Page 535 - 2022-Yillik-Rapor-web
P. 535

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU




                 Ön Ödemeli Su Sayacı Kullanımının Zorunlu Hale Getirilmesine İtiraz
                 Başvuran, Manisa Su ve Kanalizasyon İdaresinin (MASKİ), belli bir kanun hükmünü
                 gerekçe göstermeden, kendi organı olan Genel Kurulun takdir yetkisinin kullanması
                 kapsamında  almış olduğu  karar uyarınca,  yeni  binalarda su abonesi olacak kişilere
                 yönelik olarak elektronik kartlı sayaç kullanma zorunluluğu getirmesini şikâyet ederek
                 elektronik kartlı su sayacının mekanik su sayacıyla değiştirilmesini talep etmiştir.
                 Kurumumuz tarafından yapılan incelemede; MASKİ  Tarifeler  Yönetmeliği’nde
                 idarenin su sayaçlarını satın alıp aboneye satabileceğine ve sayaçların ücret bedeli
                 günün  rayiç  değerlerine  göre, Genel  Kurulca  belirlenen  esaslarda  aboneden  tahsil
                 edileceğine ilişkin hükümler bulunmakta ise de İdare tarafından bu yetki kullanılırken,
                 Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun hükümlerinin dikkate alınması gerektiği
                 değerlendirilmiştir. Mevzuattan kaynaklanan haklı bir sebep bulunmadan ve İdare
                 tarafından istenen sayaç özelliklerine ilişkin belirleme yapıldıktan sonra bu sayaçların
                 abonelerce de temin edilebileceğine ilişkin olarak tüketicilere bir tercih hakkı
                 sunulmadan, yeni bina aboneliklerinde elektronik kartlı sayaç zorunluluğu getirilmesinin
                 ve yazılı talebe rağmen değiştirilmemesinin, Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’a
                 aykırılık teşkil ettiği sonucuna varılmıştır.
                 İlgili İdare, Kurumları ile aboneler arasında imzalanan Su ve Atık Su Abone
                 Sözleşmesinde, idarenin gerekli gördüğü hallerde aboneye ait mekanik su sayacını, kartlı
                 su sayacı ile değiştirebileceğine ve bedelini aboneden talep edeceğine ilişkin hükümlerin
                 yer aldığı ve bu hükümler uyarınca da sayaçlarının idarelerince belirlenebileceğini
                 hususunu iddia etmiştir. Ancak, İdare tarafından hazırlanan ve şikâyetçiyle imzalan
                 söz konusu sözleşme, iltihaki sözleşme niteliğindedir. İltihaki sözleşmelerde, tarafların
                 sözleşme şartları üzerinde müzakere etme, sözleşmedeki bazı şartlara şerh koyma, kabul
                 etmeme gibi bir imkânı bulunmamaktadır. Bu tip sözleşmelerde ortaya çıkan genel işlem
                 koşullarıyla ilgili düzenlemelere, 6098 sayılı Türk Borçlar Kanunu’nda yer verilmiştir.
                 Adı  geçen  Kanun’da;  genel  işlem  koşullarında  yer  alan  bir  hüküm,  açık  ve  anlaşılır
                 değilse veya birden çok anlama geliyorsa, düzenleyenin aleyhine ve karşı tarafın lehine
                 yorumlanacağını, genel işlem koşullarına, dürüstlük kurallarına aykırı olarak, karşı
                 tarafın aleyhine veya onun durumunu ağırlaştırıcı nitelikte hükümler konulamayacağını
                 hüküm altına alınmıştır. Türk Borçlar Kanunu'nun bahsi geçen maddeleri kapsamında,
                 abonelik sözleşmesi hükümlerin tüketici aleyhine yorumlanması mümkün değildir.
                 Diğer  taraftan,  6502  sayılı Tüketicinin  Korunması  Hakkında  Kanun’da;  sözleşmede
                 öngörülen koşulların sözleşme süresi içinde tüketici aleyhine değiştirilemeyeceği,
                 sözleşmede yer alan bir hükmün açık ve anlaşılır olmaması veya birden çok
                 anlama gelmesi hâlinde, bu hükmün tüketicinin lehine yorumlanacağı düzenlemeleri
                 bulunmakta olup, söz konusu Kanun maddeleri kapsamında da abonelik sözleşmesi
                 hükümlerin tüketici aleyhine yorumlanması mümkün değildir. Bu halde ilgili idarenin,
                 yeni bina abonelerine elektronik kartlı su sayacı takmasının ve talebe rağmen abonelere




             534 2022 YILLIK RAPOR
   530   531   532   533   534   535   536   537   538   539   540