Page 406 - 2021 Yıllık Rapor
P. 406

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               Sağlık hakkı, diğer bütün insan hakları gibi taraf Devletlere “saygı duyma”, “koruma”
               ve  “yerine getirme” şeklinde sorumluluk yüklemektedir. Saygı duyma sorumluluğu,
               Devletlerin sağlık hakkından faydalanılmasına doğrudan veya dolaylı yoldan müdahale
               etmemelerini gerektirir.  Yerine getirme sorumluluğu, herkesin sağlık hakkından
               faydalanabilmesi için Devletlerin gerekli tüm tedbirleri alma yükümlülüklerini
               içermektedir. Koruma sorumluluğu ise, Devletlerin üçüncü kişilerin sözleşmenin 12’nci
               maddedeki güvencelere müdahalelerini engellemeye yönelik tedbirler almalarını ifade
               etmektedir.
               Sağlık hakkı ihlal edilmiş herhangi bir kişi veya grup, gerek ulusal gerekse uluslararası
               düzeyde  etkili  hak  arama  yollarına  erişebilmelidir.  Bahse  konu  Sözleşme’ye  uyma
               konusunda esas sorumlu, Devletler olsa da toplumun bütün üyeleri, bireyleri, özellikle
               de sağlık sektöründe çalışanlar, sağlık hakkının gerçekleşmesi konusunda yükümlülük
               altındadır. Sağlık çalışanlarının en yüksek etik kurallara uygun davranarak hastalara
               mümkün olan en yüksek bakım ve tedavi standartlarını sağlaması gerekmektedir.

               Diğer  taraftan,  Avrupa  İnsan  Hakları  Sözleşmesi  ve  Ek  Protokollerde  “sağlık hakkı”
               ile ilgili açık bir düzenleme bulunmamakla birlikte, Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi
               (AİHM)  tarafından  sağlık  hakkıyla  ilgili  başvurular  Sözleşme  ve  Ek  Protokollerde
               güvenceye alınan hak ve özgürlüklerle bağlantılı olarak incelenmektedir.

               İç hukukumuza bakacak olursak, sağlık hakkı ile ilgili başvurular çözüme kavuşturulurken
               1982  Anayasası’nın  17’nci  maddesinde  yer  alan  “Herkes, yaşama, maddî ve manevî
               varlığını koruma ve geliştirme hakkına sahiptir. Tıbbî zorunluluklar ve kanunda yazılı
               haller dışında, kişinin vücut bütünlüğüne dokunulamaz; rızası olmadan bilimsel ve tıbbî
               deneylere tâbi tutulamaz.”  hükmü,  56’ncı  maddesinde  yer  alan    “  Herkes, sağlıklı ve
               dengeli bir çevrede yaşama hakkına sahiptir. Çevreyi geliştirmek, çevre sağlığını korumak ve
               çevre kirlenmesini önlemek Devletin ve vatandaşların ödevidir. Devlet, herkesin hayatını,
               beden ve ruh sağlığı içinde sürdürmesini sağlamak; insan ve madde gücünde tasarruf ve
               verimi artırarak, işbirliğini gerçekleştirmek amacıyla sağlık kuruluşlarını tek elden planlayıp
               hizmet vermesini düzenler. Devlet, bu görevini kamu ve özel kesimlerdeki sağlık ve sosyal
               kurumlarından yararlanarak, onları denetleyerek yerine getirir. Sağlık hizmetlerinin yaygın
               bir şekilde yerine getirilmesi için kanunla genel sağlık sigortası kurulabilir.” hükmü, 60’ıncı
               maddesinde  yer  alan  “Herkes,  sosyal  güvenlik  hakkına  sahiptir.  Devlet,  bu  güvenliği
               sağlayacak gerekli tedbirleri alır ve teşkilatı kurar.” hükmü ve 65’inci maddesinde yer
               alan “Devlet, sosyal ve ekonomik alanlarda Anayasa ile belirlenen görevlerini, bu görevlerin
               amaçlarına uygun öncelikleri gözeterek malî kaynaklarının yeterliliği ölçüsünde yerine
               getirir.” hükmü bir arda değerlendirilmektedir.  Yani, incelemelerde yaşama hakkı,
               sağlık hakkı, sosyal güvenlik hakkı ile mali kaynaklarının yeterliliği ölçütü temel
               değerlendirme kriterleri olmaktadır.
               Anayasa  Mahkemesi’ne  göre  de  bu  husus  “devlet ekonomik ve sosyal alandaki
               görevlerini yerine getirirken uygulayacağı sınırlamalarda ‘yaşama hakkını’ ortadan kaldıran
               düzenlemeler” yapamaz şeklinde yorumlanmaktadır. 334

               334   AYM, T.17.1.1991, E.1990/27, K.1991/2


                                                                        2021 YILLIK RAPOR  405
   401   402   403   404   405   406   407   408   409   410   411