Page 401 - 2021 Yıllık Rapor
P. 401

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                 7.17.1.2 İmar ve İskan İşlerine Dair Konular

                 İmar ve iskan işlerine dair konular, orman, su, çevre ve şehircilik konu başlığı altında
                 alt konu olarak yer almakta, toplam 100’ e yakın başvuru ile ana konu altındaki
                 başvuruların  toplamda  1/3’lük  kısmını  oluşmaktadır.  İmar  yapılaşmayı,  iskan  ise
                 yurtlandırmayı ifade etmektedir.
                 KDK’ya bu yönde gelen başvuruların büyük bir çoğunluğunu; kaçak yapıların
                 yıkılması, imar barışı çerçevesinde yapı kayıt belgelerinin verilmesi veya iptali, riskli yapı
                 ve alanlar ile hasarlı yapı tespit çalışmaları, Kat Mülkiyeti Kanunu çerçevesinde ortak
                 alan kabul edilen alanlara yapılan tecavüzlerin önlenmesi, sit ve kıyı alanlarına yapılan
                 müdahalelerin önlenmesi konuları oluşturmaktadır.
                 KDK özellikle çocuklarımıza miras bırakacağımız doğal ve kültürel sit alanları ile
                 kıyıların korunması yönünde büyük çaba sarf etmekte, koruma kurullarına hızlı ve
                 etkin karar almalarını yönünde tavsiye kararlarını iletmekte, yapı kayıt belgesi alınması
                 yoluyla 3. kişilerin ve paydaş maliklerin mülkiyet hakkına yapılan her türlü tecavüzün
                 önlenmesine yönelik olarak Çevre, Şehircilik ve İlkim Değişikliği Bakanlığına ve ilgili
                 Belediyelere gerekli tavsiyelerde bulunmaktadır.
                 Yukarıda dile getirilen imar ve iskana ilişkin söz konusu hususlara, Anayasamızın
                 23,  35,  43,  56,  57,  63  ve  169’uncu  maddelerinde  de  değinilmiştir.  Bu  çerçevede
                 Devletin şehirleri imar ve iskan etmekle alakalı görevlerinin ne derece önemli olduğu,
                 bunu yaparken vatandaşların mülkiyet ve yerleşme haklarına saygılı olunmasının
                 önemi, kıyılar  ile kültürel ve doğal sit alanlarının  her şart altında korunmasının
                 gerekliliği gibi hususlara Anayasamızda yer verilmiştir. Dolayısıyla tüm kanun ve alt
                 mevzuat düzenlemeleri Anayasamızın amir hükmüne uygun olarak yürürlüğe girmek
                 durumundadır.
                 Ancak ülkemizin 1950’li yıllardan itibaren hızlı şehirleşmesi nedeniyle, bu hususta
                 istenilen sonuçlara ulaşılabildiği söylenemez. Dolayısıyla bu hususlarda yaşanan
                 aksaklılar vatandaşlarca KDK’ya iletilmekte, çözüm talep edilmektedir.
                 Nitekim kaçak ve riskli yapıların yıkılması, ortak alanlara müdahalenin önlenmesi,
                 kıyı ve sit alanlarının korunması ile yapı kayıt belgesi alınması nedeniyle uğranılan
                 mağduriyetlere ilişkin başvurular KDK tarafından incelenerek idarelere tavsiyelerde
                 bulunulmaktadır. 328
                 7.17.2 Çevre kirliliği

                 Çevre kirliliği; doğal yaşam alanlarının, insan eliyle ve doğal olmayan yollarla tahrip
                 edilmesi ve bunun sonucunda canlıların hayati aktivitelerinin olumsuz yönde etkilenmesi
                 olarak ifade edilebilir. Çevre kirliliği çok genel bir ifade olmakla birlikte, su kirliliği,
                 toprak kirliliği, hava kirliliği, gürültü kirliliği gibi kirlilik alanlarını kapsamaktadır. 329


                 328   2020/103671 numaralı başvuru hakkında verilen 05.05.2021 tarihli Tavsiye Kararı, 2021/6603
                 numaralı başvuru hakkında verilen 21.09.2021 tarihli Tavsiye Kararı.
                 329   BAŞARAN, Ercan, “Çevre kirliliği”, Çevre Vakfı, Y:2015, bilgi@cevrevakfi.org.tr.

             400 2021 YILLIK RAPOR
   396   397   398   399   400   401   402   403   404   405   406