Page 150 - 2021 Yıllık Rapor
P. 150
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
faydalanamamaktadır. Bir başka deyişle başvuran, engellilik durumu nedeniyle diğer
engelli bireylerle aynı hukuksal durumda bulunmasına rağmen diğer engelli bireyler
gibi su bedeli indiriminden faydalanamamaktadır. Buna göre, başvuran, engelli su bedeli
indiriminden faydalanma yönünden, diğer engelli bireylerle eşit durumda değildir. Bu
durum, ilgili idarenin takdir yetkisini kullanarak çıkardığı ve başvuranın engelli bireylere
sağlanan indiriminden faydalanmasını engelleyen Yönetmelik maddesindeki hükmün,
eşitlik ilkesine ve ölçülülük ilkesine aykırı olduğu sonucunu ortaya çıkarmaktadır. Kaldı
ki idarenin daha önceki uygulamasında; başvurana, her iki indirimin sağlandığı hususu
da bir gerçektir.
Sonuç olarak; SASKİ Genel Kurulu tarafından kabul edilen SASKİ Tarifeler ve Abone
Hizmetleri Yönetmelik'in 94'ncu maddesinin 5'inci fıkrasındaki “Bir indirimden
istifade eden abone ikinci indirimden istifade edemez” şeklindeki hükmün, başvuranın,
engellilere sağlanan su bedeli indiriminden faydalanmamasına neden olduğu, bu
nedenle, söz konusu düzenlemenin, eşitlik ilkesine, ölçülülük ilkesine ve hakkaniyete
uygun olmadığı sonucuna varılmıştır. Ayrıca söz konusu düzenlemenin, Anayasa'nın
61'inci maddeleri ve uluslararası sözleşmelere ile ortaya konulan ilkeler bakımından
engellilere desteklemeye dönük sosyal devlet anlayışına uygun düşmediği kanaatine
varılmıştır. Başvuranın, SASKİ Tarifeler ve Abone Hizmetleri Yönetmelik'in 9'uncu
maddesinde yer alan engellilere sağlanan su bedeli indiriminden faydalanabilmesi
için gerekli düzenlemeleri yapması hususunda Samsun Su ve Kanalizasyon İdaresine
46
tavsiyede bulunulmasına karar verilmiştir.
Performans Ödemesi
Başvuran, 17.08.2016-02.05.2017 tarihleri arasında Bakırköy PTT Müdürlüğü
bünyesinde çalıştığını, başka bir kuruma atanması nedeniyle 02.05.2017 tarihinde
istifa ettiğini, istifa tarihinden önce 2017 Mart ve 2017 Nisan aylarında hak kazandığı
performans ödemelerinin yapılmadığını belirterek ilgili döneme ait performans
ödemelerinin yapılmasını talep etmiştir.
İlgili döneme ait performans ödemesinin yapılmama nedeni, Posta ve Telgraf
Teşkilatı Anonim Şirketi Performans Yönetim Sistemine İlişkin Usul ve Esaslar’ın
“Performans ücretinin hesaplanması” başlıklı 9'uncu maddesinin 5'inci fıkrasında yer
alan; “Kurumlar arası nakil veya istifa ederek Şirketimizden ayrılan personelin geçmiş
dönemlere ait performans ücretleri ödenmez.” hükmü olduğu anlaşılmıştır.
Başvuranın istifa tarihinden önceki döneme ait olan çalışmalarının karşılığı olarak
Şirketin uygulamalarında yer alan performans ücretine hak kazandığı, bu durumun
bir ücret alacağı olan performans ücretinin niteliği ve amacı gereği açık olduğu, bu
hakkın başvuranın yapmış olduğu çalışma ve davranışlar neticesinde gerçekleştiği
anlaşılmaktadır. Başvuru konusu performans ödemesinin teknik anlamda “ücret” in
eklentisi niteliğinde olduğu ve bu sebeple de ücreti oluşturan unsurlardan biri olarak,
4857 sayılı İş Kanununun 32'nci maddesi gereği beş yıllık zamanaşımına tabi olduğu,
46 2020/102886 numaralı başvuru hakkında verilen 31.05.2021 tarihli Tavsiye Kararı
2021 YILLIK RAPOR 149