Page 33 - KDK
P. 33
T.C. KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
Anayasa Mahkemesine götürülmesi üzerine Mahkeme tarafından 2008 yılında oy birliğiyle
iptal edilmiştir. 2010 yılında 5982 sayılı Kanun ile Anayasanın “Dilekçe hakkı” başlıklı 74 üncü
maddesi “Dilekçe, bilgi edinme ve kamu denetçisine başvurma hakkı” şeklinde değiştirilmiş
ve kamu denetçisine başvurma hakkı anayasal güvenceye kavuşturulmuştur. Devamında,
2012 yılında 6328 sayılı Kamu Denetçiliği Kurumu Kanunu’nun kabul edilmesi ile TBMM
Başkanlığına bağlı, kamu tüzel kişiliğini haiz, özel bütçeli ve merkezi Ankara’da bulunan
Kamu Denetçiliği Kurumu kurulmuş ve 29/03/2013 tarihinde faaliyetlerine başlamıştır.
Kamu Denetçiliği Kurumu, kamu hizmetlerinin sunulmasına yönelik bağımsız ve etkin bir
şikâyet mekanizması oluşturmak suretiyle, idarenin işleyişi ile ilgili şikâyet üzerine, idarenin
her türlü eylem ve işlemleri ile tutum ve davranışlarını; insan haklarına dayalı adalet anlayışı
içinde, hukuka ve hakkaniyete uygunluk yönlerinden incelemek, araştırmak ve önerilerde
bulunmak üzere kurulan, TBMM Başkanlığına bağlı, kamu tüzel kişiliğini haiz, özel bütçeli
ve merkezi Ankara’da bulunan bir kurumdur.
2010 yılında yapılan anayasa değişikliği ile Anayasanın 74 üncü maddesinde yer alan hüküm
gereğince idarenin işleyişiyle ilgili şikâyetleri incelemek üzere kurulmuş olan Kurumumuz;
➢ Etkin, kolay ve masrafsız erişilebilir bir hak arama yolu olarak, bireylerin Kuruma
kolay erişebilmesi ve başta dostane çözüm yolları denenerek bireylerin adalete hızlı
erişiminin sağlanması,
➢ Çalışmalarında insanı merkeze alan, kararlarıyla şeffaf, tarafsız, eşit muamelede
bulunan ve hesap verebilir bir idare anlayışının yerleşmesi,
➢ Hukukun üstünlüğünü ve insan haklarını benimseyen ve güvence altına alan kişi
haklarına saygılı bir idare anlayışının en üst düzeyde yerleşmesi,
➢ Hak arama kültürünün yaygınlaşmasına katkı sağlayarak, haklarının bilincinde olan
bireylerin yetişmesi, alternatif uyuşmazlık yollarının etkin kullanılması ve toplumdaki
haklar kültürünün kökleşmesi,
çalışma prensiplerine sahiptir.
8 yıllık bir geçmişi bulunan ve kurumsallaşma yolunda önemli kazanımlar elde eden
Kurumumuz ülkemizin en genç ve dinamik kurumlarından birisi olup çalışmalarıyla
vatandaşın hak arama kültürünü geliştirerek; idarenin kaliteli hizmet standardını
yükseltmekte, iyi yönetim ilkelerinin yaygınlaştırılmasına katkı sağlamaktadır.
Kurumumuz bir insan hakları kurumu olması nedeniyle insan hakları, çocuk, kadın, engelli
hakları, bilgi edinme hakkı, eğitim öğretim hakkı, internet üzerinden kişilik hakları ihlalleri
gibi hassas tüm konulara önemle eğilmekte, bu konudaki hak ihlallerinin giderilmesi için
gerekli çalışmaları yürütmektedir.
32 2022-2026 STRATEJİK PLANI