Page 128 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 128
İkinci bölümde ise izolasyonu sağlamak ve salgının yayılmasını önlemek amacıyla alınan idari
tedbirlere yer verilmiştir. Bu bölümde salgının yayılmasını önlemek için alınan tedbirlerin amaçları
bakımından hangi başlıklar altında gerçekleştirildiği, alınan tedbirlerin hangi bakanlıklar ve
kurumlar tarafından alındığı hususuna yer verilmiştir. Salgınla mücadelenin dört ana direğinden
ikisi olan mesafe ve asayişin sağlanması amaçlı tedbirler bu bölümde yer almaktadır.
Üçüncü bölümde ise sürecin yönetilmesinde ekonomik olarak alınan kararlar ve yürütülen tedbirler
değerlendirilmiştir. Bu bölümde, hem bireysel anlamda vatandaşa gelir desteği sağlama hem de
genel olarak tedarik zincirinin koparılmaması, ekonominin dinamiklerinin işler kalması için alınan
bir dizi tedbir incelenmiştir.
Son bölüm, olan dördüncü bölümde ise üç alanda yapılan inceleme ve tespitlerin genel
değerlendirmelerine yer verilmiştir. Sadece Türkiye’de değil, tüm dünyada salgına karşı verilen
mücadelenin kodları dikkate alınarak genel bazı tespitler yapmaya ve öneriler geliştirilmeye özen
gösterilmiştir. Genel değerlendirmeler kapsamında, Türkiye’nin verdiği mücadelede yönetimin ve
idarenin eylem ve işlemleri, aldığı kararlar ve uyguladığı tedbirler iyi yönetim ilkeleri çerçevesinde
değerlendirilmiştir. Değerlendirme bölümünde ayrıca önerilere ve gelecekle ilgili öngörülere yer
verilmiştir. Dünyayı saran bu salgınla mücadelede ülkelerin sürece bakış açıları, süreci yönetme
biçimleri ve süreci yönetme kabiliyetleri de incelenerek Türkiye’nin başarı kriterleri oluşturulmaya
çalışılmıştır. Türkiye’nin hastalığa temelde insani bir bakış açısıyla yaklaştığının ve insan sağlığına
büyük önem verdiğinin ortaya konulmasının, bir hak arama kurumu olan Kamu Denetçiliği
Kurumunun görevi olduğu değerlendirilmiştir. Bu çerçevede farklı ülkelerin insana ve insan
sağlığına bakış açıları, salgınla mücadelede öncelikleri Türkiye ile karşılaştırmaya tabi tutulmuştur.
Bu rapor hazırlandığı sırada salgın hastalık etkisini azaltmakla birlikte devam etmektedir. Bu
nedenle, raporda yer verilen bilgiler ve veriler 1 Haziran 2020 tarihi itibariyle değerlendirilmiştir.
Bu tarih aynı zamanda salgınla mücadele sürecinde, normalleşme adımlarının atılmaya başlandığı
önemli bir tarihtir. Ayrıca bu raporda kullanılan bilgi ve veriler ulusal ve uluslararası açık kaynaklar
ile kurumların resmi internet sitelerinden elde edilmiştir. Kurumların mücadele sırasında meşgul
edilmemesine özen gösterilmiş mevcut kaynaklarla yetinilmiştir. Kaldı ki süreç boyunca verilerin
ve bilgilerin sürekli değişiklik gösterdiği de görülmektedir. Önemli olanın mücadelenin yöntemi ve
sonuçlarının iyi değerlendirilmesi olduğu düşünülmektedir.
Türkiye’nin en önemli hak arama kurumlarından biri olan Kamu Denetçiliği Kurumuna ülkemizde
ilk salgın vakasının görülmesinden itibaren, salgından kaynaklı kamu hizmetinde yaşanan
aksaklılara ilişkin birçok başvuru gelmiştir. Bu başvuruların bir kısmı “Sağlık” alanında, bir kısmı
asayiş konularında bir kısmı da ekonomik önlemlerle ilgili olmuştur. Bu başvurular, çoğunlukla
sağlık çalışanlarının hak ve çalışma koşullarının iyileştirilmesine yönelik taleplerini içermektedir.
Bunun yanında; maskeye erişimde sıkıntı yaşandığı, hastanelerde koronavirüs dışındaki normal
sağlık hizmeti sunumunda aksaklıklar olduğu, vatandaşlara sunulan kredi imkânlarından yeterince
yararlanılamadığı gibi konular üzerinde yoğunlaşma olmuştur. Söz konusu başvurularla ilgili
yapılan incelemede, şikâyet konusu yapılan birçok hususun zaman içerisinde alınan tedbirler
sayesinde giderildiği görülmüştür.
Raporda yer verildiği üzere, salgınla mücadelenin önemli bir ayağı olan ekonomik alanda insanların
sosyal izolasyon tedbirleri nedeniyle yaşadıkları mağduriyetleri hafifletme ve ülke ekonomisini
işleterek tedarik zincirini ayakta tutma çabaları çerçevesinde alınan önlemlerin işleyişi sırasında,
vatandaşların bankalarla yaşadıkları sorunlarını Kurumumuza taşıması üzerine ise Kurumumuzca
sorunların çözümüne yönelik tavsiye kararları verilmiştir.
119