Page 133 - 2022-Yillik-Rapor-web
P. 133
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
yatırılmış olduğunu, Kurumumuza yaptığı başvuru sonrası ikramiye tutarından
haberdar olduğunu ve tutarın 10.08.2021 tarihinde hesabına yatırıldığını ancak 2016
yılı itibariyle hak kazandığı kıdem tazminatının 10.08.2021 tarihinde ödenmiş olması
nedeniyle mağduriyetine sebebiyet verildiğini ifade ederek 10.11.2016 tarihinden
ödemenin yapıldığı 11.08.2021 tarihine kadar işlemiş olan yasal faizin ödenmesini talep
etmiştir.
Şikâyet başvurusuyla ilgili olarak Sosyal Güvenlik Kurumundan edinilen bilgi ve
belgelerden özetle; 18.04.2016 tarihinde emekliye ayrılması üzerine 27.05.2016 tarihli
işlem ile emekli aylığı bağlanan ve 4/1- (c) bendi kapsamındaki sürelerine (19 tam
yıl) emekli ikramiyesi tahakkuk ettirilerek bu işlem hakkında kendisine bilgilendirme
yapılan ve söz konusu tutarları tahsil eden başvurana, görev yaptığı kurumu ile
gerçekleştirilen yazışmalar sonrasında 04.11.2016 tarihli işlem ile fark emekli ikramiyesi
tutarı tahakkuk ettirilerek, yapılan işlem hakkında 09.11.2016 tarihinde bilgi verildiği,
tutarın başvuran tarafından tahsil edilmemesi nedeniyle Kurum hesaplarına iade
edildiği, iade işlemi hakkında başvuranın bilgilendirilmediği, başvuranın Kurumumuza
yaptığı başvuru üzerine 10.08.2021 tarihinde başvurana faizsiz olarak tutarın ödendiği
tespit edilmiştir.
Kurumumuzca yapılan değerlendirme neticesinde idarenin, başvuranın mülkü haline
gelen tutarı beş yıl boyunca kendi uhdesinde bulundurarak başvuranın mülkü üzerinde
tasarruf yetkisini bertaraf ettiği, sonrasında ise başvuranın Kurumumuza yaptığı başvuru
ile birlikte tutarı başvurana faizsiz ifa ettiği, bu durumun Sosyal Güvenlik Kurumunun,
kendi mevzuatlarında eksik yapılan ödemelere ilişkin bu ödemelere ayrıca yasal faiz
uygulanacağına dair herhangi bir düzenleme bulunmadığı gerekçesi ile faiz ödemesi
yapılamayacağı yönünde karar vermesinin, hukuk normlarının birbirleri ile kurgusunu
belirleyen hukukun temel ilkelerinden olan genel kanunda yer alan hükme aykırı bir
düzenleme özel kanunda yer almadığı takdirde genel kanunun uygulanması gerekmekte
olduğu prensibine aykırılık teşkil ettiği, ayrıca başvurana şahsi olarak aşırı ve olağan dışı
bir külfet yüklediği değerlendirilmektedir.
Sonuç olarak; ek ikramiye tutarının başvuran adına banka hesabına yatırılmasıyla
tutarın başvuranın mülkü haline geldiği ancak idarenin, makul sayılamayacak bir süre
(5 yıl) sonrasında tutarı faizsiz ödemesi nedeniyle başvuranın tutar üzerindeki tasarruf
yetkisinin bertaraf edildiği ve başvuranın aşırı ve olağan dışı bir külfete maruz bırakıldığı
dolayısıyla faiz talebinin karşılanması, ayrıca anılan faiz taleplerinin karşılanmasını
teminen ilgili mevzuatta gerekli düzenlemenin yapılabilmesi için gerekli çalışmaların
başlatılması hususunda Sosyal Güvenlik Kurumu Başkanlığına tavsiyede bulunulmasına
karar verilmiştir. 37
37 2022/2180 numaralı başvuru hakkında verilen 25.04.2022 tarihli Tavsiye Kararı
132 2022 YILLIK RAPOR