Page 488 - 2022-Yillik-Rapor-web
P. 488

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               ilişkin olarak İçişleri Bakanlığı bünyesinde “Pasaport İdari Karar Komisyonu” kurulmuş
               ve 2019/14 No.lu Genelge doğrultusunda; başvuruların sonuçlandırılmasına yönelik
               çalışmalar yapılmıştır.
               5682 sayılı Kanun’un Ek 7’nci maddesi Anayasa Mahkemesi’nin 03.06.2021 tarihli ve
               E.: 2019/114, K.: 2021/36 sayılı kararı ile iptal edilmiş ve karar 14.07.2022 tarihinde
               yürürlüğe girmiştir.

               5682 sayılı Kanun’un Ek 7’nci maddesinin yürürlükten kalkması nedeniyle, bu
               kanun maddesine dayanılarak çıkarılan İçişleri Bakanlığı Nüfus ve Vatandaşlık İşleri
               Genel Müdürlüğü’nün 2019/14 genelgesi iş bu tarihten sonra uygulama kabiliyeti
               bulunmadığı iddiasıyla, pasaport almayı engelleyen şerhlerin (idari kayıt) kaldırılması
               talebiyle Kurumumuza yapılan başvurular bulunmaktadır. Kurumumuza bu yönde
               yapılan başvurulardan, idari başvuru yolları tüketilmeden yapıldığı tespit edilen
               başvurular hakkında ilgili mevzuat gereğince Gönderme Kararı verileceği düzenlemesi
               kapsamında, pasaport üzerine konulan idari tedbirin kaldırılması 361  talepli başvurular
               ilgili idarelere yönlendirilmiştir. 362
               7.16.2.2 Mülteci ve Sığınmacı Hakları

               Türkiye; Asya, Avrupa ve Afrika Kıtalarının kesişim noktasında olması, politik ve
               ekonomik  açıdan  gelişmemiş devletlerle  zengin  Batı ülkelerinin  arasında  bir  köprü
               niteliğinde bulunması itibariyle düzensiz göçmenler tarafından transit güzergâh olarak
               kullanılmaktadır. Ayrıca, ülkemizin bölgesinde yükselen güç olması üçüncü ülke
               vatandaşlarının  Türkiye’yi transit ülke konumundan çıkarıp hedef ülke konumuna
               taşımıştır. Bunlarla birlikte Ortadoğu, Kafkasya ve Balkanlarda yıllardır süregelen
               çalkantılar  Türkiye’ye kitlesel akınlara yol açmış, tarihsel bağları ve sorumluluk
               anlayışıyla ülkemiz zor durumda bulunan bu sığınmacılara kucak açmıştır. 1980’lerden
               sonra Türkiye; sadece göç veren bir ülke değil göç alan bir ülke konumuna geçmiştir.
               Küreselleşmenin getirdiği iletişim ve seyahat özgürlüğü tüm dünyada göç hareketliliğinde
               artışa sebebiyet vermiş Türkiye de bu küreselleşme sürecinden derinden etkilenmiştir. 363
               Mülteci ve sığınmacıların haklarını düzenleyen uluslararası ve ulusal düzeydeki belgeler
               devletlere birtakım yükümlülükler yüklemektedir. Bu düzenlemeler çerçevesinde
               mülteci ve sığınmacılar da ülkemizde birtakım hizmetlerden yararlanma imkânı elde
               etmektedirler.



               361   2022/11784 numaralı başvuru hakkında verilen 01.09.2022 tarihli ve 2022/11861 numaralı başvuru
               hakkında verilen 14.09.2022 tarihli Gönderme Kararları
               362   2021/2225 numaralı başvuru hakkında verilen 08.06.2022 tarihli Ret Kararı, 2022/9969 numaralı
               başvuru hakkında verilen 03.11.2022 tarihli Dostane Çözüm Kararı, 2022/3758 numaralı başvuru hakkında
               verilen 07.04.2022 tarihli, 2022/7001 numaralı başvuru hakkında verilen 07.07.2022 tarihli, 2022/8991
               numaralı başvuru hakkında verilen 07.07.2022 tarihli ve 2022/12985 numaralı başvuru hakkında verilen
               13.10.2022 tarihli Gönderme Kararları
               363    Bknz, www.goc.gov.tr/turkiyenin-duzensiz-gocle-mucadelesi, Erişim tarihi 10.11.2022


                                                                        2022 YILLIK RAPOR  487
   483   484   485   486   487   488   489   490   491   492   493