Page 332 - 2021 Yıllık Rapor
P. 332
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
Buna ilişkin idare tarafından gönderilen yazıda ise, başvuranın İstanbul iline atandığı
bilgisi verilmiştir.
İdarelerin yer değişikliği mazeretlerini değerlendirirken (ilgili mevzuatları çerçevesinde)
her ne kadar bireysel menfaatleri ele alması beklense de bu taleplerin gerçekleştirilmesi
idarelerin kadro imkanları ve kamu hizmetlerinin aksatılmaksızın sürdürülmesinin
temini ile mümkündür. Yukarıda yer verilen başvuruda da olduğu gibi her ne kadar
başvuran Ankara iline atanmayı istese de Ankara’da boş kadro olmaması ve çocuğun
eğitime bir an önce başlaması gerekliliği sebepleriyle ebeveynin atamasının İstanbul’a
yapılması ile sorun makul olarak çözümlenmiştir.
Kurumumuza yapılan bir başvuruda ise, sağlık mazereti sebebi ile yer değiştirme talebinde
bulunulabilmesi için Devlet Memurlarının Yer Değiştirme Suretiyle Atanmalarına
İlişkin Yönetmelik’in 13 üncü maddesi uyarınca, hastalığının görev yaptığı yerde
tedavisinin mümkün olmadığının alınacak sağlık kurulu raporuyla belgelendirilmesi
gerektiği, Adalet Bakanlığı Memur Sınav, Atama ve Nakil Yönetmeliği’nin 25 inci
maddesinde belirtilen sağlık mazereti nedeniyle atanma şartlarını da başvuranın
bu sebeple taşımadığı, ayrıca Tavşanlı T Tipi Kapalı Ceza İnfaz Kurumunda görev
yapmakta iken 2020 yılı isteğe bağlı atama planlaması kapsamında kendi talebi üzerine
25/06/2020 tarihli ve 3167/78911 sayılı Bakanlık Olur’u ile Silifke M Tipi Kapalı Ceza
İnfaz Kurumuna naklen atanarak 16/07/2020 tarihinde görevine başladığı, başvuranın
babasının engel durumuna dair sunduğu raporun 2020 yılı Ocak ayına ilişkin olduğu,
babasının engelinin istek üzerine atanmasından önce de mevcut olduğunun tespitiyle
babasına refakat edecek başka kimsenin olup olmadığına ilişkin başka bir bilgi veya
belge de sunulmadığı anlaşılmıştır. Bu doğrultuda başvuranın talebinin reddedilmesi
işleminde hukuka ve hakkaniyete aykırılık bulunmadığı kanaatine varılmıştır. 189
Tüm bu açıklamalar gereğince bahse konu alt alanla ilgili idarenin, mevzuata uygun
işlem tesisi, ifa edilen kamu hizmetinin gereklerini göz önünde bulundurması, insan
kaynaklarının verimli kullanılması ve benzeri faktörleri dikkate almasının kaçınılmaz
olduğu görülmektedir.
7.12.3 İlerleme ve Yükselme
657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’nun 3 üncü maddesinde, kariyer ve liyakat
ilkeleri temel ilkeler arasında sayılmakta olup bu iki ilkenin özünde objektif kurallar
çerçevesinde işin ehline verilmesi ve hak etme kavramı yatmaktadır. Zira kamu
hizmetlerinin etkin ve verimli bir şekilde yürütülmesi, hizmetin yetişmiş ve ehil kamu
görevlilerince yerine getirilmesiyle sağlanabilecektir.
Kamu Kurum ve Kuruluşlarında Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Esaslarına
Dair Genel Yönetmelik’in “Amaç” başlıklı 1 inci maddesinde, “Bu Yönetmeliğin amacı,
liyakat ve kariyer ilkeleri çerçevesinde, hizmet gerekleri ve personel planlaması esas alınarak,
Devlet memurları ile 8/6/1984 tarihli ve 233 sayılı Kanun Hükmünde Kararname
189 2020/100321 numaralı başvuru hakkında verilen 19/04/2021 tarihli Ret Kararı
2021 YILLIK RAPOR 331