Page 510 - 2022-Yillik-Rapor-web
P. 510
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
Suçlarla Mücadele Edilmesi Hakkında Kanun, 6475 sayılı Posta Hizmetleri Kanunu,
6553 sayılı Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun bu alanda ülkemizde
yürürlükteki olan ve bu alanla ilgili yapılmış başlıca kanuni düzenlemelerdir.
2022 yılında da tıpkı geçmiş yıllarda olduğu gibi iletişim alanında başvurular ağırlıklı
olarak; telekomünikasyon alanında faaliyet gösteren işletmeler tarafından sunulan
sabit ve mobil telefonlar ile internet hizmetlerine, internet altyapı sorunlarına, kablo
TV (TÜRKSAT) yayıncılığı hizmetlerinde yaşanan mağduriyetlere, Bilgi Teknolojileri
ve İletişim Kurumunun (BTK) alanda denetim ve gözetim görevini layıkıyla yerine
getirmediği iddiasına yönelik başvurulara, baz istasyonun kaldırılması/konulması veya
yerinin değiştirilmesi, sosyal medya hesabının ya da e-postasının başkaları tarafından ele
geçirilmesi, idarelerin twitter, facebook gibi sosyal medya hesaplarına ve whatsapp gibi
mesajlaşma/haberleşme uygulamalarına erişiminin engellenmesi, adına açılan usulsüz
hatlara ilişkin mağduriyetlerin giderilmesi, e-devlet hizmetleri, 397 mobil telefonlara
SMS yoluyla gönderilen reklam içerikli mesajların engellenmesinin sağlanması,
hatlardan sürekli aranılması, iletişim ve posta hizmetlerinde kişisel verilerinin izni
olmadan paylaşılması, yurtdışından getirilen cihazların kayıt edilmesine yönelik
işlemler, telefonun İMEİ numarasının kopyalanması, iletişim alanında faaliyet gösteren
şirketlerin paycell gibi elektronik/online ödeme sistemlerinde yaşanan sorunlar, kaldığı
öğrenci yurdunda bazı internet sitelerine erişimin engellenmiş olması, fatura borcuna
yönelik olarak hukuk bürolarının başlattığı icralar ile tebligatların yapılması, mektup
ve kargoların teslimi, kurumların internet sayfalarını güncellemeleri gibi çeşitli talepler
hakkında alınmıştır.
7.19.3.1 Elektronik Haberleşme ve İletişim Sektöründe Sunulan Hizmetlerde
Yaşanan Tüketici Mağduriyetleri
5809 sayılı Elektronik Haberleşme Kanunun 1’inci maddesinde Kanunun amacının,
elektronik haberleşme sektöründe düzenleme ve denetleme yoluyla etkin rekabetin tesis
edilmesi, tüketici haklarının gözetilmesi, ülke genelinde hizmetlerin yaygınlaştırılması,
kaynakların etkin ve verimli kullanılması, haberleşme alt yapı, şebeke ve hizmet
alanında teknolojik gelişimin ve yeni yatırımların teşvik edilmesi ve bunlara ilişkin usul
ve esasların belirlenmesi olduğu vurgulanmıştır.
Ülkemizde elektronik haberleşme sektörüne ilişkin düzenleme, denetleme ve
yetkilendirme faaliyetlerini yürüten Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu (BTK), alanda
tüketicilere yönelik olarak işletmeciler tarafından sunulan hizmetlerde, tüketicilerin
korunması amacıyla da çok sayıda düzenlemeyi hayata geçirmekte, aynı zamanda da
elektronik ortamda (Tüketici Şikâyet Bildirim Sistemi) ya da telefon (Alo 120) aracılığı
ile tüketicilerin bu alandaki şikâyet ve ihbarlarını değerlendirerek mevzuat kapsamında
sunulan hizmetlere ilişkin yükümlülüklerin işletmeciler tarafından yerine getirilip
getirilmediğinin tespitini yaparak gerektiğinde 5809 sayılı Kanunun kendisine verdiği
yetkileri kullanarak işletmeciler nezdinde gerekli işlem ve yaptırımları uygulamaktadır.
397 2021/21531 numaralı başvuru hakkında verilen 25.04.2022 tarihli Ret Kararı
2022 YILLIK RAPOR 509