Page 513 - 2022-Yillik-Rapor-web
P. 513
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
gerçekleştirmektedir. Bu anlamda posta hizmetleri haberleşme hakkının yerine
getirilebilmesi için iletişim ve ulaştırma alanlarında kalan önemli bir taşıma, nakliye ve
teslimat işi olarak değerlendirilmektedir.
Ülkemiz genelinde posta hizmetlerinin yürütülmesine ilişkin usul ve esaslar 6475 sayılı
Posta Hizmetleri Kanunu’nda düzenlenmiştir. Posta Hizmetleri Kanunu’nda; ülke
genelinde posta hizmetlerinin kaliteli, sürekli, tüm kullanıcılar için karşılanabilir bir
ücretle, etkin, rekabete dayalı esaslar çerçevesinde sunulmasını sağlamak üzere posta
sektörünün serbestleştirilerek mali açıdan güçlü, istikrarlı ve şeffaflığı sağlanmış bir
sektör oluşturulması ve bu sektörde düzenleme ve denetimin gerçekleştirilmesi ile Posta
ve Telgraf Teşkilatı Anonim Şirketinin (PTT) kuruluşu, yapılanması, faaliyet konuları
ve hizmetlerinin yürütülmesine ilişkin hükümlerin yer aldığı görülmektedir.
PTT’nin yurt içinde ve yurt dışında her türlü taşımacılık hizmetlerini de içerecek
şekilde posta, koli, kargo ve lojistik hizmetleri, pul basımı ve satım ile denetlemeye
ilişkin hükümleri saklı kalmak kaydıyla, 19.10.2005 tarihli ve 5411 sayılı Bankacılık
Kanunu’na tabi olmaksızın, anılan Kanun kapsamında belirtilen faaliyet konuları ile ilgili
olarak bankalarla yapacağı sözleşmeler doğrultusunda bankalara destek hizmeti, parasal
posta hizmeti, ödeme hizmeti sunma, adres bilgi kayıt sistemi ve elektronik sertifika
hizmet sağlayıcılığı, elektronik ortam dâhil her türlü tebligat ve telgraf hizmetine ilişkin
faaliyetler ile esas sözleşmesinde belirlenen diğer faaliyetleri yürütmektedir.
2022 yılında; postanın ilgilisine ulaştırılmaması ya da kaybolması, 404 PTT’nin usule
aykırı tebligat yapması, 405 adresine teslim edilemeyen gönderilerin en yakın PTT Şubesi
yerine PTT Dağıtım Merkezlerine bırakılması, cezaevinden gönderilen mektupların
bedelinin yüksek olması, PTT çalışanları ile posta dağıtıcılarının olumsuz tutum ve
davranışları, PTT Şubesi açılması ya da ATM cihazı konulması 406 içerikli konularda
başvurular alınmıştır.
Nitekim, posta aracılığıyla gönderilen evrakın posta dağıtım görevlisi tarafından
ilgilisine (başvurana) teslim edilmemesinden kaynaklanan mağduriyet ile ilgili evraklara
üçüncü kişiler tarafından erişilmesi yönündeki iddialar hakkında Kurumumuza yapılan
başvuruda; posta gönderilerinin sevki ve dağıtımı süreçlerinde başta gönderinin gizliliği
ve güvenliği ile teslim süresi gibi hususlarda daha dikkatli olunması hususlarına ilişkin
gerekli tedbirlerin alınması yönünde tavsiyede bulunulmuştur. 407
404 2022/5570 numaralı başvuru hakkında verilen 06.10.2022 tarihli Tavsiye Kararı, 2022/6873 numaralı
başvuru hakkında verilen 10.08.2022 tarihli Gönderme Kararı
405 2022/6166 numaralı başvuru hakkında verilen 25.10.2022 tarihli Tavsiye Kararı, 2021/14602 numaralı
başvuru hakkında verilen 28.02.2022 tarihli Kısmen Tavsiye Kısmen Ret Kararı
406 2022/1272 numaralı başvuru hakkında verilen 22.07.2022 tarihli Ret Kararı
407 2022/5570 numaralı başvuru hakkında verilen 06.10.2022 tarihli Tavsiye Kararı
512 2022 YILLIK RAPOR