Page 127 - KDK
P. 127

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU




                 ➢ İşlemin geri alınması, kaldırılması, değiştirilmesi veya düzeltilmesi uygulamanın
                    düzeltilmesi,
                 ➢ Uzlaşmaya gidilmesi,
                 ➢ Tedbir alınması,
                 gibi hususların bir veya bir kaçını kapsayan içerikte “tavsiye kararı” verilmektedir.
                 Kurumca verilebilecek tavsiye kararlarının içeriği, anılan hususlarla sınırlı olmayıp bu
                 hususları içermeyen farklı bir tavsiye kararı da verilebilmektedir.

                 Kurumumuz tavsiye kararlarında şikâyet konusu uyuşmazlığı değerlendirirken hukuka
                 uygunluk denetiminin yanı sıra hakkaniyete uygunluk denetimi de yapmakta, idarenin
                 işlem, eylem, tutum ve davranışlarını iyi yönetim ilkeleri açısından da değerlendirmekte
                 ve gerekli görülmesi halinde mevzuat değişikliği önerisi de sunmaktadır. Aşağıda
                 yer verilen başlıklarda bu hususlar ayrı ayrı değerlendirilerek konuya ilişkin tavsiye
                 kararlarından örnekler sunulmuştur.
                 6.2.1  HAKKANİYETE UYGUNLUK DENETİMİ

                 Anayasa’nın 125’inci maddesinin birinci fıkrasında, “İdarenin her türlü eylem ve
                 işlemlerine  karşı  yargı  yolu  açıktır.”  hükmüne  yer verilmiştir.  Bu  temel esas,  idari
                 mekanizmanın faaliyetlerinin yargı mercileri tarafından değerlendirilmesinin önünü
                 açmaktadır. Özellikle hukuk devleti olmanın gereği konumundaki bu durum, temel
                 hak ve hürriyetlerin idareye karşı korunmasında önemli bir güvence konumundadır.
                 Ancak yargı mercilerinin yapacağı denetim, bahse konu Anayasa hükmünün dördüncü
                 fıkrasında, sadece hukuka uygunluk denetimiyle sınırlanmış bulunmaktadır. Hatta yargı
                 yetkisinin yerindelik denetimi şeklinde kullanılamayacağı hususu da aynı düzenlemede
                 açıkça belirtilmiştir. Yani yargı mercileri, idari işlem ve eylemlerin denetimini yaparken
                 idarenin yerine geçmek suretiyle karar veremeyecektir.

                 Yargı denetiminin hukuka uygunlukla sınırlı tutulmuş olması, idarenin yaptığı işlem
                 ve eylemlerin bazı açılardan değerlendirilmesini kısıtlamaktadır. Oysaki idare, Anayasa,
                 kanun ve alt düzenleyici mevzuata uygun faaliyette bulunma yükümlülüğünde olmakla
                 birlikte, tesis ettiği işlemler, icra ettiği eylemler ve takındığı tutum-davranışlarla hukuka
                 uygunluk denetimini aşan bir alana da sirayet edebilmektedir. Ayrıca hukuki olduğu
                 yönünde tereddüt olmayan birçok idari faaliyetin, adil olmadığı yönünde kamuoyunda
                 kimi yaklaşımların tezahür edebildiği de bilinmektedir. Bu bakımdan, idarenin
                 çalışmalarının  tam manasıyla kontrol edilebilmesi  için farklı yöntemlerin hayata
                 geçirilmesi önem taşımaktadır.

                 İşte bu noktada, Kanun koyucu, 6328 sayılı Kamu Denetçiliği Kurumu Kanunu’nda
                 sadece hukuka uygunluk değil, hakkaniyete uygunluk yönünden de idarenin
                 denetleneceğini düzenleyerek Kamu Denetçiliği Kurumu özelinde hem bir görev
                 vermiş hem de idari alanın denetlenmesinde yeni bir yaklaşımı ortaya koymuştur.
                 Hakkaniyet  denetimi,  kanuna  veya  mevzuata  uygunluk  anlayışından  uzaklaşan,




             126 2020 YILLIK RAPOR
   122   123   124   125   126   127   128   129   130   131   132