Page 244 - 2022-Yillik-Rapor-web
P. 244
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
arasında ücret farklılıkları oluşmuştur. Bu bağlamda arada ücret farklılıklarının işçi ve
işveren sendikaları arasında imzalana TİS’ler ile giderilebileceği, idarenin ise çerçeve
protokol kapsamında konu hakkında eşitliği sağlamaya yönelik düzenleme yapılması
hususunda tedbir alabileceği değerlendirilmektedir.
Kurumumuza bu başlık altında yapılan başvuruda başvuran özetle; İstanbul İl Sağlık
Müdürlüğünde 2014 yılından itibaren yazılım, tasarım gibi çeşitli alanlarda çalıştığını,
mevcut durumda İstanbul ili Web Sorumlusu ve Bakanlık SOME ekibinde Siber
Güvenlik Uzman yardımcısı olduğunu, ancak işe giriş tarihinde lise mezuniyeti
olmaması nedeniyle temizlik kadrosundan işe alındığını ve bu nedenle yaptığı iş
gereği ödenmesi gereken teknik ödemeleri 2018 yılında lise mezunu olmasına rağmen
alamadığını belirterek unvan ve branşının değiştirilerek maddi haklarının ödenmesini
talep etmiştir.
Taşeron işçilerin sürekli işçi kadrosuna/ geçici işçi pozisyonuna geçiş işlemlerinin 7079
sayılı Olağanüstü Hal Kapsamında Bazı Düzenlemeler Yapılması Hakkında Kanun
Hükmünde Kararnamenin Değiştirilerek Kabul Edilmesine Dair Kanun ile yasal
zemine kavuşturulduğu, anılan kanunda, kadroya geçiş koşullarının tespiti yanında
kadroya geçtikten sonraki uygulamalara ilişkin hükümlerin de yer aldığı, ancak
kurumumuza intikal eden başvurulardan; çalışma koşulları, ek tazminat ve ödemeler,
nakil talepleri ve unvan değişikliği gibi bazı hususların mevzuat hükümlerinde ve
her bir iş kolu özelinde yapılan toplu iş sözleşmesinde düzenlenmediği, bu bağlamda
kamuda sürekli işçi kadrosunda istihdam edilenlerin gün geçtikçe artmaya devam
etmesi neticesinde yaşanılan sorunların dinamik yapıda olması ve birçok idareyi
ilgilendirmesi sebebiyle konunun Kurumumuz yıllık raporlarıyla Türkiye Büyük Millet
Meclisine iletildiği, akabinde toplu iş sözleşmeleri kapsamında birtakım düzenlemelerin
yapılmaya başlandığı; ancak Kurumumuza gelen başvuruların sayısı ve içeriği birlikte
değerlendirildiğinde hali hazırda yapılmış olan düzenlemelerin yeterli olmadığı kanaatine
varılmak suretiyle söz konusu uyuşmazlıkların, etki analizinin yapılarak yasal düzenleme
ya da işçi işveren sendikalarınca karara bağlanan toplu iş sözleşmelerinde uzlaşılarak
yapılacak düzenlemeler ile detaylandırılmasına ihtiyaç olduğu değerlendirilmiştir. 103
7.4.2.9 Disiplin Cezalarının İptal Edilmesi Talepleri
İş hukukunda işverenlere belirli koşulların varlığı halinde disiplin cezası verme yetkisi
tanınmıştır. Hukukumuzda Fransız hukukundan farklı olarak işverenin disiplin cezası
uygulama yetkisinin koşullarını, kapsamını, sınırlarını, usulünü, itiraz ve yargısal
denetimini, bu yetkinin kullanılmasına karşı işçilere getirilen güvenceleri hükme bağlayan
genel bir düzenleme yoktur. İş Kanunu ve Borçlar Kanunu’nda konu ile ilgili bazı
hükümler (İK 18/1,25/II,38, BK 315) yer almaktadır. Oysa işverence tek taraflı olarak
işçilere disiplin cezası verilebilmesi, bu hakkın kötüye kullanılması olasılığını güçlü hale
getirmektedir. Bu nedenle, işverene tanınmış olan disiplin cezası uygulama yetkisinin
koşullarının belirlenmesi ve bu yetkinin kullanılmasının sınırlanması iş hukukunun
önemli sorunlarından birini oluşturur. Türk iş hukukunda bu konuda genel bir
düzenlemenin yokluğu karşısında, disiplin cezalarının tabi olacağı esaslar, iş mevzuatında
103 2022/5247 numaralı başvuru hakkında verilen 25.04.2022 tarihli İncelenemezlik Kararı
2022 YILLIK RAPOR 243