Page 333 - 2021 Yıllık Rapor
P. 333
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
kapsamındaki kamu iktisadî teşebbüslerinde görev yapan sözleşmeli personelin görevde
yükselme ve unvan değişikliklerine ilişkin usul ve esasları belirlemektir”,
Yükseköğretim Üst Kuruluşları ile Yükseköğretim Kurumları Personeli Görevde
Yükselme ve Unvan Değişikliği Yönetmeliği’nin “Amaç” başlıklı 1 inci maddesinde
ise, “Bu Yönetmeliğin amacı, liyakat ve kariyer ilkeleri çerçevesinde, hizmet gerekleri ve
personel planlaması esas alınarak yükseköğretim üst kuruluşları ile yükseköğretim kurumları
memurlarının görevde yükselme ve unvan değişikliğine ilişkin usul ve esasları belirlemektir”
ifadelerine yer verilmiştir.
Görüldüğü üzere her iki yönetmeliğin anılan hükümlerinde, liyakat ve kariyer ilkeleri
çerçevesinde hareket edilmesi vurgulanmıştır.
2009/12 sayılı Başbakanlık Genelgesi’nin 2 nci maddesinde, hizmet gerekleri, personel
ve kadro planlaması ile liyakat ve kariyer ilkeleri çerçevesinde kurumların görevde
yükselme yönetmelikleri kapsamına giren kadrolara atama ihtiyacının doğması halinde,
gereken en kısa sürede görevde yükselme mahiyetinde atama prosedürü uygulanacağı
belirtilmiştir. Ancak uzun süre görevde yükselme ve unvan değişikliği sınavı açılmaması
durumuyla sıkça karşılaşılmakta olup bu bağlamda sınav açılması talebiyle Kurumumuza
başvurular yapılmaktadır.
Yazılı sınavı yapılmış olan görevde yükselme ve unvan değişikliği sınavı sözlü sınavının
da yapılarak ilgililerin atamalarının gerçekleştirilmesinin talep edildiği bir başvuruda,
Kurumumuzca, Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları Taşımacılık Anonim Şirketi
Genel Müdürlüğü Personeli Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Yönetmeliği’nde
sözlü sınavın yapılma tarihine ilişkin bir düzenlemeye yer verilmemiş olsa da yazılı
sınavı kazanan ilgililerde beklenti oluşacağı, oluşan beklentinin iyi yönetim çerçevesinde
karşılanması hususunun önem arz ettiği, yazılı sınav sonucunun açıklanması sonrası bir
yılı aşkın bir süre geçmiş olduğu, oysa makul sürede sözlü sınavın yapılması gerektiği,
belirlilik ve idarenin sürekliliği ilkelerinin her türlü yönetim uygulamalarında göz ardı
edilmemesi gerektiği değerlendirilmiştir.
Ayrıca anılan Yönetmelik’te, atanmaya hak kazanan personelin başarı sıralaması
listesinin kesinleşmesini müteakip en yüksek puandan başlamak üzere belirlenen
başarı sıralamasındaki puanlarına göre üç ay içerisinde duyurulan boş kadro veya
pozisyon sayısı kadar atamalarının yapılacağına ilişkin düzenleme ile atama için üç
aylık süre belirlenmişken, yazılı sınav sonrası aradan geçen bir yılı aşan süre içinde sözlü
sınavın gerçekleştirilmemesi ve yapılacak sözlü sınava ilişkin herhangi bir açıklama
yapılmamasının haklı beklenti ve hakkaniyetle bağdaşmayacağı kanaatine varılmıştır. 190
Bu kapsamda, kamu kurum ve kuruluşlarının personeline dönük görevde yükselme ve
unvan değişikliği sınavlarını belli periyotlar dahilinde yapması, söz konusu sınavların
yapılmasına dair usul-esasları önceden tereddüte mahal vermeyecek netlikte ortaya
koyması ve bu suretle personelin kariyer yolunu açık tutarak kurumsal bağlılığını
güçlendirmesi önem arz etmektedir.
190 2020/96332 numaralı başvuru hakkında verilen 25/01/2021 tarihli Tavsiye Kararı
332 2021 YILLIK RAPOR