Page 155 - 2021 Yıllık Rapor
P. 155
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
Kurumumuzca yapılan inceleme ve araştırma sonucunda verilen toplamda 403’ü
kısmen tavsiye olmak üzere toplam 1.604 adet tavsiye kararı ile mahkemelerin iş
yükünün azaltılmasına katkıda bulunulmuştur. Diğer taraftan, aynı dönemde verilen
toplam 1.320 adet ret kararı da başvuranlara mevzuat çerçevesinde talebinin yerine
getirilemeyeceğini açıklaması nedeniyle kişilerin yargıya başvurma oranında azalmaya
sebep olabilmektedir.
Öte yandan, Kurumumuza yapılan başvurularda, başvuru konularının usul açısından
da hukuki durumu açıklığa kavuşturulmaktadır. Kurumumuzun şikâyetleri inceleme
usulü; süre ve menfaat ihlali şartı başta olmak üzere idari yargıdaki dava açma şartlarına
benzer nitelikte olması nedeniyle, bu şartları taşımayan başvurular hakkında verilen
incelenemezlik kararlarımızın dahi yargının iş yükünün azalmasına olumlu etkisi
olabilmektedir.
Kurumumuz şikâyet başvurularını incelemenin yanı sıra kişilerin bilgilendirme
taleplerini de karşılamaktadır. Adeta çağrı merkezi gibi çalışan bilgilendirme büromuz
vasıtasıyla, 2021 yılı içerisinde;
- Kurumumuzca aranmak ve Kurumumuza gelen olmak üzere telefon görüşmesi,
- Kurumumuza e-posta yoluyla yapılan bilgi talepleri,
- 4982 sayılı Bilgi Edinme Hakkı Kanunu kapsamında yapılan bilgi edinme başvurusu
- Kurumumuza ve İstanbul Büromuza bizzat gelen vatandaşlarla yapılan yüz yüze
görüşmeler ile "Ombudsmanlık Halkla Buluşuyor" bölgesel toplantıları kapsamında,
il çalışma ziyaretleri kapsamında, ilköğretim ve liselerle buluşmalarda, üniversite
konferanslarında, gerçekleştirilen video konferans ve sosyal medya canlı yayınlarında
ve uluslararası alanda hak arama kültürünün yaygınlaştırılması kapsamında yüz yüze
gerçekleştirilen görüşmeler dâhil olmak üzere toplam 125.028 kişinin bilgi talebi
karşılanmıştır.
Kurumumuzca yapılan inceleme ve araştırma sonucunda verilen toplamda 6.084 adet
dostane çözüm, ret ve tavsiye kararımız ve verdiğimiz hukuki yardımlar ile mahkemelerin
iş yükünün azaltılmasına doğrudan katkımız bulunduğu gibi kamu hizmetlerinin
kalitesinin artmasına, şeffaf, hesap verebilir ve insan odaklı idarenin oluşumuna da
yardımcı olunmuştur. Tüm bunların sonucunda; Kamu Denetçiliği Kurumu incelediği
şikâyetler ile vatandaşın, kamu kurum ve kuruluşlarını denetlemesinin vasıtası olmuş, beş
yılda bir yapılan seçimler dışında mahalli idareler başta olmak üzere devlet yönetimine
vatandaşın katılımı sağlanmış, böylelikle Kurumumuz doğrudan demokrasinin bir aracı
olarak ülkemizde demokrasinin güçlenmesine katkıda bulunmuştur.
Kurumumuzu diğer denetim mekanizmalarından ayıran en önemli hususlardan birisi
de başvuruları incelerken aynı zamanda uygulamadaki sorun alanlarını ve mevzuattaki
hukuka aykırılıkları tespit etmesi, böylece ileride yaşanması muhtemel hukuka
aykırılıklar, hak ihlalleri veya hakkaniyetsiz uygulamaların engellenmesi adına mevzuat
değişikliği önerilerinde bulunabilmesidir. Bu noktada, Kurumun amacı bireysel hukuka
154 2021 YILLIK RAPOR