Page 295 - KDK
P. 295

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                 Başvuranın ön ödemeli sayacının 20 yılını doldurmuş bir sayaç olması nedeniyle
                 mekanik sayaç takılmak suretiyle yenilendiği ve mekanik sayaç bağlantısı yapılması
                 nedeniyle aboneden bir kereye mahsus olarak ve Şirketin abonelerin faturalarını
                 ödememesi durumunda alacaklarını garanti altına almak amacıyla her yıl güncellenerek
                 belirlenen miktarda güvence bedeli alındığı ve aboneliğin sonlanması durumunda
                 güncellenerek iade edildiği anlaşıldığında mekanik sayaç takılması durumunda alınan
                 bu güvence bedelinin makul olduğu değerlendirilmektedir.
                 İdarelerin, sayaç seçimi (ön ödemeli veya mekanik) hususunda aboneye tercih etme
                 hakkı tanıması gerekmekte olup, bu hususun göz ardı edilmesi ve abonelerin mevzuata
                 göre olmasa da uygulamada mekanik (faturalı) sayaç kullanmaya zorlanmasının,
                 6098 sayılı Türk Borçlar Kanun'una, 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkındaki
                 Kanunu'nun lafzına, ruhuna, düzenleme amaçlarına ve temel tüketici hakları ile
                 hukukun genel ilkelerine aykırılık teşkil ettiği değerlendirilmektedir. Nitekim Yargıtay
                 3. Dairesinin de 2014/16784 E. ve 2015/12327 K. no.lu kararında; “ASKİ Tarifeler
                 Yönetmeliği’nin 12. maddesinde yeni abonelikler için mekanik veya kartlı sayaç
                 kullanımı hususunda idareye takdir hakkı tanınmış ise de; idarenin bu takdir hakkı
                 kullanırken objektif iyi niyet kurallarına uygun davranması zorunludur. Ayrıca; 4077
                 sayılı  Tüketicinin Korunması Hakkındaki Kanun'un 5/3. maddesinde (6502 sayılı
                 Kanunun 6/3) “Aksine bir teamül, ticarî örf veya âdet yoksa, satıcı bir mal veya hizmetin
                 satışını o mal veya hizmetin kendisi tarafından belirlenen miktar, sayı veya ebat gibi
                 koşullara ya da başka bir mal veya hizmetin satın alınmasına bağlı kılamaz. Diğer mal
                 satışı ve hizmet sağlama sözleşmelerinde de bu hüküm uygulanır” hükmü amirdir. Bu
                 bağlamda davalı idarenin tek taraflı olarak çıkardığı yönetmeliği gerekçe göstererek,
                 iltihakî nitelikteki sözleşmeyle, kartlı (ön ödemeli) sayacı zorunlu tutması, Türk Borçlar
                 Kanunu'na, 4077 ve 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkındaki Yasaların, lafzına,
                 ruhuna, düzenleme amaçlarına ve temel tüketici hakları ile hukukun genel ilkelerine
                 açıkça aykırılık teşkil etmektedir. Dairemiz uygulaması da sayaç seçiminin (kartlı, ön
                 ödemeli veya mekanik, faturalı, okumalı) aboneye bırakılması gerektiği yönündedir.
                 O  hâlde mahkemece;  mekanik  sayaç  veya  kartlı  sayaç seçimi  hususunun davacının
                 muhtariyetinde bulunduğu göz ardı edilerek, davacının mekanik sayaç takılması
                 yönündeki  talebin reddine  karar verilmesi doğru  görülmemiş,  hükmün bu sebeple
                 davacı lehine bozulmasına karar verilmiştir.” şeklinde hüküm tesis ettiği görülmektedir.

                 Doğalgaz Dağıtım Şirketi tarafından Kurumumuza mekanik sayaç kullanımının
                 gerekli olduğuna ilişkin makul gerekçelerin ileri sürüldüğü, ancak bu konuda görsel ve
                 yazılı iletişim kanallarıyla mekanik (faturalı) sayaç uygulamasının abonelere sağladığı
                 avantajların ve faydaların dile getirilerek, mevcut abonelerin gönüllü olarak mekanik
                 sayaç seçmesini teşvik edecek daha çok faaliyet ve tanıtımlara yer vermesinin iyi niyet
                 kurallarına, temel tüketici haklarına, iyi yönetim ilkelerine ve hakkaniyete uygun
                 olacağı sonucuna varılmıştır.



             294 2020 YILLIK RAPOR
   290   291   292   293   294   295   296   297   298   299   300