Page 128 - 2022-Yillik-Rapor-web
P. 128

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               6.2.2  MEVZUAT DEĞİŞİKLİĞİ ÖNERİLERİMİZLE GERÇEKLEŞEN KATKI

               Hukuk düzeninde normlar, birbirlerinin üst ve alt normları olarak hiyerarşik bir
               nitelikte sıralanmaktadır. Bu hiyerarşik geçerlilik ilişkisi, normlar hiyerarşisi olarak
               adlandırılmaktadır. Anayasa düzeyinde normlardan başlayarak kanun, kanun hükmünde
               kararname, Cumhurbaşkanlığı kararnamesi, yönetmelik, genelge ve adsız düzenleyici
               işlemler, pozitif hukuk bakımından mevzuatı oluştururlar.

               Hukuk sisteminde ortaya çıkan tüm işlem ve eylemlerin temel dayanağı konumundaki
               mevzuat, bir taraftan ilgili işlem veya eyleme hukuki dayanak sağlamaktayken
               diğer taraftan sınır belirlemek suretiyle kişilerin hak ve özgürlüklerinin güvencesi
               olmaktadır. Bu açıdan mevzuat, hem kişiler arasındaki ilişkileri düzenlemekte, devlet
               mekanizmasının varlığını, görev-yetkilerini belirlemekte hem de kişilerin temel hak ve
               özgürlüklerini kamusal güvenceye almaktadır.

               Yasama organı herhangi bir düzenleme yapmak istediğinde Anayasaya aykırı olmamak
               kaydıyla her konuyu dilediği  ayrıntıda ele alabilmektedir. İdare ise tali nitelikte bir
               yetki  kullanmaktadır.  Bu  bakımdan  idarenin  düzenleyici  işlemlerinin  üst  hukuk
               normlarına dayanıp dayanmadığının ve bunlara aykırı olup olmadığının denetlenmesi
               gerekmektedir. Özellikle temel hak ve hürriyetlerin sınırlanması açısından idari
               nitelikteki düzenleyici işlemlerin denetlenmesi hakkın özüne müdahalenin önlenmesi
               bakımından önemlidir.

               Esas olarak anayasa yargısı ve idari yargı tarafından yerine getirilen söz konusu denetim,
               Anayasanın 74’üncü maddesince düzenlenen Kamu Denetçiliği Kurumu tarafından
               da sağlanmaktadır. İdarenin işleyişiyle ilgili şikâyetleri incelemek üzere kurulan Kamu
               Denetçiliği Kurumu mevzuattaki hukuka ve hakkaniyete aykırılıkları denetlemektedir.
               Kurumca yapılan inceleme ve araştırma sonucunda, hukuka ve hakkaniyete aykırılık
               kanaatine varıldığında ilgili mevzuat düzenlemesinin değiştirilmesi veya kaldırılması
               yönünde önerilerde bulunulmaktadır.

               Hukuk sisteminde ortaya çıkan uyuşmazlıklar, her zaman bireysel nitelik
               göstermemektedir. İhtilafın asıl sebebi, genel nitelikteki kuralları içinde barındıran
               mevzuat  düzenlemeleri  olabilmektedir.  Kimi  zaman  da  uyuşmazlık  konusuna  ilişkin
               herhangi bir düzenleme bulunmaması da sorunlar oluşturabilmektedir. İşte tam bu
               noktada, her bir tekil işlem veya eylem için çözüm üretmek yerine uygulamanın tüm
               muhataplarına yönelik karar almak kalıcı sonuçlar üretebilecektir. Bu bakımdan Kamu
               Denetçiliği Kurumu, şikâyet başvurusuna dair mevzuat eksikliklerini tespit etmekte,
               düzenlemelerin iyileştirilmesi için yol gösterici olmaktadır. Düzenleme bulunmayan
               hallerde de önerilerde bulunarak boşlukların giderilmesi için çalışmaktadır.

               2022 yılı içerisinde Kamu Denetçiliği Kurumunun tavsiye kararları arasında mevzuat
               değişikliği önerisi içeren kararların oranı %10 olmuştur. Örnek kararlarımıza aşağıda
               yer verilmiştir.


                                                                        2022 YILLIK RAPOR  127
   123   124   125   126   127   128   129   130   131   132   133