Page 45 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 45
Sonuç olarak; COVİD-19 pandemisinin tüm dünya gibi ülkemizi de etkilediği; söz konusu tesirin
en hafif şekilde atlatılabilmesi için gerekli tedbirlerin alındığı ve paketlerin açıklandığı; bu
kapsamda, Devlet ve onunla yakın ilişkide bulunan kamu bankalarının önemli bir rol üstlendiği;
özellikle ekonomik şartların düzenli bir seyre girmesinde kamu bankalarının aktif bir şekilde çaba
sarf ettiği; ancak anılan tedbirlerin bazılarının uygulanması sırasında uyuşmazlıkların da gündeme
gelebildiği görülmüştür.
Bu kapsamda; Kurumumuza yapılan başvurularda, koronavirüs (COVİD-19) salgınının neden
olduğu ekonomik tahribata karşı birçok ekonomik tedbir alındığı, bu kapsamda sanayici, esnaf,
ihracatçı, işçi ve işverenlere yönelik olarak; KOBİ ve esnaf destek paketi, istihdamın devamına
yönelik ekonomik yardım paketleri, üretimin ve tedarik zincirinin devamına yönelik paketler, kredi
ve kredi kartı taksit ve borçlarının ötelenmesi, düşük gelir grubunda yer alan vatandaşlara kredi
destek paketleri gibi tedbirlerin devreye alındığı, ancak bazı bankaların söz konusu tedbir paketlerini
uygulamadığı belirtilerek mağduriyetlerin giderilmesi talep edilmiştir.
Başvuru konuları genel itibariyle, Kredi Garanti Fonu (KGF) destekli ticari kredi taleplerinin yeterli
limit bulunmaması nedeniyle reddedilmesi, bireysel temel ihtiyaç kredisi başvurularına herhangi bir
cevap verilmemesi veya talep edilen kredi tutarından daha düşük meblağın tüketicinin kullanımına
tahsis edilmesi, kredi paketlerinden yararlanmak için herhangi bir kriter aranmayacağı söylenmesine
rağmen kredi sicilinin olumsuzluğu gibi kriterler öne sürülerek başvuruların reddedilmesi, bireysel
temel ihtiyaç kredisinin onaylanmasına rağmen banka tarafından kullandırılmaması, kredi taksiti
ötelemesi nedeniyle yüksek oranda faiz tahakkuk ettirilmesi hususlarında yoğunlaşmaktadır.
Bu kapsamda, Kurumumuza 1 Ocak- 30 Haziran Döneminde toplam 76.281 adet şikâyet başvuru
yapılmış olup, bunların 67.481 adedi pandemi kapsamında verilen temel destek kredilerine ilişkin
başvurular olurken, 8.800 adedi ise diğer alanlarda gelen şikâyet başvurularıdır.
Tablo 24: 2020 Yılının İlk Yarısında Kurumumuza Gelen Başvuruların Dağılımı
1 Ocak- 30 Haziran Dönemi Kurumumuza Yapılan Toplam
Başvuru Sayısı 76.281
Temel Destek Kredileri Kapsamında Kurumumuza Yapılan 67.481
Bankacılık İşlemlerine İlişkin Başvuru Sayısı
Diğer Konulu Başvurular 8.800
Kurumumuza bankacılık işlemleri kapsamında yapılan 67.481 adet başvurunun 52.617 adedi
(%77,97’si ) incelenmiş ve 52.617 adet tavsiye kararı verilmiştir. 14.864 adedinin ise incelenmesi
devam etmektedir.
Tablo 25: 2020 Yılının İlk Yarısında Bankacılık İşlemleri Başvurularına İlişkin Dosya Verileri
1 Ocak- 30 Haziran Dönemi 1 Ocak- 30 Haziran Dönemi
Bankacılık İşlemleri Alanında Bankacılık İşlemleri Alanında İşlemi Devam Eden
Gelen Başvuru Sonuçlandırılan Dosya Sayısı Dosya Sayısı
67.481 52.617 14.864
36