Page 511 - 2022-Yillik-Rapor-web
P. 511
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
2022 yılında da geçmiş yıllarda olduğu gibi Kamu Denetçiliği Kurumuna, elektronik
haberleşme ve iletişim alanında faaliyet gösteren işletmeler tarafından sunulan
hizmetlere ilişkin olarak; özellikle cayma bedeli, abonelik sözleşmesinin feshi,
sözleşmedeki taahhütlerin yerine getirilmesi gibi abonelik sözleşmelerinden kaynaklı
olarak tüketici hak ve menfaatlerinin zarar gördüğü, bulunduğu yerde internet
altyapısının bulunmadığı ve bu hususlarda BTK’nın gereken denetimi yapmadığı ve
işletmecilere gereken cezai işlemleri uygulamadığı içerikli konularda yoğunlaşmıştır.
Kamu Denetçiliği Kurumu, Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumunu muhatap
kabul eden, Kurumun gereken denetimi yapmadığı işletmeciler nezdinde gereken
cezai işlemleri uygulamadığı gibi yetkilerine yönelik yapılan başvurular, 398 internet
altyapısının sağlanmasına yönelik yapılan başvurular 399 ile iptal edilen abonelik
işlemlerinden cayma bedeli alınması, başvuranların bilgisi dışında açılan abonelikler
ve usulsüz hatlar, yurtdışından getirilen cihazların kayıt edilmesi işlemleri ve süresi
bir yılı aşan taahhütlü aboneliklerin süresinden önce feshedilme durumunda aboneler
tarafından ödenen bedele 400 ve konuyla ilgili ikincil mevzuata yönelik başvuruları
incelemektedir.
Buna karşın Telekomünikasyon alanında faaliyet gösteren işletmeler tarafından
sunulan sabit ve mobil telefonlar ile internet hizmetlerinde “doğrudan abonelik
sözleşmesinden kaynaklı” olan abonelik sözleşmesinin fesih işlemlerinin tamamlanması,
tarife değişikliği talepleri, fatura bedellerine yönelik itiraz ve iade talepleri ile
fatura bedelinin düzeltilmesi talepleri, 401 cayma bedeli alınmaksızın aboneliğin fesih
işlemlerinin yapılması, 402 internet hızının taahhüt edildiği şekilde sağlanması, borç
nedeniyle uygulanan icra işlemleri 403 ve fatura borcunun taksitlendirilmesi gibi
taleplere yönelik yapılan başvurular ilgili işletmelerin/şirketlerin “idare” tanımı
içinde yer almaması ve söz konusu taleplerin “özel hukuk hükümlerine göre çözüme
kavuşturulması gereken” ve “başvurucu ile şikâyet edilen şirket arasında tesis edilen
abonelik sözleşmesi hükümlerinden kaynaklanan” uyuşmazlıklara ilişkin olması
nedeniyle mevzuat gereği incelenmemektedir.
Bununla birlikte başvuranın dile getirdiği sorunun çözümüne katkıda bulunmak
amacıyla, yasal mevzuatımız nedeniyle incelenemeyen başvurular, şikâyet konu
398 2021/21497 numaralı başvuru hakkında verilen 28.03.2022 tarihli, 22.04.2022 tarihli ve 2022/5304/724
Şikâyet No.lu, 10.05.2022 tarihli ve 2022/6196 Şikâyet No.lu, 31.08.2022 tarihli ve 2022/7957 Şikâyet
No.lu Gönderme Kararları
399 2022/5065 numaralı başvuru hakkında verilen 22.09.2022 tarihli Tavsiye Kararı, 2021/19474 numaralı
başvuru hakkında verilen 22.03.2022 tarihli, 2021/20809 numaralı başvuru hakkında verilen 28.06.2022
tarihli Dostane Çözüm Kararları, 2021/22009 numaralı başvuru hakkında verilen 20.02.2022 tarihli
Gönderme Kararı
400 2021/12045 numaralı başvuru hakkında verilen 04.01.2022 tarihli Kısmen Tavsiye Kısmen Ret Kararı
401 2022/6486 numaralı başvuru hakkında verilen 25.06.2022 tarihli İncelenemezlik Kararı
402 2022/724 numaralı başvuru hakkında verilen 17.05.2022 tarihli İncelenemezlik Kararı
403 2022/632 numaralı başvuru hakkında verilen 09.03.2022 tarihli İncelenemezlik Kararı
510 2022 YILLIK RAPOR