Page 31 - KDK
P. 31

T.C. KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU




                   A. KURUMSAL TARİHÇE

                   Demokratikleşme süreciyle birlikte, devlete karşı yurttaşların temel hak ve özgürlüklerini
                   korumak ve iktidarın hukuk kurallarına bağlılığını sağlamak için denetim mekanizmalarına
                   ihtiyaç duyulmuş; İkinci Dünya Savaşı’ndan sonra artan kamu hizmeti talebi karşısında
                   idarenin gittikçe büyümesi ve karmaşıklaşması, geleneksel denetim araçlarının yurttaşların
                   haklarını korumada yetersiz kalmasına sebep olmasıyla birlikte ombudsmanlık kurumları
                   mevcut denetim mekanizmalarındaki eksikliği tamamlayan ve iyi işleyen yönetimin
                   gerçekleştirilmesini sağlayan bir garantör olarak tüm dünya ülkelerinde kabul görmüştür.

                   Özellikle İkinci Dünya Savaşı’ndan sonra tüm dünyada yaygınlaşan ombudsmanlık
                   kurumunun kökeninin Osmanlı Devleti’ne hatta Büyük Selçuklu Devleti’ne kadar uzandığı

                   kabul  görmekte; Kadı-ul  Kudat,  Divan-ı  Hümayun, Divan-ı  Mezalim,  Kazasker,  Kadı,
                   Muhtesip gibi kurul ve görevlilerin halkın yakınmalarını dinledikleri ve padişah adına
                   sorunları çözüme kavuşturdukları bilinmektedir.
                   Ancak resmi olarak, ombudsmanlık kurumunun, İsveç Kralı XII. Charles’ın, 1709 yılında
                   Poltava Savaşı’nda Ruslara yenilince Osmanlı Devleti’ne sığınması sonucu bu süre zarfında
                   Osmanlı kurumlarını gözlemlemesi ile 1713 yılında idarenin yasalara aykırı faaliyetlerini
                   kendisi adına denetlemek için görevli bir memur atamasıyla ortaya çıktığı kabul edilmektedir.

                   Kralı  temsilen  bireylerden  şikâyet  alan  bu  yetkilinin  görevlendirilmesi  ile  vatandaşların
                   adaletsizliğe karşı korunması hedeflenmekteydi.
                   1809 yılında İsveç Anayasası’na giren ombudsmanlık kurumu, kralın temsilcisi olan ve onun

                   adına denetim yapan bir kurum olmaktan çıkarak yasama organı adına faaliyette bulunan
                   ve parlamentoya karşı sorumlu olan bir kurum haline gelmiştir.
                   Ombudsmanlık kurumunun İsveç’te başarıyla uygulanması sonucu, ilk olarak bu kurum
                   1919 yılında Finlandiya’da görülmüştür. İkinci Dünya Savaşı’ndan sonra büyüyen kamu
                   yönetimi karşısında bireyin haklarının korunması ihtiyacına binaen hukuk devleti ve
                   demokrasi kavramlarının öneminin artması neticesinde “kişilerin hak ve özgürlüklerinin

                   savunulması” ve “vatandaşların kötü yönetime karşı korunması” amacıyla sırasıyla Norveç,
                   Danimarka, Batı Almanya, Yeni  Zelanda ve İngiltere gibi ülkelerde de ombudsmanlık
                   kurumları kurulmuştur. Günümüzde ise dünyada 140’a yakın ülkede ombudsmanlık kurumu
                   mevcuttur.

                   İsveç dilinde parlamento tarafından kendisini temsil etmek üzere seçilen kişi veya kişileri
                   anlatmak için kullanılan ombudsman kelimesi, aracı anlamındaki “ombuds” ve kişi anlamına
                   gelen “man” kelimelerinin birleşiminden oluşmakta olup Avrupa’ya da bu isimle yayılmıştır.
                   Ülkelerin kendilerine özgü toplumsal, kültürel, idari ve hukuksal yapılarındaki değişikliklere
                   bağlı olarak ombudsmanlık kurumlarının da farklı şekillerde örgütlendikleri ve buna bağlı









               30   2022-2026 STRATEJİK PLANI
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36