Page 56 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 56

A.  ADALETE KOLAY, HIZLI ERİŞİM İLE DOSTANE ÇÖZÜM YÖNTEMLERİ

              6328 sayılı Kamu Denetçiliği Kurumu Kanunu’nun 5’inci maddesine göre Kurumumuz; idarenin
              işleyişi ile ilgili şikâyet üzerine, idarenin her türlü eylem ve işlemleri ile tutum ve davranışlarını;
              insan  haklarına  dayalı  adalet  anlayışı  içinde,  hukuka  ve  hakkaniyete  uygunluk  yönlerinden
              incelemek, araştırmak ve idareye önerilerde bulunmakla görevlidir.

              Bu çerçevede Kurumumuz; vatandaşın kamu idareleri ile olan sorunlarında konu ile ilgili mevzuatı
              ve idarenin davranışlarını incelemekte, idarenin aldığı kararlar sonucunda mağdur olduğunu iddia
              eden  vatandaşların  haklılığının  tespiti  halinde,  şikâyetçinin  mağduriyetinin  giderilmesine  aracı
              olmaktadır. Öte yandan kimi başvurular başvuran dışında önemli bir kitlenin mağduriyetine veya
              yararına  olacak  uygulamalarla  ilgili  olmaktadır.  Böyle  durumlarda  inceleme  daha  kapsamlı
              tutulmakta,  gerekirse  ilgili  idarelerle  toplantılar  düzenlenerek  toplum  yararına  kalıcı  çözümler
              üretilmeye  çalışılmaktadır.  Bu  şekilde  Kamu  Denetçiliği  Kurumu,  vatandaşa  hizmet  amacıyla
              kurulmuş bulunan kamu kurum ve kuruluşlarının bir anlamda denetimini sağlayarak önemli bir
              kamu hizmetini yerine getirmektedir. Ayrıca Kurumumuz; vatandaş ve idare ilişkilerini her yönüyle
              incelemekte,  hukukilik  yanında,  hakkaniyet  ilkesini  de  gözeterek  önemli  bir  boşluğu
              doldurmaktadır.

              “Vatandaşın halinden anlayan” bir anlayışla hareket eden Kamu Denetçiliği Kurumu; çok kolay
              başvuru  yöntemleri belirleyerek, vatandaşın adalete kolay ve hızlı bir şekilde erişmesine imkân
              sağlamıştır. Kurumumuz çocuklarımızdan da başvuru alan tek kuruluş olarak dikkat çekmektedir.
              Çocuklarımızın  başvurularının  değerlendirilmesi  amacıyla  bu  konularda  gerekli  eğitimi  almış,
              yeterli sayıda personelimiz Kurumumuza kazandırılmıştır. Vatandaşlarımız posta, e-posta, mektup,
              dilekçe vb. her türlü yazılı iletişim yoluyla Kurumumuza başvurabildiği gibi, telefonla da ulaşıp
              derdini  anlatabilmekte,  müracaatını  yapabilmektedir.  Başvuru  için  Kuruluş  Kanunu’nun  17’nci
              maddesinde  sayılan  şartlar,  her  vatandaşımızın  kolayca  anlayıp  yerine  getirebileceği  şekilde
              belirlenmiştir. Öte yandan Kanunun 20’nci maddesi hükmü gereğince başvuru ile ilgili incelemenin
              6 ay içerisinde sonuçlandırılıyor olması “adalete hızlı erişim” ifadesinin net bir yansımasıdır.

              Kuruma  yapılan  başvurularda  gerekli  ön  inceleme  yapılarak  öncelikle  uzlaşma  yoluyla  çözüm
              alternatifleri  düşünülmekte,  idare  ile  başvuran  arasında  arabuluculuk  yapılarak  çözüm  yolları
              aranmaktadır.

              Kurumda  oluşturulan  Şikâyet  Bilgilendirme  Bürosu  ile  şikâyetçilerin  şikâyetleri  hakkında  bilgi
              edinmeleri ve süreci takip edebilmeleri sağlanmaktadır. Araştırma, Takip ve Değerlendirme Bürosu
              çalışmaları  ile  de  Kurum  tarafından  verilen  kararların  etkin  bir  şekilde  takibi  sağlanmıştır.  Bu
              çalışmalar  sonucunda;  Kurum  tarafından  alınan  kararlarının  birçok  kamu  kurum  ve  kuruluşu
              tarafından  ciddiyetle  ele  alındığı,  vatandaşın  sorunu  çözülerek  kendisine  ve  Kurumumuza  bilgi
              verildiği memnuniyetle görülmüştür.

              Kurumumuza  yapılan  kimi  başvurularda  verilen  “Gönderme”  ve  “Dostane  Çözüm”  kararları,
              sorunları  çözme  konusunda  Kurumumuzun  elini  güçlendiren,  adalete  kolay  ve  hızlı  erişim
              anlamında oldukça esaslı çözüm yolları olarak karşımıza çıkmaktadır.


                                                                                                           47
   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61