Page 296 - KDK
P. 296
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
Ayrıca, sayaçların değiştirilmesi gerekliliğinin ortaya çıktığı durumlarda yapılan
uygulamalar değerlendirildiğinde; abonelere sayaçlarının değiştirilmesi gerektiği
bilgisinin 14 gün öncesinde ve yazılı olarak yapıldığı, ancak abonelerin mevcut sözleşme
hükümleri çerçevesinde aboneler açısından değişikliğin hukuki öngörülebilirlik ilkesine
uygun olmadığı, belirlilik ve öngörülebilirlik ilkesi gereği işlemlerin açık, anlaşılır,
uygulanabilir ve öngörülebilir olması gerektiği, bu süreçte mevsim koşullarının,
abonelerin ekonomik ve fiziksel koşullarının uygun olmaması ihtimallerinin göz önünde
bulundurulmamasının sosyal devlet ilkesiyle de bağdaşmadığı değerlendirilmektedir.
Kurumumuzca yapılan değerlendirme neticesinde; Başkent Doğalgaz Dağıtım A.Ş.’nin
bir tercih hakkı tanımadan başvuranı mekanik sayaç kullanmaya zorlamasının,
hukuka, hakkaniyete, temel tüketici hakları ile hukukun genel ilkelerine aykırı olduğu
sonucuna varılmış olup; mekanik sayaç bağlanması durumunda talep edilen güvence
bedelinin alınmaması talebinin reddine, sayaçların değiştirilmesi sürecinde abonelerin
gerekli şekillerde bilgilendirilmesi ve abonelerin talepleri doğrultusunda sayaç türünün
belirlenerek hizmet sağlanması yönünde Başkent Doğalgaz Dağıtım A.Ş. Genel
Müdürlüğüne yönelik Tavsiye Kararı 117 verilmiştir.
7.6.1.3. Evinde Solunum Cihazı Kullanan Aboneye Ek Tüketim Faturası ile
Elektriği Kesme İhbarnamesi Gönderilmesi
Başvuran, 27.07.2017-22.01.2018 tarihleri arası için 1004 kWh ek tüketim tahakkuk
ettirildiği, sayaç muayenesinde besleme devresinin arızalı olmasından ötürü doğruluk,
okuma ve tahakkuk hatası kontrollerinin yapılamadığının rapor edildiği, böylesi bir
arızanın neden hemen tespit edilememesinin anlaşılamadığı, diğer yandan yönetmeliğe
uyulmayarak 418 TL’lik ek tüketim faturasının enerji tüketiminin en fazla olduğu Ocak-
Şubat aylarına göre ortalama alınarak belirlendiği ve aradan neredeyse 1 yıl geçtikten
sonra gönderildiği, son olarak aldığı ‘kesme ihbarnamesinde’ 144 TL’lik borcu nedeniyle
sözleşmenin feshedileceğinin ve/veya elektriğinin kesileceğinin bildirildiği, ancak hayati
öneme haiz solunum cihazı kullandığından Tüketici Hizmetleri Yönetmeliği'nin
52’nci maddesi gereği bunun yapılmaması gerektiği ifadesiyle mevcut yönetmelik ve
sözleşmelere bütünüyle aykırı çıkarılan 418 TL’lik ek tüketim faturasının, daha önce
fazla tüketim yaptığı tespit edilen sayaç değerlerindeki ilave ücretlendirmeye karşılık
olarak iptal edilmesi ve solunum cihazı kullandığından borcu gerekçe gösterilerek
elektriğin kesilmemesi talepleri ile Kurumumuza başvuruda bulunmuştur.
Kurumumuz tarafından yapılan incelemeler neticesinde; başvurana ait sayacın hiç
tüketim kaydetmediğinin geç tespit edilmesi üzerine tüketim kaydedilmeyen döneme
ilişkin ek tüketim tahakkuk ettirilmesi işlemlerine ilişkin sürecin hukuki güvenlik ilkesi
çerçevesinde yerine getirilmediği anlaşıldığından bundan böyle bu hususta daha titiz
davranılması ve mevzuata uygun olarak tüketicinin yeterli, güvenli, sürekli ve kolay
bir şekilde hizmet almasının sağlanması, ayrıca başvuranın solunum cihazı kullanması
nedeniyle elektriğinin borcu nedeniyle kesilmemesi gerektiği değerlendirilmiş; diğer
117 2019/18649 numaralı başvuru hakkında verilen 15.04.2020 tarihli Kısmen Tavsiye Kısmen Ret Kararı
2020 YILLIK RAPOR 295