Page 46 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 46
Salgın döneminde Kurumumuza bankacılık işlemleri hakkında yapılan başvurularda
yaşanan olağanüstü artış bilhassa bu şikâyetlere ilişkin işlemler için özel bir inceleme ve
araştırma usulü belirlenmesini zorunlu kılmıştır. Bu çerçevede; yaşanılan koronavirüs salgını
döneminin olumsuz ekonomik etkilerinin azaltılması amacıyla alınan bankacılık işlemleri
tedbirlerinin uygulanmasından doğan sorunlarla ilgili, Kurumumuza ulaşan şikâyet
başvuruları ile ilgili işlemler doğrudan Kamu Başdenetçiliği Makamı bünyesinde
gerçekleştirilmiş ve şikâyetler doğrudan Başdenetçilik tarafından incelenerek
sonuçlandırılmıştır.
Diğer taraftan daha önceki yıllarda yapılan bankacılık işlemleri hakkında başvurular
Kurumumuzca incelenmemekteydi. Bunun yerine sorunlar ilgili mercilere iletilerek ilgili
mercilerin sorundan haberdar olmaları sağlanmaktaydı. Bu dönemde ise pandemi döneminin
vatandaş üzerindeki olumsuz etkisini azaltmak amacıyla temel destek kredisinin kamusal bir
politika aracı olarak devreye sokulmasından dolayı Kurumumuzca bu başvuruların
doğrudan incelemeye alınması gereği duyulmuştur.
Kurumumuzca yapılan başvuruların incelenmesi ve değerlendirilmesi neticesinde; kamu
bankalarına muhatap başvurulardaki hususların, olağanüstü koşulların gerektirdiği anlayışla ve
kamusal katkının gerekleriyle ele alınarak anayasal bir ilke konumundaki sosyal devlet ilkesinin
tam bir surette hayata geçirilmesi, kamu otoriteleri tarafından kamu bankalarına ekonomik şartlarda
yaşanan olumsuzlukların giderilmesi kapsamında verilen vazifelerin toplumda yaratılan güven de
dikkate alınarak özenle yerine getirilmesi gerektiği sonuç ve kanaatine varılmıştır.
Bu bağlamda, COVİD-19 pandemisi sebebiyle ekonomide yaşanan olumsuzlukların giderilmesi için
alınan tedbirler kapsamında, iktisadi düzenin devamlılığının sağlanmasındaki kamu yararı
gözetilerek ve sosyal devlet ilkesinin söz konusu olağanüstü şartlarda gerektirdiği öncelikler dikkate
alınarak anılan tedbirlerin uygulamasında yaşanan sorunların giderilmesi ve başvuruya konu
taleplerin bu yaklaşımla yeniden değerlendirilmesi yönünde Türkiye Cumhuriyeti Ziraat Bankası
Anonim Şirketi, Türkiye Vakıflar Bankası Türk Anonim Ortaklığı ve Türkiye Halk Bankası
Anonim Şirketine tavsiyede bulunulmuştur.
37