Page 407 - KDK
P. 407
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
değişikliklerinin amaç yönünden denetimi de bu değişikliği zorunlu kılan nedenlerin
irdelenmesi yoluyla yapılabilecektir.
Revizyon imar planı gerek nazım ve gerekse uygulama imar planlarının ihtiyaca
cevap vermediği ve uygulamasının problem olduğu durumlarda planın tümünün
veya büyük bir kısmının plan yapım tekniklerine uyularak yenilenmesi sonucu elde
edilen plan olmakla birlikte, bu planların da planlanan yörenin bugünkü durumunun,
olanaklarının ve ilerideki gelişmesinin gerçeğe en yakın şekilde saptanabilmesi için,
imkanlar ölçüsünde en iyi çözüm yollarını bulmak, belde halkına iyi yaşama düzeni
ve koşulları sağlamak amacıyla kentin kendine özgü yaşayış biçimi ve karakteri, nüfus,
alan ve yapı ilişkileri, yörenin gerek çevresiyle ve gerekse çeşitli alanları arasında olan
bağlantıları, halkın sosyal ve kültürel gereksinimleri, güvenlik ve sağlığı ile ilgili konular
göz önüne alınarak hazırlanması gerekmektedir.
Bu konulardaki başvurulara ilişkin örneklere aşağıda yer verilmiştir.
7.15.1.1. Balıkçı Barınakları Yönetmeliği'nin 14. Maddesinden Kaynaklanan
Mağduriyetlerin Giderilmesi
Başvuran özetle, İskenderun Milli Emlak Müdürlüğünün 26.09.2019 tarihli yazısı ile
gayri safi iradın % 10’ u nispeti meblağın Mal Müdürlüğü veznesine yatırılmadığından
borçlu olduklarını öğrendiklerini, işletmelerinin kâr etmediğini hatta gelir ve giderlerinin
ancak denk geldiğini iddia ve şikâyet ederek, mağduriyetlerinin giderilmesi hususunda
gereğini talep etmiştir.
Kurumumuzca yapılan değerlendirme neticesinde, söz konusu yasa değişikliği öncesinde
de balıkçı barınakları ile ilgili iş ve işlemler ile 13.12.1996 tarihli ve 22846 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Balıkçı Barınakları Yönetmeliği kapsamındaki iş ve işlemlerin
Tarım ve Orman Bakanlığı tarafından yürütülmekte olduğu; buna karşın barınaklarının
kiralanması konusundaki iş ve işlemlerin Milli Emlak Genel Müdürlüğünce
gerçekleştirildiği; yapılan yasa değişikliği ile balıkçılık faaliyetinin gerçekleştirilmesinde
en önemli unsurlardan olan balıkçı barınaklarının, daha etkin, verimli ve amacına
uygun olarak kullanımının sağlanması bakımından kiralamalara yönelik çalışmaların
da Tarım ve Orman Bakanlığı tarafından yürütülmesinin sağlandığı böylelikle bürokrasi
ve yetki karmaşasının yarattığı olumsuzlukların yasal zeminde engellendiği tespit
edilmiştir. Buna göre ilgili Kanun değişikliğinin yürürlüğe girdiği 1.1.2020 tarihinden
itibaren barınakların kiralanması ile ilgili işlemler Tarım ve Orman Bakanlığınca
yerine getirilecek olup, bununla birlikte kira sözleşmesi devam eden barınakların
kira bedellerinin tahsiline, brüt gelirin % 10’luk kısmının Hazineye yatırılması
uygulamasına bir yükümlülük olarak devam edilip edilmeyeceğine, hâlihazırda
bugüne dek tahsil edilemeyen %10’luk paya ilişkin borç ve gecikme zamları için nasıl
bir yol izleneceğine ilişkin açık bir düzenlemeye yasa değişikliğinde yer verilmediği
görülmüştür. Kurumumuzca bu konudaki tereddütlerin ve uygulamada karşılaşılan
sorunların, Tarım ve Orman Bakanlığınca “balıkçı barınaklarının işletilmesine,
406 2020 YILLIK RAPOR