Page 395 - 2022-Yillik-Rapor-web
P. 395

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                 Sözleşmenin 10 ve 11’inci maddelerinde düzenlenen toplanma ve ifade açıklama
                 hakkının kapsam ve sınırını, gösteriler iç hukuk kuralarına aykırılık oluştursa bile
                 şiddet içermediği ve kamu düzenini aksatmadığı sürece hoşgörü ile karşılanması ve
                 derhal müdahalede bulunulmaması şeklinde belirlemektedir.

                 Mahkeme genel olarak, toplantı düzenleme özgürlüğünün, demokratik toplumlarda
                 korunması gereken temel haklardan olduğunu, bir toplumu toplum yapan
                 değerlerden olduğu ve bu nedenle de bu hakkı sınırlamaya yönelik müdahalelerin çok
                 dar yorumlanması gerektiği yönünde değerlendirmede bulunmaktadır.

                 Kanunun, “Toplantı ve gösteri yürüyüşü yer ve güzergahı”  başlıklı 6’ncı maddesinde,
                 toplantı ve gösteri yürüyüşlerinin, ancak kamu düzenini ve genel asayişi bozmayacak,
                 vatandaşların günlük yaşamını aşırı ve katlanılamaz derecede zorlaştırmayacak şekilde
                 ve bu Kanunun 22’nci maddenin birinci fıkrasında sayılan sınırlamalara uyulması
                 kaydıyla gerçekleştirilebileceğinin ifade edilmekte; söz konusu 22’nci madde de ise
                 toplantı ve gösteri yürüyüşlerinin düzenlenmesinin yasaklandığı alanlar belirlenmekte;
                 ayrıca mezkûr 6’ncı maddede yer alan usul ve şartlara göre, valilik ve kaymakamlıklar
                 tarafından belirlenecek toplantı ve gösteri yürüyüşü yer ve güzergâhı dışında herhangi bir
                 etkinlik düzenlenemeyeceği, bir başka deyişle bu hakkın kullanımının, Kanunun 22’nci
                 maddesinde yer alan kısıtlamalara ilave olarak, 6’ncı maddesi hükmü uyarınca, valilik
                 veya kaymakamlığın belirleyeceği bir alan şeklinde yeni bir kısıtlamaya tabi tutulduğu
                 anlaşılmaktadır. Eğer etkinlik için, 22’nci maddenin doğrudan yasakladığı alanlar ile
                 6’ncı madde hükmü uyarınca valilik veya kaymakamlık tarafından öngörülmeyen bir
                 alan veya güzergâh seçilmesi durumunda, bu barışçıl etkinlik “kanuna aykırı” duruma
                 düşecektir.
                 2911 sayılı Kanunun şekil şartlarının bunlarla da sınırlı değildir. Kanunun “Düzenleme
                 Kurulu” başlıklı 9’uncu maddesi uyarınca, etkinlik için fiil ehliyetine sahip ve on sekiz
                 yaşını doldurmuş, en az yedi kişiden oluşan bir düzenleme kurulu teşkil etmenin zorunlu
                 olduğu; yine Kanunun “Bildirim verilmesi” başlıklı 10’uncu maddesi hükmü uyarınca,
                 düzenleme kurulu üyelerinin tamamının imzalayacakları bir bildirimin, toplantının
                 yapılmasından en az kırk sekiz saat önce ve çalışma saatleri içinde, toplantının yapılacağı
                 yerin bağlı bulunduğu valilik veya kaymakamlığa verilmesinin zorunlu olduğu, kural altına
                 alınmıştır.

                 Yukarıda da ifade edildiği gibi,  “Kanuna aykırı toplantı ve gösteri yürüyüşleri”
                 başlıklı 23’üncü maddesi hükmü gereğince, Kanunun mezkûr 6, 9 ve 10’uncu
                 maddeleri hükmünde kayıtlı şartları taşımayan (ayrıca 23’üncü maddede yer alan diğer
                 gerekçelerle) her bir toplantı ve gösteri yürüyüşünün, barışçıl olsa ve kamu düzenini
                 aksatmasa dahi “kanuna aykırı” olarak ilan edilebilmektedir. Bundan sonrasında ise
                 Kanunun “Direnme” başlıklı 32’nci maddesinde yer alan “Kanuna aykırı toplantı veya
                 gösteri yürüyüşlerine katılanlar, ihtara ve zor kullanmaya rağmen dağılmamakta ısrar




             394 2022 YILLIK RAPOR
   390   391   392   393   394   395   396   397   398   399   400