Page 33 - KDK
P. 33

T.C. KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU




                   Anayasa Mahkemesine götürülmesi üzerine Mahkeme tarafından 2008 yılında oy birliğiyle
                   iptal edilmiştir. 2010 yılında 5982 sayılı Kanun ile Anayasanın “Dilekçe hakkı” başlıklı 74 üncü
                   maddesi “Dilekçe, bilgi edinme ve kamu denetçisine başvurma hakkı” şeklinde değiştirilmiş
                   ve kamu denetçisine başvurma hakkı anayasal güvenceye kavuşturulmuştur. Devamında,

                   2012 yılında 6328 sayılı Kamu Denetçiliği Kurumu Kanunu’nun kabul edilmesi ile TBMM
                   Başkanlığına bağlı, kamu tüzel kişiliğini haiz, özel bütçeli ve merkezi Ankara’da bulunan
                   Kamu Denetçiliği Kurumu kurulmuş ve 29/03/2013 tarihinde faaliyetlerine başlamıştır.
                   Kamu Denetçiliği Kurumu, kamu hizmetlerinin sunulmasına yönelik bağımsız ve etkin bir
                   şikâyet mekanizması oluşturmak suretiyle, idarenin işleyişi ile ilgili şikâyet üzerine, idarenin
                   her türlü eylem ve işlemleri ile tutum ve davranışlarını; insan haklarına dayalı adalet anlayışı
                   içinde, hukuka ve hakkaniyete uygunluk yönlerinden incelemek, araştırmak ve önerilerde

                   bulunmak üzere kurulan, TBMM Başkanlığına bağlı, kamu tüzel kişiliğini haiz, özel bütçeli
                   ve merkezi Ankara’da bulunan bir kurumdur.

                   2010 yılında yapılan anayasa değişikliği ile Anayasanın 74 üncü maddesinde yer alan  hüküm
                   gereğince idarenin işleyişiyle ilgili şikâyetleri incelemek üzere kurulmuş olan Kurumumuz;
                      ➢ Etkin, kolay ve masrafsız erişilebilir bir hak arama yolu olarak, bireylerin Kuruma
                         kolay erişebilmesi ve başta dostane çözüm yolları denenerek bireylerin adalete hızlı
                         erişiminin sağlanması,

                      ➢ Çalışmalarında insanı merkeze alan, kararlarıyla şeffaf, tarafsız, eşit muamelede
                         bulunan ve hesap verebilir bir idare anlayışının yerleşmesi,

                      ➢ Hukukun üstünlüğünü ve insan haklarını benimseyen ve güvence altına alan kişi
                         haklarına saygılı bir idare anlayışının en üst düzeyde yerleşmesi,

                      ➢ Hak arama kültürünün yaygınlaşmasına katkı sağlayarak, haklarının bilincinde olan
                         bireylerin yetişmesi, alternatif uyuşmazlık yollarının etkin kullanılması ve toplumdaki
                         haklar kültürünün kökleşmesi,

                       çalışma prensiplerine sahiptir.
                   8 yıllık bir geçmişi bulunan ve kurumsallaşma yolunda önemli kazanımlar elde eden

                   Kurumumuz ülkemizin en genç ve dinamik kurumlarından birisi olup çalışmalarıyla
                   vatandaşın hak arama kültürünü geliştirerek; idarenin kaliteli hizmet standardını
                   yükseltmekte, iyi yönetim ilkelerinin yaygınlaştırılmasına katkı sağlamaktadır.

                   Kurumumuz bir insan hakları kurumu olması nedeniyle insan hakları, çocuk, kadın, engelli
                   hakları, bilgi edinme hakkı, eğitim öğretim hakkı, internet üzerinden kişilik hakları ihlalleri
                   gibi hassas tüm konulara önemle eğilmekte, bu konudaki hak ihlallerinin giderilmesi için
                   gerekli çalışmaları yürütmektedir.









               32   2022-2026 STRATEJİK PLANI
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38