Page 425 - 2019 Yıllık Rapor web
P. 425
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
8.12.8.2. Eski Aboneye Ait Olduğu İddia Edilen Su Borcunun Silinmesi
Başvuran, kiraladığı ev hakkında Mersin Su ve Kanalizasyon İdaresi Genel Müdürlüğü
3
(MESKİ) tarafından 687 m su için tahakkuk ettirilen yaklaşık 1.700,00 TL borcun
kendisine ait olmadığını, kiralamadan önce ikamet eden …. varislerine ait olduğunu,
bugüne kadar önceki abone ve mirasçılarından tahsil edilmeyen borcun kendisinden
tahsil edilmek istenmesinin hukuka aykırı bir durum oluşturduğunu iddia ederek
başkasına ait olan bu borcun silinmesini talep etmiştir.
Kurumumuzca yapılan inceleme ve araştırma sonucunda, MESKİ Genel Müdürlüğü
Tarifeler Yönetmeliğinin 31/5 maddesine dayanılarak eski abonenin borcunun yeni
aboneye tahakkuk ettirilmesi işleminin sebep unsuru bakımından sakat olduğu; 6502
sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun 52 nci maddesi, MESKİ Genel
Müdürlüğü Tarifeler Yönetmeliğinin 39 uncu maddesi, MESKİ Abonelik Sözleşmesi
Şartnamesi Genel Hükümlerinin 9 uncu maddesi ve konu ile ilgili yargı kararları
doğrultusunda …’in aboneliğinin devam etmesi ve [başvuran] taşınana kadar…
varislerinin bu yerde ikamet ettiğinin muhtar beyanı ile teyit edilmesi, buna rağmen
idare tarafından kolay usul tercih edilerek [başvuran]’a borç tahakkuk ettirilmesinin
hukuka ve hakkaniyete aykırı olduğu tespit edilmiştir.
Bu doğrultuda, başvurana tahakkuk ettirilen içme suyu borcunun iptal edilmesi yönünde
Mersin Su ve Kanalizasyon İdaresi Genel Müdürlüğüne Tavsiyede Bulunulmasına 237
karar verilmiştir.
8.12.8.3. İmar Barışı Kapsamında Yapı Kayıt Belgesi Alınmış Riskli Yapıya
Su, Elektrik ve Doğalgaz Hizmetlerinin Sağlanması
Başvuran, kentsel dönüşüm kapsamında riskli yapı raporu bulunan evi için imar
barışından faydalanarak yapı kayıt belgesi aldığını, bu belge uyarınca elektrik, su
ve doğalgaz hizmetlerinden faydalanması gerektiğini, ancak ilgili idarelerin evine su
ve doğalgaz bağlamadığını, evinin müstakil kâgir bir ev olduğunu ve risk durumu
olmadığını iddia ederek söz konusu evinin elektrik, su ve doğalgaz hizmetlerinden
faydalanabilmesi için gerekli iş ve işlemlerin yapılmasını talep etmiştir.
Başvuru hakkında yapılan inceleme ve araştırma sonucunda, 6306 sayılı Kanun
kapsamında riskli yapı olarak tespit edilerek riskli yapı olduğu kesinleşen ve bu
Kanun uyarınca tahliye edilmesi ve yıkılması gereken bir yapı için yapı kayıt belgesi
alınmak suretiyle yıkım kararının iptalinin sağlanmasının mümkün olmadığı; zaten
kentsel dönüşüm uygulamasına tabi olmuş bir yer için kentsel dönüşüm uygulamasına
kadar geçerli olacak bir yapı kayıt belgesi alınmasının Kanunun uygulama mantığıyla
uyuşmayacağı; ayrıca yapı kayıt belgesi verilen yapılara geçici olarak su, elektrik ve
doğalgaz bağlanması hususlarında, ilgili idarelerin takdir yetkisinin bulunduğu ve tesis
edilen işlemlerde kullanılan takdir yetkisinin ilgili mevzuat hükümlerine aykırı olarak
237 2018/16434 numaralı başvuru hakkında verilen 24/05/2019 tarihli Tavsiye Kararı
424 2019 YILLIK RAPOR