Page 244 - 2022-Yillik-Rapor-web
P. 244

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               arasında ücret farklılıkları oluşmuştur. Bu bağlamda arada ücret farklılıklarının işçi ve
               işveren sendikaları arasında imzalana TİS’ler ile giderilebileceği, idarenin ise çerçeve
               protokol kapsamında konu hakkında eşitliği sağlamaya yönelik düzenleme yapılması
               hususunda tedbir alabileceği değerlendirilmektedir.

               Kurumumuza bu başlık altında yapılan başvuruda başvuran özetle; İstanbul İl Sağlık
               Müdürlüğünde 2014 yılından itibaren yazılım, tasarım gibi çeşitli alanlarda çalıştığını,
               mevcut durumda İstanbul ili  Web Sorumlusu ve Bakanlık SOME ekibinde Siber
               Güvenlik Uzman yardımcısı olduğunu, ancak işe giriş tarihinde lise mezuniyeti
               olmaması nedeniyle temizlik kadrosundan işe alındığını ve bu nedenle yaptığı iş
               gereği ödenmesi gereken teknik ödemeleri 2018 yılında lise mezunu olmasına rağmen
               alamadığını belirterek unvan ve branşının değiştirilerek maddi haklarının ödenmesini
               talep etmiştir.
               Taşeron işçilerin sürekli işçi kadrosuna/ geçici işçi pozisyonuna geçiş işlemlerinin 7079
               sayılı Olağanüstü Hal Kapsamında Bazı Düzenlemeler  Yapılması Hakkında Kanun
               Hükmünde Kararnamenin Değiştirilerek Kabul Edilmesine Dair Kanun ile yasal
               zemine kavuşturulduğu, anılan kanunda, kadroya geçiş koşullarının tespiti yanında
               kadroya geçtikten sonraki uygulamalara ilişkin hükümlerin de yer aldığı, ancak
               kurumumuza intikal eden başvurulardan; çalışma koşulları, ek tazminat ve ödemeler,
               nakil talepleri ve unvan değişikliği gibi bazı hususların mevzuat hükümlerinde ve
               her bir iş kolu özelinde yapılan toplu iş sözleşmesinde düzenlenmediği, bu bağlamda
               kamuda sürekli işçi kadrosunda istihdam edilenlerin gün geçtikçe artmaya devam
               etmesi neticesinde yaşanılan sorunların dinamik yapıda olması ve birçok idareyi
               ilgilendirmesi sebebiyle konunun Kurumumuz yıllık raporlarıyla Türkiye Büyük Millet
               Meclisine iletildiği, akabinde toplu iş sözleşmeleri kapsamında birtakım düzenlemelerin
               yapılmaya başlandığı; ancak Kurumumuza gelen başvuruların sayısı ve içeriği birlikte
               değerlendirildiğinde hali hazırda yapılmış olan düzenlemelerin yeterli olmadığı kanaatine
               varılmak suretiyle söz konusu uyuşmazlıkların, etki analizinin yapılarak yasal düzenleme
               ya da işçi işveren sendikalarınca karara bağlanan toplu iş sözleşmelerinde uzlaşılarak
               yapılacak düzenlemeler ile detaylandırılmasına ihtiyaç olduğu değerlendirilmiştir. 103
               7.4.2.9 Disiplin Cezalarının İptal Edilmesi Talepleri
               İş hukukunda işverenlere belirli koşulların varlığı halinde disiplin cezası verme yetkisi
               tanınmıştır. Hukukumuzda Fransız hukukundan farklı olarak işverenin disiplin cezası
               uygulama yetkisinin koşullarını, kapsamını, sınırlarını, usulünü, itiraz ve yargısal
               denetimini, bu yetkinin kullanılmasına karşı işçilere getirilen güvenceleri hükme bağlayan
               genel bir düzenleme yoktur. İş Kanunu ve Borçlar Kanunu’nda konu ile ilgili bazı
               hükümler (İK 18/1,25/II,38, BK 315) yer almaktadır. Oysa işverence tek taraflı olarak
               işçilere disiplin cezası verilebilmesi, bu hakkın kötüye kullanılması olasılığını güçlü hale
               getirmektedir. Bu nedenle,  işverene tanınmış  olan disiplin  cezası uygulama  yetkisinin
               koşullarının belirlenmesi ve bu yetkinin kullanılmasının sınırlanması iş hukukunun
               önemli sorunlarından birini oluşturur.  Türk iş hukukunda bu konuda genel bir
               düzenlemenin yokluğu karşısında, disiplin cezalarının tabi olacağı esaslar, iş mevzuatında

               103   2022/5247 numaralı başvuru hakkında verilen 25.04.2022 tarihli İncelenemezlik Kararı

                                                                        2022 YILLIK RAPOR  243
   239   240   241   242   243   244   245   246   247   248   249