Page 328 - 2021 Yıllık Rapor
P. 328

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               7.12 KAMU PERSONEL REJİMİ-I

               Türkiye’de kamusal iş gücünün kapsamı oldukça geniş olmakla birlikte her bir istihdam
               biçiminin  kendisine  özgü  rejimi  mevcuttur.  Nitekim  657  sayılı  Devlet  Memurları
               Kanunu’na tabi memurlar, 2914 sayılı  Yükseköğretim Personel Kanunu’na tabi
               akademik personel, 926 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanunu’na tabi askeri
               personel, 2802 sayılı Hakim ve Savcılar Kanunu’na tabi hakim-savcılar, 7/15754 sayılı
               Sözleşmeli Personel Çalıştırılmasına İlişkin Esaslara tabi sözleşmeli personel, 399 sayılı
               KHK’ya tabi kamu iktisadi teşebbüslerinde çalışan sözleşmeli personel, 4857 sayılı İş
               Kanunu’na tabi işçiler (sürekli işçiler, belediye şirket işçileri) olmak üzere çeşitli statüler
               altında kamu görevlileri istihdam edilmektedir.
               657  sayılı  Devlet  Memurları  Kanunu’nda  doğrudan  bir  kamu  görevlisi  tanımı
               yapılmamış  olsa  da  Anayasa’da  kamu  hizmetinin  ancak  kamu  görevlileri  eliyle
               görülebileceği hüküm altına alınmıştır. Anayasa’nın 128 inci maddesinde yer alan,
               “Devletin, kamu iktisadi teşebbüsleri ve diğer kamu tüzelkişilerinin genel idare esaslarına
               göre yürütmekle yükümlü oldukları kamu hizmetlerinin gerektirdiği asli ve sürekli görevler,
               memurlar ve diğer kamu görevlileri eliyle görülür” hükmü bu hususu açıkça ortaya
               koymaktadır. Ayrıca  657  sayılı  Devlet  Memurları  Kanunu’nun  4  üncü  maddesinde,
               “Kamu hizmetleri; memurlar, sözleşmeli personel, geçici personel ve işçiler eliyle gördürülür”
               ifadesine yer verilerek Anayasa’nın anılan hükmü yasal bağlamda somutlaştırılmıştır.
               Kamu hizmetinin kamu görevlileri eliyle yerine getirileceğine ilişkin anayasal ve yasal
               gereklilikler, aslında  kamu  personel  rejiminin  özünü  de  oluşturmaktadır.  Zira  kamu
               adına yetki kullanarak kamusal faaliyetlerde bulunacak ve idarenin en temel vazifesi
               konumundaki kamu hizmetini ifa edecek personelin, çalışma hayatındaki diğer
               çalışanlardan ayrılması, vazifesinin mahiyetiyle uyumlu bir statüye sahip olması ve bu
               statünün belli esaslar öngörerek kendi içinde daha sıkı kurallara dayanması gerekmekte
               olup kamu personelinin tabi olduğu düzen de bu çerçevede şekillenmektedir. Yani bir
               taraftan kamu gücü bahşedilen kamu personeline diğer taraftan sorumluluk verilmekte,
               hak tanınırken yükümlülük öngörülmekte ve tüm bunlara sirayet eden biçimde
               kamu  hukukunun  gerektirdiği  anlayış  kamu  personel  rejimine  hakim  olmaktadır.
               Bu  bakımdan,  kamu  personel  rejimi,  Anayasa  başta  olmak  üzere  çok  sayıda  kanun,
               Cumhurbaşkanlığı kararnamesi ve alt düzenleyici işleme konu olmuş, hatta kurumlar
               ve personeli arasındaki uyuşmazlıklar hakkında verilen kararlar marifetiyle derin bir
               yargısal içtihadı doğurmuştur.
               İdarenin işlem, eylem, tutum ve davranışını denetlemekle görevli olan Kamu Denetçiliği
               Kurumunun bu noktadaki rolü ise, kendisine gelen şikâyet başvuruları üzerinden kamu
               personel rejimine katkı sunmak ve bunu yaparken hukuki denetimle yetinmeyip insan
               hakları ile iyi yönetim anlayışını bu konuda da uygulanabilir hale getirmektir. Özellikle
               2021 yılında Kuruma yapılan başvuruların konu bazında en yüksek oranla kamu
               personel rejimine ilişkin olması, KDK’nın bu bağlamdaki işlevini önemsemesine ve
               daha titiz bir çalışma yürütmesine sebep olmaktadır. Bu kapsamda, kamu denetçilerinin
               inceledikleri konu alanları bakımından yapılan işbölümü çerçevesinde kamu personel



                                                                        2021 YILLIK RAPOR  327
   323   324   325   326   327   328   329   330   331   332   333