Page 423 - 2019 Yıllık Rapor web
P. 423
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
8.12.7.3. İtfaiyenin Ağaca Çıkan Kediyi Kurtarmak İçin Gerekeni Yapmadığı
İddiası
Başvuran, 20 Ağustos 2018 tarihinde bahçesindeki kedilerden birinin ağaca çıktığını,
Ankara Büyükşehir Belediyesi Mavi Masa Alo 153’ün önerisi üzerine Ankara İtfaiyesini
aradığını, kendisine “hayvan kurtarmayla ilgilenmediklerinin” söylendiğini, tekrar
153’ü aradığını, telefondaki personelin “İtfaiyeyle konuşacağını” söylediğini ve daha
sonra kendisini arayarak “İtfaiyenin kedinin düşmesi durumunda sorumluluk almak
istemediğini, bu sebeple gelmeyeceğini” ifade ettiğini, bu süreçte kedinin ağaçtan
inmeye çalışırken demirlerin üstüne düştüğünü ve yaralandığını, kedinin tedavi
masraflarını karşıladığını ifade ve iddia ederek itfaiyenin gereken uyarıyı alması ve
masraflarının karşılanmasını talep etmiştir.
Başvuru hakkında yapılan inceleme ve araştırma sonucunda, kamu hizmetlerinin
yerine getirilmesiyle yükümlü olan idarenin hizmet kusurundan bahsedebilmek için
kamu hizmetinin kuruluş ve işleyişindeki düzensizliğin belirlenmesi gerektiği; gerekli
önlemlerin alınmaması, geç alınması veya gereği gibi alınmaması hallerinde idarenin
sorumluluğunun söz konusu olacağı; idarenin hukuki sorumluluğunun belirlenebilmesi
için önce bir zararın varlığı, zararı doğuran eylem veya işlemin idareye yüklenebilir
olması ve zararla idari eylem veya işlem arasında illiyet bağının bulunması koşullarının
varlığının aranmasının gerektiği; başvuranın bahçesindeki kedilerden birinin ağaca
çıkması sonrasında, kedinin kurtarılması talebiyle Ankara Büyükşehir Belediyesi Mavi
Masa Alo 153 ve Ankara İtfaiyesi ile yaptığı telefon görüşmeleri sürecinde kedinin
ağaçtan düşerek yaralanması ve tedavi masraflarını kendisinin karşıladığından bahisle
ödemiş olduğu tedavi masraflarının karşılanması talebi bağlamında, somut olaya ilişkin
talep ile idarenin eylemi arasındaki illiyet bağının kurulamadığı ve bu nedenle idareye
yüklenebilir herhangi bir kusur atfının kabil olmadığı tespit edilerek Ret Kararı 235
verilmiştir.
8.12.8. Su Hizmetleri
İnsanlık için vazgeçilmez bir yaşam kaynağı olan suyun tüketimine konu olan kısmı,
özellikle de içilebilir su, her geçen gün çeşitli sebeplerle kıtlaşmaktadır. Türkiye’de su
kaynaklarının kullanımı konusunda üç kurum ön plana çıkmaktadır. Bunlar; Devlet Su
İşleri (DSİ), İller Bankası ve belediyelerdir.
Ülkemizde şebeke suyunun idaresi, tedariki, tahliyesi hizmeti ve fiyatlandırılması, büyük
oranda mahalli idare olan belediyelere ait kuruluşlar tarafından yerine getirilmektedir.
Belediyeler söz konusu hizmetin sunumu karşılığında, maliyetlerin karşılanması,
hizmetin devamlılığı ve yeni yatırımların gerçekleştirilmesi için su abonelerinin su
tüketim miktarı üzerinden su tüketim bedelinin yanı sıra çeşitli isimler altında bedeller
almaktadır.
235 2018/12580 numaralı başvuru hakkında verilen 15/03/2019 tarihli Ret Kararı
422 2019 YILLIK RAPOR