Page 396 - 2022-Yillik-Rapor-web
P. 396

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               ederlerse, altı aydan üç yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılır. Bu suçu, toplantı ve gösteri
               yürüyüşünü tertip edenlerin işlemesi halinde, bu fıkra hükmüne göre verilecek ceza yarı
               oranında artırılarak hükmolunur. İhtara ve zor kullanmaya rağmen kolluk görevlilerine
               karşı cebir veya tehdit kullanılarak direnilmesi halinde, ayrıca 26.09.2004 tarihli ve 5237
               sayılı Türk Ceza Kanunu’nun 265’inci maddesinde tanımlanan suçtan dolayı da cezaya
               hükmolunur…” hükmünün devreye girdiği, sonrasında ise 2559 sayılı Polis Vazife ve
               Salahiyet  Kanunu’nun  “Zor ve silah kullanma”  başlıklı  16’ncı  maddesinde  yer alan,
               “Polis, görevini yaparken direnişle karşılaşması halinde, bu direnişi kırmak amacıyla ve
               kıracak ölçüde zor kullanmaya yetkilidir…” hükmü uyarınca polis müdahalesi ile karşı
               karşıya gelinmektedir.
               Daha somut anlatım ile barışçıl olan, şiddet içermeyen ve kamu düzenini hayati
               oranda aksatmayan gösterilere  2911 ve 2559 sayılı Kanunlara uygun ve hatta bu
               kanunların  gereği  olarak  gerçekleştirilen kolluk  müdahalesi,  yasal sınırlar içerisinde
               gerçekleşen ancak AHİM içtihadı uyarınca hukuka aykırı bir müdahaleye
               dönüşebilmektedir.

               Dolayısı ile  barışçıl ve kamu düzenini aksatmayan toplantı ve düşünceyi açıklama
               özgürlüğünün, Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi içtihadına uygun şekilde önünün
               açılması, polis müdahalesi ile karşı karşıya gelinmemesi amacıyla yasal, idari ve
               kurumsal tedbirlerin alınması gerekliliğine dikkat çekmek gerekmektedir. Zira insan
               hakları konusunda gerçekleştirilmiş olan diğer idari ve kurumsal tedbirlere ilave olarak,
               2911 sayılı Toplantı ve Gösteri Yürüyüşleri Hakkında Kanunun, Birinci Bölüm, Genel
               Hükümler kısmı altında, “şiddet içermeyen  barışçıl toplanma ve ifadeyi açıklama
               özgürlüklerine kamu düzeninin bozulduğuna ilişkin somut bir gerekçe olmaksızın
               müdahalede bulunulmaz” şeklinde bir hüküm eklenmesi, bu alanda yaşanan sorunları
               asgariye indirecektir.

               Kurumumuza,  bu  Rapor  döneminde de  toplantı ve  ifadeyi  açıklama  hürriyetinin
               kullanımından kaynaklanan ihlal iddialarını muhtevi şikâyet başvuruları; bu minvalde
               kolluk personeli tarafından, toplumsal olaylara müdahale sırasında, avukatlar, basın
               mensupları ve diğer göstericiler ile kurulacak ilişki, söz, söylem, tutum ve davranışlarında,
               özenli olması, nezakete uygun davranması yönünde talepler iletilmiştir. 249
               Bu çerçevede kolluk personeli tarafından yapılan müdahalenin bir gazeteci tarafından
               şikâyet konusu edildiği bir başvuruda kamera görüntüleri, fotoğraflar, tutanaklar vb.
               belgeler marifetiyle yapılan incelemede, kolluk görevlilerinin aniden ve anlık olarak
               gelişen eylem ve protestolara yasal olarak müdahale etmelerine duyulan ihtiyaca
               ilişkin kamusal fayda ile topluma haber ve bilgi aktarımının sağlanabilmesi için basın
               mensuplarının görevlerini gereği gibi yapabilecekleri koşulların sağlanması suretiyle

               249  2022/2527 numaralı başvuru hakkında verilen 11.04.2022 tarihli, 2022/4714 numaralı başvuru
               hakkında verilen 28.04.2022 tarihli, 2022/7703 numaralı başvuru hakkında verilen 18.07.2022 tarihli ve
               2022/7779 numaralı başvuru hakkında verilen 18.07.2022 tarihli Gönderme Kararları


                                                                        2022 YILLIK RAPOR  395
   391   392   393   394   395   396   397   398   399   400   401