Page 512 - 2022-Yillik-Rapor-web
P. 512
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
husus ve alanda gereken değerlendirilmenin yapılması amacıyla BTK’ya ve ilgili
işletmeciye de iletilebilmektedir. İletilmesine karar verilen başvurular Kurumumuz
tarafından gönderildiğinde, ilgi firma tarafından incelenmekte ve hata varsa düzeltilerek
Kurumumuza bilgi verilmektedir.
Ayrıca Kurumumuzca Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu yetkileri ile toplantılar
yapılarak başvurularda öne çıkan sorunlar aktarılmıştır. Özel şirketlere ilişkin olduğu için
Kurumumuz yetki alanında bulunmayan başvuruların konularına göre tespit edilerek
Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu yetkililerine aktarılması ile Bilgi Teknolojileri
ve İletişim Kurumu kanalı ile sorunlara genel olarak politika üretilmesine katkıda
bulunulmaktadır.
Nitekim, Kurumumuzun 2021/21497 numaralı başvuru hakkında verdiği
28.03.2022 tarihli ve BTK Kurulu’nun 12.05.2020 Tarihli 2020/DK-THD/139 sayılı
e-Devlet Kapısı Üzerinden Abonelik Sözleşmesi Fesih Başvurusu Yapılmasına İlişkin
Usul ve Esaslar Kurul Kararı çerçevesinde, e-Devlet sistemi üzerinden fesih dilekçesini
elektronik belge imzalama programı ile imzalayarak, işletmeciye göndermesine rağmen
söz konusu dilekçelerde ıslak imzasının olmadığı gerekçe gösterilerek, Kurul kararını
işletmeci/işletmecilerin uygulamakta zorluk çıkardıklarını iddiası konulu 18.12.2021
tarihli başvuruya istinaden verilen Gönderme Kararımız sonrası BTK tarafından
12.04.2022 tarihli ve 23496 sayılı Makam Oluru uyarınca şikâyete konu işlemleri
gerçekleştiren işletmeci de dahil olmak üzere alandaki 12 işletmeci hakkında fesih
işlemlerine ilişkin ön inceleme başlatmış olması dikkate değerdir.
Kamu Denetçiliği Kurumuna geçmişten günümüze değin başvurucular (tüketiciler)
tarafından yapılan şikâyetler ve şikâyetlerin yoğunlaştığı alanlara bakıldığında, söz
konusu alanda tüketici haklarının korunmasına yönelik düzenleme yapılması kadar
tüketicilerin yapılan düzenlemeler ile işletmecilere getirilen yükümlülükler ve hak
arama yolları hakkında bilgi sahibi olmalarının/bilgilendirilmelerinin ve buna yönelik
farkındalık çalışması yapılmasının tüketici mağduriyetlerinin daha da azaltılmasına
önemli katkı sağlayacağı değerlendirilmektedir.
7.19.3.2 Posta Hizmetleri
Anayasa’nın 22’nci maddesinin birinci fıkrasında herkesin, haberleşme hürriyetine sahip
olduğu, haberleşmenin gizliliğinin esas olduğu düzenlemesine yer verilerek haberleşme
özgürlüğünün yanında haberleşmenin gizliliği de güvence altına alınmıştır.
Haberleşme özgürlüğü, temel haklar arasında yer almakta olup insan haklarını
düzenleyen Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi, Birleşmiş Milletler Medeni ve Siyasi
Haklar Sözleşmesi gibi uluslararası belge ve metinlerde de kişilerin haberleşme hak ve
özgürlüğüne sahip olduğuna yönelik düzenlemelere yer verilmiştir.
Posta hizmetleri, dünyanın her tarafına yayılmış ağlarla, belirli bir yerden adresi
belirtilen bir yere yazılı ve basılı haberleşmelerin devlet eliyle dağıtımı ve teslimini
2022 YILLIK RAPOR 511