Page 56 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 56
A. ADALETE KOLAY, HIZLI ERİŞİM İLE DOSTANE ÇÖZÜM YÖNTEMLERİ
6328 sayılı Kamu Denetçiliği Kurumu Kanunu’nun 5’inci maddesine göre Kurumumuz; idarenin
işleyişi ile ilgili şikâyet üzerine, idarenin her türlü eylem ve işlemleri ile tutum ve davranışlarını;
insan haklarına dayalı adalet anlayışı içinde, hukuka ve hakkaniyete uygunluk yönlerinden
incelemek, araştırmak ve idareye önerilerde bulunmakla görevlidir.
Bu çerçevede Kurumumuz; vatandaşın kamu idareleri ile olan sorunlarında konu ile ilgili mevzuatı
ve idarenin davranışlarını incelemekte, idarenin aldığı kararlar sonucunda mağdur olduğunu iddia
eden vatandaşların haklılığının tespiti halinde, şikâyetçinin mağduriyetinin giderilmesine aracı
olmaktadır. Öte yandan kimi başvurular başvuran dışında önemli bir kitlenin mağduriyetine veya
yararına olacak uygulamalarla ilgili olmaktadır. Böyle durumlarda inceleme daha kapsamlı
tutulmakta, gerekirse ilgili idarelerle toplantılar düzenlenerek toplum yararına kalıcı çözümler
üretilmeye çalışılmaktadır. Bu şekilde Kamu Denetçiliği Kurumu, vatandaşa hizmet amacıyla
kurulmuş bulunan kamu kurum ve kuruluşlarının bir anlamda denetimini sağlayarak önemli bir
kamu hizmetini yerine getirmektedir. Ayrıca Kurumumuz; vatandaş ve idare ilişkilerini her yönüyle
incelemekte, hukukilik yanında, hakkaniyet ilkesini de gözeterek önemli bir boşluğu
doldurmaktadır.
“Vatandaşın halinden anlayan” bir anlayışla hareket eden Kamu Denetçiliği Kurumu; çok kolay
başvuru yöntemleri belirleyerek, vatandaşın adalete kolay ve hızlı bir şekilde erişmesine imkân
sağlamıştır. Kurumumuz çocuklarımızdan da başvuru alan tek kuruluş olarak dikkat çekmektedir.
Çocuklarımızın başvurularının değerlendirilmesi amacıyla bu konularda gerekli eğitimi almış,
yeterli sayıda personelimiz Kurumumuza kazandırılmıştır. Vatandaşlarımız posta, e-posta, mektup,
dilekçe vb. her türlü yazılı iletişim yoluyla Kurumumuza başvurabildiği gibi, telefonla da ulaşıp
derdini anlatabilmekte, müracaatını yapabilmektedir. Başvuru için Kuruluş Kanunu’nun 17’nci
maddesinde sayılan şartlar, her vatandaşımızın kolayca anlayıp yerine getirebileceği şekilde
belirlenmiştir. Öte yandan Kanunun 20’nci maddesi hükmü gereğince başvuru ile ilgili incelemenin
6 ay içerisinde sonuçlandırılıyor olması “adalete hızlı erişim” ifadesinin net bir yansımasıdır.
Kuruma yapılan başvurularda gerekli ön inceleme yapılarak öncelikle uzlaşma yoluyla çözüm
alternatifleri düşünülmekte, idare ile başvuran arasında arabuluculuk yapılarak çözüm yolları
aranmaktadır.
Kurumda oluşturulan Şikâyet Bilgilendirme Bürosu ile şikâyetçilerin şikâyetleri hakkında bilgi
edinmeleri ve süreci takip edebilmeleri sağlanmaktadır. Araştırma, Takip ve Değerlendirme Bürosu
çalışmaları ile de Kurum tarafından verilen kararların etkin bir şekilde takibi sağlanmıştır. Bu
çalışmalar sonucunda; Kurum tarafından alınan kararlarının birçok kamu kurum ve kuruluşu
tarafından ciddiyetle ele alındığı, vatandaşın sorunu çözülerek kendisine ve Kurumumuza bilgi
verildiği memnuniyetle görülmüştür.
Kurumumuza yapılan kimi başvurularda verilen “Gönderme” ve “Dostane Çözüm” kararları,
sorunları çözme konusunda Kurumumuzun elini güçlendiren, adalete kolay ve hızlı erişim
anlamında oldukça esaslı çözüm yolları olarak karşımıza çıkmaktadır.
47