Page 154 - 2021 Yıllık Rapor
P. 154
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
hangi yıl için geçerli olan düzenlemelere karşı açıldı ise o yılı kapsadığı gerekçeleriyle
infazının imkânsızlaştığı ve telafisi mümkün olmayan zararların doğma ihtimalinin
devam ettiği anlaşılmıştır.
Bu çerçevede; başvuruya konu idarenin öncelikle hukuki güvenlik ilkesi, gereği bir
uyuşmazlığın mahkemelerce nihai biçimde karara bağlanmasından ardından, kesin
hüküm oluşturan kararlara saygı gösterilmesini teminen;, başvuruya konu 2021 yılı At
Yarışları Genel Hükümleri’nin “Kısaltmalar ve Tanımlar” başlıklı 3. maddesinin (DHT)
başlıklı (b) bendinde yer alan “Devlet Harası yetiştirmesi olan atların katılabileceği
koşuları; anası ve babası Devlet Harası Yetiştirmesi olup 1983 ve sonrası doğumlu
olan özel yetiştirme atlar ve bunların soyundan gelen atlar ile 1983 yılından sonra
ithal edilen dişi Arap atlarının veya ana karnında ithal edilen dişi Arap atlarının Devlet
Harası Yetiştirmesi aygırlar ile çiftleşmesi sonucu doğan atlar ve bunların soyundan
gelen atların katılabileceği koşuları,” düzenlemesinin iptali ile idarenin bundan sonraki
düzenleyici işlemlerinde yargı kararları doğrultusunda işlem yapması hususunda Tarım
50
ve Orman Bakanlığına tavsiye bulunulmasına karar verilmiştir.
6.3 KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMUNUN ÜLKEMİZE OLAN KATMA
DEĞERİ HAKKINDA GENEL DEĞERLENDİRME
Anayasa’nın 74’üncü maddesinde yer verilen hüküm gereğince, idarenin işleyişiyle ilgili
şikâyetleri inceleyen, 6328 sayılı Kanun ile kurulmuş, Anayasal bir Kurum olan Kamu
Denetçiliği Kurumu; başta mevzuat değişikliği ve iyi yönetim ilkeleri açısından verdiği
ve genele sirayet eden tavsiye kararları ile idarenin işleyişine katkıda bulunmanın yanı
sıra mevcut problemlerin ve ileride ortaya çıkabilecek muhtemel problemlerin önüne
geçilmesine yardımcı olmayı hedeflemektedir.
6328 sayılı Kamu Denetçiliği Kurumu Kanunu’nun genel gerekçesinde; “… idarelerin
mümkün olduğu kadar Kurumun önerilerini değerlendirmeye alarak uymasının ve idari
yargının yükünün azaltılmasının hedeflendiği …” belirtilmiştir. Dolayısıyla 2021 yılı
içerisinde yaklaşık 690 bin dava dosyasına bakan idari yargı mercilerine destek olan ve
iş yükünü azaltan bir Kurum olarak adalete hızlı erişimi tesis etme temel amaçlarımız
arasındadır.
Kurumumuzca, öncelikle yapılan şikâyetlerin mümkün olduğunca hızlı ve etkin
bir şekilde sonuçlandırılmasını sağlamak adına dostane çözüm yöntemi sık sık
kullanılmakta ve böylece adalete hızlı erişim hedefi gerçekleştirilmeye çalışılmaktadır.
Bu çerçevede, Kurumumuzca yapılan inceleme ve araştırma sonucunda verilen toplamda
6.084 adet kararımız ile kamu hizmetlerinin kalitesinin artmasına, şeffaf, hesap verebilir
ve insan odaklı idarenin oluşumuna da yardımcı olunmuştur. Ayrıca, 2021 yılında
yapılan başvuruların 3.160’ı dostane yöntemlerle çözüme kavuşturulmuştur. Yine
50 2021/10497 numaralı başvuru hakkında verilen 27.09.2021 tarihli Tavsiye Kararı
2021 YILLIK RAPOR 153