Doğal Gaz Piyasası Dağıtım
               ve Müşteri Hizmetleri Yönetmeliğinin “Sayaç” başlıklı 40 ıncı maddesinde yer alan “…
               Bağımsız bölüm maliki, binanın veya tesisin sahibi ya da bunların yetkili temsilcilerinin
               yazılı talebi ve dağıtım şirketinin onayı ile dağıtım şirketi tarafından mevcut mekanik sayaç

               121  2018/14330 numaralı başvuru hakkında verilen 06/05/2019 tarihli Kısmen Tavsiye Kısmen Ret Kararı


                                                                        2019 YILLIK RAPOR  325
   321   322   323   324   325   326   327   328   329   330   331