Page 412 - KDK
P. 412

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               yararlanma hakkıdır. Sağlık hakkı, insanların doğuştan kazandıkları vazgeçilemez
               ve devredilemez haklarının başında gelmektedir. (AYM, E.2013/89, K.2014/116
               sayılı 03.07.2014 günlü kararı). Sağlık hizmetleri ise, nitelikleri gereği diğer kamu
               hizmetlerinden farklı olup, sağlık hizmetinin temel hedefi olan insan sağlığı sorunu,
               ertelenemez ve ikame edilemez (AYM., 22.11.2007, E.2004/114, K.2007/85.)

               Bununla birlikte hiç kuşkusuz, devletin bireylere sağlık hizmeti sunma konusundaki
               yükümlülüğü, ülkenin sosyal ve ekonomik gerçekleriyle yakından ilgili olup, devlet,
               kamu kaynaklarının etkin ve verimli kullanılabilmesi noktasında, kaynakların tahsis
               edildiği alanlara ilişkin bazı sınırlamalar öngörebilmektedir. Dolayısıyla sağlık hizmeti
               sunma konusunda devletin pozitif yükümlülüğünün ekonomik sınırları belirlenirken,
               devletin kamu kaynaklarını kullanma konusundaki takdir hakkı ile tedavi ücretlerinin
               bireylere yüklediği ekonomik külfet arasında makul bir denge kurulması gerekmektedir
               (Bireysel Başvuru Numarası: 2013/3382, Karar Tarihi: 4.11.2015).

               Bu bağlamda, gerek Anayasa'nın yukarıda yer verilen hükümleri gerekse de Anayasa
               Mahkemesinin sağlık hakkının tanımı ve sağlık hizmetinin diğer kamu hizmetleri
               arasındaki yeri ve önemine dair yapmış olduğu değerlendirme gözetildiğinde,
               Anayasa'nın 56. maddesinde düzenlenen sağlık hakkının ve 60. maddesinde düzenlenen
               sosyal  güvenlik  hakkının  Anayasa'nın  17.  maddesinde  düzenlenen  “yaşama,  maddî
               ve manevî varlığını koruma hakkı” ile doğrudan bağlantılı olduğu, bireyin sağlıklı
               bir yaşam sürmesi için gerekli koşulların devletin güvencesi, gözetim ve denetimi
               altında sağlanması durumunda ancak devletin yaşam hakkı bağlamındaki pozitif
               yükümlülüğünü yerine getirdiğini söylemek mümkün olacaktır.

               Bu konulardaki başvurulara ilişkin örneklere aşağıda yer verilmiştir.
               7.16.1.1. Aile Sağlığı Merkezi Gider Ödeneğinden Yapılan Kesinti

               Başvuran, Ankara ili Polatlı ilçesi … numaralı aile hekimliği biriminde görev yapmakta
               iken 22.11.2018 tarihinde diğer birimler ile birlikte B grubu iken E grubuna
               düşürüldüğü, ASM’de bulunan diğer birimlerin yeniden başvuru yaparak B grubuna
               geçtiği, kendisinin ise E grubu olarak devam ettiği, Ocak 2019 dönemi itibariyle
               altı aylık Sözleşmeli Aile Hekimliği Uzmanlık (SAHU) Eğitiminde olduğu için izinli
               sayıldığı, Aile Hekimliği Uygulama  Yönetmeliği’nin Ek-1’de yer alan tablosunda
               8’inci maddesi gereğince gruplandırması A, B, C veya D olan her aile hekimi haftalık
               asgari 10 saat temizlik personeli çalıştırma zorunluluğunun düzenlendiği, E grubu
               için ise temizlik personeli çalıştırma zorunluluğu bulunmadığı, aynı zamanda B
               grubundaki  hekimlerin  düzenlemeler  gereği  bir  takım  personeli  çalıştırmak  zorunda
               oldukları için grupsuz birimlerden daha yüksek ilave ödeme aldığı, yine Yönetmeliğin
               22’inci  maddesinin  emredici  bir  hüküm olmadığı  ve  istekleri  halinde  hekimlerinin
               personel çalıştırabileceğinin düzenlendiği, kendisinin E grubunda olduğunu ve temizlik
               personeli çalıştırmaya zorlanamayacağını ASM’deki diğer hekimlere bildirdiği, adı
               geçenin  bu  talebi  ASM’deki  diğer  hekimler  tarafından  gerekçesiz  ve  hukuka  aykırı



                                                                        2020 YILLIK RAPOR  411
   407   408   409   410   411   412   413   414   415   416   417