Page 53 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 53

F. KURUMUMUZUN SORUN ÇÖZME YETENEĞİNE İLİŞKİN
                     BAŞARISININ DEĞERLENDİRİLMESİ


              Dünyadaki tüm Ombudsmanlık Kurumlarının yaşadığı ve çözüm üretmeye çalıştığı sorunların en
              önemlilerinden  birisi  kendisine  yapılan  başvuruların  niteliği  ve  kabul  edilebilir  başvuru  olup
              olmadığıdır.

              Dünya uygulamalarına bakıldığında yapılan başvuruların büyük çoğunluğu temel olarak;

                   Ombudsmanlık Kurumunun görev alanına girmemesi,
                   İdari makamlara başvuru yapılmadan başvurunun doğrudan Ombudsmana iletilmesi,
                   Menfaati etkilemeyen başvurular,
                   Yargı organlarında sonuçlanmış konulara ilişkin başvurular,
                   İncelenmesinde kamusal bir yarar görülmeyen başvurular,
              ve  benzeri  sebeplerle  Ombudsmanlık  Kurumlarınca  inceleme  yapılmaksızın  başvurular  iade
              edilmektedir.

              Bunların  dışında  kalan,  usul  açısından  başka  eksikliği  bulunmayan  başvurular  kabul  edilebilir
              başvurular olarak değerlendirmeye alınmaktadır.

              Ombudsmanlık  Kurumlarının  sorun  çözme  yetenekleri  ve  başarıları  değerlendirilirken  kabul
              edilebilir  başvurular  temel  kriter  olarak  ele  alınmakta  ve  bu  başvurular  üzerinden  yapılan
              değerlendirme sonuçları kabul görmektedir.
              Nitekim kökleşmiş Ombudsmanlık Kurumlarının aralarında yer aldığı ülke örneklerine bakıldığında
              şu sonuçlarla karşılaşılmaktadır:

              Finlandiya 2018 yılı yıllık rapor verilerine göre, Kuruma yapılan 5.594 adet başvuru arasından kabul
              edilebilir başvuru oranı %14'dür.

              Norveç 2018 yılı yıllık rapor verilerine göre, Kuruma yapılan 13.911 adet başvuru arasından kabul
              edilebilir başvuru oranı %10'dur.

              Fransa 2018 yılı yıllık rapor verilerine göre ise Kuruma yapılan 20.661 adet başvuru arasından kabul
              edilebilir başvuru oranı yaklaşık %4'tür.

              Kurumumuzca, 2019 yılında iletilen 20.968 adet başvuru ve 2018 yılından devreden 4.032 adet
              başvuru  olmak  üzere  toplam  25.000  adet  şikâyet  başvurusu  değerlendirilmek  üzere  işleme
              alınmıştır.

              İncelemeye alınan toplam 25.000 adet şikâyet başvurusunun 21.170 tanesi (%84,68’i) Kurumumuz
              tarafından sonuçlandırılmış ve inceleme sonuçları şikâyetçilere bildirilmiş  olup,  sonuçlandırılan
              21.170 başvurunun 4.870 adedi kabul edilebilir nitelikte olarak değerlendirilmiştir. Bu oran %23’e
              tekabül  etmektedir.  Kabul  edilebilir  başvuru  oranı  yukarıda  yer  verilen  diğer  Ombudsmanlık
              Kurumlarının kabul edilebilir başvuru oranlarının bir hayli üzerinde gerçekleşmiştir.

              2020 yılının ilk altı ayındaki kabul edilebilirlik düzeyine bakıldığında ise;
              Kurumumuza 2020 yılının ilk altı ayında gelen 76.281 ve 2019 yılından devreden 3.870 adet olmak
              üzere toplam 80.111 adet şikâyet başvurusu değerlendirilmek üzere işleme alınmıştır.

              İncelenmeye  alınan  toplam  80.111  adet  şikâyet  başvurusunun  63.606  tanesi  (%79,40’ı)
              Kurumumuz  tarafından  sonuçlandırılmış  ve  inceleme  sonuçları  şikâyetçilere  bildirilmiş  olup


                                                                                                           44
   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58