Page 282 - 2021 Yıllık Rapor
P. 282
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
Enerji, sanayi, gümrük ve ticaret alanında yapılan başvurular; elektrik ve doğalgaz
dağıtım şirketlerinin uygulamalarında yoğunlaşmakta olup bunlara ilave olarak maden
işletme ruhsatı alınması ve iptalinde yaşanan sorunlar, işletmelere verilen KOSGEB
destek kredileri, iç ve dış ticarete ilişkin konular, tüketici sorunları ile gümrük işlemleri
ve uygulamaları konularında sıkça başvurular yapılmaktadır.
7.8.1 Enerji ve Tabi Kaynaklar
Ülkemizde yeraltından çıkarılan çeşitli kömürler, petrol, doğalgaz, jeotermal kaynaklar
vb. gibi enerji kaynakları ile yerüstünde mevcut olan güneş, rüzgâr ve biokütle enerji
kaynaklarının işletilmesi ilgili mevzuata göre Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı ve
Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu tarafından verilen izin, ruhsat veya lisanslar ile
mümkün olmaktadır. Söz konusu izin, ruhsat ve lisansların verilme sürecinde yaşanan
sorunlar sık sık Kurumumuza başvuru konusu yapılmaktadır.
Madencilik ile ilgili ise, 3213 sayılı Maden Kanunu’na dayalı olarak Enerji ve Tabii
Kaynaklar Bakanlığı Maden İşleri Genel Müdürlüğünce maden ruhsatlarının verilme
sürecinde yaşanan sorunlar da başvuru konusu yapılmaktadır.
Konuyla ilgili bir şirket vekili tarafından madencilik faaliyeti için kiralama oluru
izni verilmesi talebiyle Kurumumuza başvurulmuştur. Yapılan incelemede, maden
başvuru taleplerinin, 3213 sayılı Maden Kanunu’na dayalı olarak Enerji ve Tabii
Kaynaklar Bakanlığı Maden İşleri Genel Müdürlüğünce verilen maden ruhsatlarının,
ormanlık alana rastlaması halinde, 6831 sayılı Orman Kanunu’nun 16’ncı maddesi ve
bu 16’ncı maddenin uygulama Yönetmeliği çerçevesinde taleplerin değerlendirilerek
Bakanlıkça uygun görülenlere ruhsat süresi dikkate alınarak izin verildiği, bir alana
maden işletmek üzere kiralama oluru verebilmek için, Orman Kanunu’nun 16’ncı
Maddesinin Uygulama Yönetmeliği'nin 7’nci maddesinde belirtildiği üzere taleplerin
değerlendirilmesi sonucunda Tarım ve Orman Bakanlığınca uygun görülenlere izin
verildiği, idarece biyolojik çeşitlilik, toplum, çevre ve insan sağlığı, gibi konuları
olumsuz etkileyecek durumlar da göz önüne alınarak ormanların korunması ve tüm
bunlara çevresel etkisi bulunan madencilik faaliyetlerine yönelik izin taleplerinin de
daha hassas değerlendirilmesini zorunlu hale getirdiği anlaşılmaktadır.
Somut olayda başvuran şirketin, ÇED, ruhsat, sit vb. belgeleri aldığı, buna karşın
kiralama izninin verilmediği iddialarına karşılık ilgili şirkete maden işletme, tesis ve
maden altyapı tesis izninin verileceğine ilişkin herhangi bir taahhütte bulunulmadığı,
ÇED, sit, ruhsat vb. belgelerin alınmasının izin verileceği anlamına gelmemekte
olduğu, öte yandan aynı bölgede karayollarına ve yerleşim yollarına yakın olacak
şekilde başkaca maden olur izni verilmediği tespit edilmiştir. Sonuç itibariyle, anılan
gerekçelerle başvuruya konu madencilik faaliyeti için kiralama olur iznine ilişkin
talebin, söz konusu alanın tarım alanları ve yerleşim yerlerine yakın ve ön görünümünde
olması, verimli orman alanlarına isabet etmesi, nadir olmayan 2-a grubu maden
sahası talebinde zorunluluktan bahsedilememesi gerekçeleriyle 6831 sayılı Orman
Kanunu’nun 16’ncı Maddesinin Uygulama Yönetmeliği'nin 7’nci maddesinin 1’inci
fıkrasına göre reddedilmesi işleminde hukuka aykırılık bulunmadığı gerekçeleriyle Ret
Kararı 150 verilmiştir.
150 2021/8921 numaralı başvuru hakkında verilen 11.10.2021 tarihli Ret Kararı
2021 YILLIK RAPOR 281