Page 333 - 2021 Yıllık Rapor
P. 333

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                 kapsamındaki kamu iktisadî teşebbüslerinde görev yapan sözleşmeli personelin görevde
                 yükselme ve unvan değişikliklerine ilişkin usul ve esasları belirlemektir”,
                 Yükseköğretim  Üst  Kuruluşları  ile  Yükseköğretim  Kurumları  Personeli  Görevde
                 Yükselme  ve  Unvan  Değişikliği  Yönetmeliği’nin  “Amaç” başlıklı 1 inci maddesinde
                 ise, “Bu Yönetmeliğin amacı, liyakat ve kariyer ilkeleri çerçevesinde, hizmet gerekleri ve
                 personel planlaması esas alınarak yükseköğretim üst kuruluşları ile yükseköğretim kurumları
                 memurlarının görevde yükselme ve unvan değişikliğine ilişkin usul ve esasları belirlemektir”
                 ifadelerine yer verilmiştir.
                 Görüldüğü üzere her iki yönetmeliğin anılan hükümlerinde, liyakat ve kariyer ilkeleri
                 çerçevesinde hareket edilmesi vurgulanmıştır.
                 2009/12 sayılı Başbakanlık Genelgesi’nin 2 nci maddesinde, hizmet gerekleri, personel
                 ve kadro planlaması  ile liyakat  ve kariyer  ilkeleri  çerçevesinde kurumların  görevde
                 yükselme yönetmelikleri kapsamına giren kadrolara atama ihtiyacının doğması halinde,
                 gereken en kısa sürede görevde yükselme mahiyetinde atama prosedürü uygulanacağı
                 belirtilmiştir. Ancak uzun süre görevde yükselme ve unvan değişikliği sınavı açılmaması
                 durumuyla sıkça karşılaşılmakta olup bu bağlamda sınav açılması talebiyle Kurumumuza
                 başvurular yapılmaktadır.
                 Yazılı sınavı yapılmış olan görevde yükselme ve unvan değişikliği sınavı sözlü sınavının
                 da yapılarak ilgililerin atamalarının gerçekleştirilmesinin talep edildiği bir başvuruda,
                 Kurumumuzca, Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları Taşımacılık Anonim Şirketi
                 Genel Müdürlüğü Personeli Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Yönetmeliği’nde
                 sözlü sınavın yapılma  tarihine ilişkin bir düzenlemeye yer verilmemiş olsa da yazılı
                 sınavı kazanan ilgililerde beklenti oluşacağı, oluşan beklentinin iyi yönetim çerçevesinde
                 karşılanması hususunun önem arz ettiği, yazılı sınav sonucunun açıklanması sonrası bir
                 yılı aşkın bir süre geçmiş olduğu, oysa makul sürede sözlü sınavın yapılması gerektiği,
                 belirlilik ve idarenin sürekliliği ilkelerinin her türlü yönetim uygulamalarında göz ardı
                 edilmemesi gerektiği değerlendirilmiştir.

                 Ayrıca anılan  Yönetmelik’te,  atanmaya hak  kazanan personelin başarı sıralaması
                 listesinin  kesinleşmesini müteakip en yüksek puandan başlamak üzere belirlenen
                 başarı sıralamasındaki puanlarına göre üç ay içerisinde duyurulan boş kadro veya
                 pozisyon sayısı kadar atamalarının yapılacağına ilişkin düzenleme ile atama için üç
                 aylık süre belirlenmişken, yazılı sınav sonrası aradan geçen bir yılı aşan süre içinde sözlü
                 sınavın gerçekleştirilmemesi ve yapılacak sözlü sınava ilişkin herhangi bir açıklama
                 yapılmamasının haklı beklenti ve hakkaniyetle bağdaşmayacağı kanaatine varılmıştır. 190
                 Bu kapsamda, kamu kurum ve kuruluşlarının personeline dönük görevde yükselme ve
                 unvan değişikliği sınavlarını belli periyotlar dahilinde yapması, söz konusu sınavların
                 yapılmasına dair usul-esasları önceden tereddüte mahal vermeyecek netlikte ortaya
                 koyması ve bu suretle personelin kariyer yolunu açık tutarak kurumsal bağlılığını
                 güçlendirmesi önem arz etmektedir.

                 190   2020/96332 numaralı başvuru hakkında verilen 25/01/2021 tarihli Tavsiye Kararı


             332 2021 YILLIK RAPOR
   328   329   330   331   332   333   334   335   336   337   338