Page 53 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 53
F. KURUMUMUZUN SORUN ÇÖZME YETENEĞİNE İLİŞKİN
BAŞARISININ DEĞERLENDİRİLMESİ
Dünyadaki tüm Ombudsmanlık Kurumlarının yaşadığı ve çözüm üretmeye çalıştığı sorunların en
önemlilerinden birisi kendisine yapılan başvuruların niteliği ve kabul edilebilir başvuru olup
olmadığıdır.
Dünya uygulamalarına bakıldığında yapılan başvuruların büyük çoğunluğu temel olarak;
Ombudsmanlık Kurumunun görev alanına girmemesi,
İdari makamlara başvuru yapılmadan başvurunun doğrudan Ombudsmana iletilmesi,
Menfaati etkilemeyen başvurular,
Yargı organlarında sonuçlanmış konulara ilişkin başvurular,
İncelenmesinde kamusal bir yarar görülmeyen başvurular,
ve benzeri sebeplerle Ombudsmanlık Kurumlarınca inceleme yapılmaksızın başvurular iade
edilmektedir.
Bunların dışında kalan, usul açısından başka eksikliği bulunmayan başvurular kabul edilebilir
başvurular olarak değerlendirmeye alınmaktadır.
Ombudsmanlık Kurumlarının sorun çözme yetenekleri ve başarıları değerlendirilirken kabul
edilebilir başvurular temel kriter olarak ele alınmakta ve bu başvurular üzerinden yapılan
değerlendirme sonuçları kabul görmektedir.
Nitekim kökleşmiş Ombudsmanlık Kurumlarının aralarında yer aldığı ülke örneklerine bakıldığında
şu sonuçlarla karşılaşılmaktadır:
Finlandiya 2018 yılı yıllık rapor verilerine göre, Kuruma yapılan 5.594 adet başvuru arasından kabul
edilebilir başvuru oranı %14'dür.
Norveç 2018 yılı yıllık rapor verilerine göre, Kuruma yapılan 13.911 adet başvuru arasından kabul
edilebilir başvuru oranı %10'dur.
Fransa 2018 yılı yıllık rapor verilerine göre ise Kuruma yapılan 20.661 adet başvuru arasından kabul
edilebilir başvuru oranı yaklaşık %4'tür.
Kurumumuzca, 2019 yılında iletilen 20.968 adet başvuru ve 2018 yılından devreden 4.032 adet
başvuru olmak üzere toplam 25.000 adet şikâyet başvurusu değerlendirilmek üzere işleme
alınmıştır.
İncelemeye alınan toplam 25.000 adet şikâyet başvurusunun 21.170 tanesi (%84,68’i) Kurumumuz
tarafından sonuçlandırılmış ve inceleme sonuçları şikâyetçilere bildirilmiş olup, sonuçlandırılan
21.170 başvurunun 4.870 adedi kabul edilebilir nitelikte olarak değerlendirilmiştir. Bu oran %23’e
tekabül etmektedir. Kabul edilebilir başvuru oranı yukarıda yer verilen diğer Ombudsmanlık
Kurumlarının kabul edilebilir başvuru oranlarının bir hayli üzerinde gerçekleşmiştir.
2020 yılının ilk altı ayındaki kabul edilebilirlik düzeyine bakıldığında ise;
Kurumumuza 2020 yılının ilk altı ayında gelen 76.281 ve 2019 yılından devreden 3.870 adet olmak
üzere toplam 80.111 adet şikâyet başvurusu değerlendirilmek üzere işleme alınmıştır.
İncelenmeye alınan toplam 80.111 adet şikâyet başvurusunun 63.606 tanesi (%79,40’ı)
Kurumumuz tarafından sonuçlandırılmış ve inceleme sonuçları şikâyetçilere bildirilmiş olup
44