Page 427 - 2019 Yıllık Rapor web
P. 427

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                 8.12.9. Zabıta Hizmetleri

                 Belediyeler, kendilerine  Anayasa ve kanunlar ile verilen kamusal görevleri yerine
                 getirirken çeşitli yetkilerle ve bu yetkileri kullandıkları birimlerle donatılmışlardır.
                 Zabıta bu birimlerden bir tanesidir. “Belediye zabıtası”, belediyenin kolluk kuvvetidir.
                 Kolluk, kamu düzenini sağlamak ve korumak amacıyla idarenin yaptığı faaliyetler
                 olarak tanımlanabilir. Bu kapsamda, zabıtalar, mahalli idare kolluğu içerisinde yer
                 almaktadır. Zabıtanın görev ve yetkileri, 5393 sayılı Belediye Kanunu ile Belediye
                 Zabıta Yönetmeliğinde düzenlenmiştir. Zabıta, belediye mücavir sınırları içerisinde ve
                 ilgili mevzuat çerçevesinde, kentin düzen ve esenliğini sağlamak, kentteki imar ve çevre
                 düzeni, sağlık, trafik alanlarında verilen denetim görevlerini yerine getirmektedir.

                 Kurumumuza zabıta hizmetlerine ilişkin olarak; kaldırım işgalleri ile rahatsızlık veren
                 seyyar satıcılarla ilgili olarak zabıtanın görevini yapmasının sağlanması, çöp biriktirilen
                 evdeki çöplerin atılmasının sağlanması ile zabıtaların tutum ve davranışlarına yönelik
                 başvurular yapılmıştır.
                 8.12.9.1. İşletilen Kafenin Cephe Dışı Kullanımı

                 Başvuran, İstanbul ili, Kadıköy ilçesinde 05/12/2013 tarihinden beri 14 metrekarelik
                 “…” isimli kafeyi işlettiğini, belediye ekipleri tarafından kafe dışındaki on masadan
                 yedi adedinin kaldırıldığını, belediyenin belirlediği ilgili alan için her ay düzenli olarak
                 ödeme yaptığını, masaların kaldırılmasına gerekçe olarak “cephe dışı kullanım ve Surp
                 Takavor Kilisesi’nin şikâyeti” olduğu hususunun ifade edildiğini, idareye “Surp Takavor
                 Kilisesi tarafından bir şikâyetin söz konusu olmadığını” belirten yazı ilettiğini, ayrıca Surp
                 Takavor Kilisesi duvarında da zaten yıllardır çiçekçi tezgâhları bulunduğunu belirterek
                 mağduriyetinin giderilip adil bir çözüm bulunmasını talep etmiştir.
                 Başvuruya ilişkin yapılan inceleme ve araştırma neticesinde, başvuranın idarece belirlenen
                 işgal harcını ödediği; yol ve kaldırım geçişlerine herhangi bir zarar vermediği; işgal
                                  2
                 ettiği alanın 5,70 m  olduğu; idarenin “işletmenin Surp Takavor Kilisesi’nin duvarında
                 cephesinin kaldığı ve gelen şikâyetten dolayı işletmenin ön cephesi dışında kalan işgallerin
                 kaldırıldığı” şeklinde iddiasının olduğu; ancak müşteki olduğu iddia edilen Surp Takavor
                 Kilisesi’nin herhangi bir şikâyetinin olmadığı ve bu hususun Surp Takavor Kilisesi’nden
                 gelen yazı ile tespit edildiği anlaşılmıştır.

                 Başvuranın iddiaları, ilgili idarenin açıklamaları, ilgili mevzuat düzenlemeleri ve
                 dosya kapsamındaki bilgi-belgeler birlikte ele alındığında, başvuranın mağduriyetinin
                 önlenmesi ve adil bir çözüm yoluna gidilmesi amacıyla konunun tekrar değerlendirilmesi
                 yönünde Kadıköy Belediye Başkanlığına Tavsiyede Bulunulmasına 241  karar verilmiştir.
                 8.12.10. Mahalli İdarelerce Yürütülen Hizmetlere İlişkin Diğer Konular
                 Sahipsiz ve başıboş köpeklerin toplanmasının sağlanması, belediyelerin altyapı
                 hizmetleri sırasındaki ihmalleri nedeniyle hasara uğrayan araçların zararının tazmin

                 241  2018/12384 numaralı başvuru hakkında verilen 15/04/2019 tarihli Tavsiye Kararı


             426 2019 YILLIK RAPOR
   422   423   424   425   426   427   428   429   430   431   432