Page 530 - 2022-Yillik-Rapor-web
P. 530
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
sanayi parsellerinde depolama, elleçleme, paketleme, sevkiyat gibi faaliyetlerin
yürütülmesinden kaynaklanan sorunun çözümlenmesi için “anılan OSB içinde yer alan
NACE kodu 49.41, 52.10 olan tesisler ile depolama, elleçleme, paketleme ve sevkiyatı
hususunda faaliyet gösteren tesislerin el değiştirmesi halinde yeni malikin ya da faaliyet
gösteren kiracı ise kira sözleşmesinin sonlandığı tarihte yeni kiracının OSB mevzuatına
uygun bir alanda faaliyet yürütmesinin sağlanmasının uygun olacağı” yönünde verilen
Bakanlık görüşü çerçevesinde başvuran tesis maliki Şirket ve yine başvuran kiracı
sıfatlı Şirket adına iş yeri açma ruhsatının verilmemesinden kaynaklandığı anlaşılmış
ve her ne kadar idarece mevzuata aykırılığın mümkün olan en kısa sürede giderilmesi
adına OSB içinde yer alan NACE kodu 49.41, 52.10 olan tesisler ile depolama,
elleçleme, paketleme ve sevkiyatı hususunda faaliyet gösteren tesislerin el değiştirmesi
halinde yeni malikin ya da faaliyet gösteren kiracı ise kira sözleşmesinin sonlandığı
tarihte yeni kiracının OSB mevzuatına uygun bir alanda faaliyet yürütmesinin
sağlanmasının uygun olacağı değerlendirilmiş ise de bu görüş çerçevesinde tesis
edilen işlemler ile aynı OSB içerisinde yer alan ve depolama, elleçleme, paketleme ve
sevkiyatı hususunda faaliyet gösteren tesislerden kira sözleşmesi devam etmekte olan
ve yahut el değiştirmemiş olup maliki tarafından kullanılmaya devam eden tesislerin
bu faaliyetlerine devam etmekte iken Bakanlık tarafından yapılan inceleme ile Gebze
Güzeller OSB Yönetim Kurulu Başkanlığına iletilen görüş yazısından haberdar
olmayarak kira sözleşmesini sonlandırarak yeni kira sözleşmesi yapanların ya da tesisi
devralarak aynı faaliyetlere devam etmek isteyenlerin ancak proses şemasında üretim
birimlerinin de gösterilmesi ve kiracı firma tarafından bölgeye sunulan taahhütnamede
üçüncü şahıslara ait ürünleri depolama ve ambalajlama hizmeti vermeyeceği hususuna
yer verilmesi halinde başvurularının mevzuata uygun hale geleceği gerekçeleriyle
başvurularının reddedildiği, aynı şekilde başvuruya konu tesis kiracısı olan ... Ltd.
Şti.’nin başvurusunun da bu gerekçelerle reddedildiği; idare hukukunda eşitlik
ilkesinin, kaynağını Anayasamızın 10’uncu maddesinden almakta olduğu, bir yandan
aynı durumdakilere aynı muamele edilmesini, diğer yandan da farklı durumdakilere
farklı muamele edilmesini gerektirdiği, eşitlik ilkesinin daha çok aynı durumdakilere
farklı muamelenin haksız olduğu ve ayrımcılık oluşturduğu durumları akla getirmekle
birlikte farklı durumdakilere aynı muamele edilmesinin de eşitlik ilkesine aykırı
olacağı, somut olayda, her ne kadar idarece mevzuata aykırılığın giderilmesi ve sanayi
parsellerinde üretim faaliyetinin gerçekleştirilmesi sonucuna ulaşılmak istenilmişse de,
bu amacın gerçekleştirilmesi için ortaya konulan çözüm ile eşitlik ilkesine aykırı hareket
edildiği kanaatine varıldığı, eşit muamele ilkesi gereği idarenin aynı faaliyeti sürdüren
tüm tesislere makul süre tayin ederek aynı işlemi uygulamaya koyması gerektiği;
başvuruya konu olan işlemin “Kazanılmış Hak”, “Haklı Beklenti”, “Hukuki İstikrar”,
“Belirlilik” ve “Hukuki Güvenlik” ilkeleri bakımından da irdelenmesi gerektiği; sonuç
olarak, başvuran tesis maliki Şirketin idare tarafından daha önceki işlemlere dayanılarak
ortaya çıkarılan ve uzunca bir süre aynı şekilde uygulanan sonuçlarının korunması
2022 YILLIK RAPOR 529