Page 105 - 2021 Yıllık Rapor
P. 105
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
ve kendilerine eski nüfus cüzdanının fotokopisinin verildiğini, sonrasında yeni nüfus
cüzdanının çıkartıldıktan sonra teslim alınmadığı gerekçesiyle imha edildiğini, eski
nüfus cüzdanının ise hükümsüz olduğunun nüfus müdürlüğü tarafından bildirildiğini
belirterek, nüfus cüzdanının teslim alınmaması konusunda varsa ihmali olan kişiler
hakkında gerekli işlemlerin yapılmasını ve ücretini ödediği yeni nüfus cüzdanının teslim
edilmesini talep etmiştir.
Söz konusu başvurunun incelenerek dostane çözüm öncelikli olmak üzere çözüme
kavuşturulması amacıyla ilgili idareden yazılı olarak bilgi-belge talebinde bulunulmuştur.
İdare tarafından gönderilen cevabi yazıda, başvuru sahibinin herhangi bir mağduriyet
yaşamaması adına ikinci bir ücret alınmadan kimlik kartı çıkarılması amacıyla Elazığ
Nüfus Müdürlüğü görevlileri tarafından gerekli işlemlerin başlatıldığı bildirilmiştir.
Bu çerçevede, başvuruya konu talebin ilgili idare tarafından yerine getirildiği
10
anlaşıldığından Yönetmelik'in 33/A maddesi gereğince Dostane Çözüm Kararı
verilmiştir.
Zamanında Bildirilmeyen Sigortalı Hizmetin Tescili
Başvuran, 438 sayılı Göçbeyli Tarım Kredi Kooperatifinde 11.01.1990 tarihinde işe
girdiği, anılan iş yerinde 45 günlük çalışmasının olduğunu, söz konusu çalışmanın
Göçbeyli Tarım Kredi Kooperatifince de kabul edildiğini ancak Sosyal Güvenlik
Kurumunun söz konusu süreyi hizmetten saymadığını ifade ederek anılan hizmetlerinin
tescil edilmesini talep etmiştir.
Kurumumuzca dostane çözüm önerilerimiz de hatırlatılarak Sosyal Güvenlik Kurumu
Başkanlığından bilgi ve belge talep edilmiştir. Gönderilen cevabi yazıda; ilgili adına, adı
geçen iş yerinden 11.01.1990 tarihinde işe giriş bildirgesi verildiği, ancak 1990/1’inci
döneme ait dört aylık hizmet bordrosunun Kurumlarına bildirilmediği, 1990 yılına
ait resmi nitelikteki tüm arşiv kayıtlarında sigortalı adına resmi nitelikte herhangi bir
hizmet kaydına rastlanmadığı, ilgilinin dilekçe ekinde ibraz edilen, 1990/1’inci döneme
ait prim hizmet bordrosunun ise işverence sonradan geçmişe yönelik nitelikte ibraz
ettiği bordro olduğu, ancak sigortalılar adına geçmişe yönelik hizmet kazandırmalarda
Kurumların resmi kayıtları, denetim raporları ve mahkeme kararları esas alındığından
sigortalının başvurusuna istinaden hizmet kazandırma işlemi yapılamadığı, sigortalının
çalışmasının geçtiği iddia edilen hizmetlerin sigortalıya ait olup olmadığının ve söz
konusu döneme ait Kurumlarına ibraz edilen bilgi ve belgelerin geçerliliğinin tespit
edilerek gerekli araştırma ve incelemenin yapılabilmesi için konunun İzmir Sosyal
Güvenlik İl Müdürlüğü Denetmenler Servisine intikal ettirildiği, denetim sonucunda
yapılan işlemin neticesi hakkında başvurana resmi bilgilendirme yapılacağı hususları
belirtilmiştir.
Kurumumuzca gerçekleştirilen dostane çözüm girişimleri ve Sosyal Güvenlik Kurumunun
başvuranın durumunu değerlendirmesi neticesinde başvuru konusuna ilişkin olarak
başvuranın hizmetlerinin tespitine yönelik denetime başlandığı bildirilmiştir.
10 2020/99283 numaralı başvuru hakkında verilen 22/02/2021 tarihli Dostane Çözüm Kararı
104 2021 YILLIK RAPOR