Page 416 - 2022-Yillik-Rapor-web
P. 416
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
Kamu hizmetlerine alım konusu bağımsız, merkezi bir organ tarafından yürütülebileceği
gibi ilgili kamu kurum ve/veya kuruluşuna da bırakılabilmektedir. Ancak genel olarak
Kamu kurum ve kuruluşlarında, personel istihdamında temel olarak Kamu Personel
Seçme Sınavı puanı esas alınmakta, ayrıca ek olarak Kamuya personel alımında İdareler
sözlü ve yazılı sınavlar gerçekleştirebilmektedirler.
Nitekim idarelerin, hizmet gereklerini dikkate alarak yaptıkları personel planlaması
çerçevesinde, istihdam edecekleri personelin hangi eğitim düzeyine sahip olmasının
yeterli olacağı, kaç personel istihdam edileceği, personelin nerelerde istihdam edileceği
ve hangi konularda yeterliliklerinin ölçüleceği gibi hususlarda karar alma konusunda
takdir yetkisi bulunmaktadır.
Kurumumuza personel alımı konusunda yapılmış olan şikâyet başvuruları da “eşitlik” ve
“liyakat ” ilkesi temelinde incelenmekte özel ve teknik bilgi gerektiren durumlarda ise
bilirkişi incelemesi yoluna da gidilmek suretiyle neticeye ulaştırılmaktadır.
Konuya ilişkin bir başvuruda; başvuran Gümüşhane Üniversitesinde 15.11.2021
tarihinde açılan akademik kadro ilanına başvurduğunu, aynı ilana 2021 yılı Ocak
ayında başvuruda bulunan ve bu sınavın iptal edilmesiyle sınavı kazanamamış olan bir
kişinin de başvurduğunu, ALES puanı ile okul ortalamasının bu kişiden daha yüksek
olmasına rağmen sınavı o kişinin kazandığını, sınav kağıdının bu kişiden çok daha iyi
olduğunu ve ayrıca sınavı değerlendiren kişilerin görev alanı dışına giren konularla
ilgili değerlendirme yaptıklarını belirterek, sınav kağıdının sınavı kazanan kişinin sınav
kağıdı ile birlikte yeniden değerlendirilmesi ve ilgili sınavın iptal edilmesi talebinde
bulunmuştur.
Başvuruya ilişkin sınav kağıtları ve cevap anahtarının incelenmesi teknik bir bilgiyi
gerektirdiği için Hacettepe Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Bölümünden Profesör
kadrosundan iki adet bilirkişiye başvurulmuş olup, ortak olarak düzenlenen raporda
özetle sınav cevap anahtarında yer alan cevaplarda eksiklik olduğu, puanlama şekillerinin
gösterilmediği, değerlendirmenin iyi yapılabilmesi için cevap anahtarında puanlamanın
belli olması gerektiği, özellikle ikinci sorunun yoruma açık bir soru olduğu, puanlamanın
önemli olduğu sınavda cevabı daha net soruların sorulması gerektiği, cevap anahtarında
her soruya verilecek puanın kaç olduğu açıkça belirtilmediğinden her soruya 20
puan verilecekmiş gibi değerlendirme yapıldığında, her iki adayında başarısız olduğu
sonucuna ulaşılmıştır.
Bu veriler ışığında Öğretim Üyesi Dışındaki Öğretim Elemanı Kadrolarına Yapılacak
Atamalarda Uygulanacak Merkezi Sınav İle Giriş Sınavlarına İlişkin Usul ve Esaslar
Hakkında Yönetmelik’inin 11'inci maddesinin ikinci fıkrasında “Sınav jürisi, yazılı
ve sözlü sınavın nesnel, ölçülebilir ve denetlenebilir olmasını sağlar.” hükmü gereği,
cevap kağıdında yer alan her bir bilginin ayrı ayrı puanlandırılması gerektiği, aksi halde
değerlendirme yapılırken değerlendirme kriterlerinin ne olduğu, hangi bilginin önemli
2022 YILLIK RAPOR 415