Page 155 - 2021 Yıllık Rapor
P. 155

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU




                 Kurumumuzca  yapılan  inceleme  ve  araştırma  sonucunda  verilen  toplamda  403’ü
                 kısmen tavsiye olmak üzere toplam  1.604  adet tavsiye kararı ile mahkemelerin iş
                 yükünün azaltılmasına katkıda bulunulmuştur. Diğer taraftan, aynı dönemde verilen
                 toplam  1.320  adet ret kararı da başvuranlara mevzuat çerçevesinde talebinin yerine
                 getirilemeyeceğini açıklaması nedeniyle kişilerin yargıya başvurma oranında azalmaya
                 sebep olabilmektedir.
                 Öte yandan, Kurumumuza yapılan başvurularda, başvuru konularının usul açısından
                 da hukuki durumu açıklığa kavuşturulmaktadır. Kurumumuzun şikâyetleri inceleme
                 usulü; süre ve menfaat ihlali şartı başta olmak üzere idari yargıdaki dava açma şartlarına
                 benzer nitelikte olması nedeniyle, bu şartları taşımayan başvurular hakkında verilen
                 incelenemezlik kararlarımızın dahi yargının iş yükünün azalmasına olumlu etkisi
                 olabilmektedir.
                 Kurumumuz şikâyet başvurularını incelemenin yanı sıra kişilerin bilgilendirme
                 taleplerini de karşılamaktadır. Adeta çağrı merkezi gibi çalışan bilgilendirme büromuz
                 vasıtasıyla, 2021 yılı içerisinde;
                 - Kurumumuzca aranmak ve Kurumumuza gelen olmak üzere telefon görüşmesi,
                 - Kurumumuza e-posta yoluyla yapılan bilgi talepleri,

                 - 4982 sayılı Bilgi Edinme Hakkı Kanunu kapsamında yapılan bilgi edinme başvurusu
                 -  Kurumumuza  ve  İstanbul  Büromuza  bizzat  gelen  vatandaşlarla  yapılan  yüz  yüze
                 görüşmeler ile "Ombudsmanlık Halkla Buluşuyor" bölgesel toplantıları kapsamında,
                 il çalışma ziyaretleri kapsamında, ilköğretim ve liselerle buluşmalarda, üniversite
                 konferanslarında, gerçekleştirilen video konferans ve sosyal medya canlı yayınlarında
                 ve uluslararası alanda hak arama kültürünün yaygınlaştırılması kapsamında yüz yüze
                 gerçekleştirilen görüşmeler dâhil olmak üzere toplam  125.028  kişinin bilgi talebi
                 karşılanmıştır.
                 Kurumumuzca yapılan inceleme ve araştırma sonucunda verilen toplamda 6.084 adet
                 dostane çözüm, ret ve tavsiye kararımız ve verdiğimiz hukuki yardımlar ile mahkemelerin
                 iş yükünün azaltılmasına doğrudan katkımız bulunduğu gibi kamu hizmetlerinin
                 kalitesinin artmasına, şeffaf, hesap verebilir ve insan odaklı idarenin oluşumuna da
                 yardımcı olunmuştur. Tüm bunların sonucunda; Kamu Denetçiliği Kurumu incelediği
                 şikâyetler ile vatandaşın, kamu kurum ve kuruluşlarını denetlemesinin vasıtası olmuş, beş
                 yılda bir yapılan seçimler dışında mahalli idareler başta olmak üzere devlet yönetimine
                 vatandaşın katılımı sağlanmış, böylelikle Kurumumuz doğrudan demokrasinin bir aracı
                 olarak ülkemizde demokrasinin güçlenmesine katkıda bulunmuştur.
                 Kurumumuzu diğer denetim mekanizmalarından ayıran en önemli hususlardan birisi
                 de başvuruları incelerken aynı zamanda uygulamadaki sorun alanlarını ve mevzuattaki
                 hukuka aykırılıkları  tespit  etmesi,  böylece  ileride  yaşanması  muhtemel  hukuka
                 aykırılıklar, hak ihlalleri veya hakkaniyetsiz uygulamaların engellenmesi adına mevzuat
                 değişikliği önerilerinde bulunabilmesidir. Bu noktada, Kurumun amacı bireysel hukuka



             154 2021 YILLIK RAPOR
   150   151   152   153   154   155   156   157   158   159   160