Page 84 - 2022-Yillik-Rapor-web
P. 84

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               4.6   KURUMUMUZUN SORUN ÇÖZME YETENEĞİNE İLİŞKİN BAŞARISININ
                        DEĞERLENDİRİLMESİ

               Dünyadaki tüm ombudsmanlık kurumlarının yaşadığı ve çözüm üretmeye çalıştığı
               sorunların en önemlilerinden birisi kendisine yapılan başvuruların niteliği ve kabul
               edilebilir başvuru olup olmadığıdır.
               Dünya uygulamalarına bakıldığında yapılan başvuruların büyük çoğunluğu temel
               olarak;
                 •  Ombudsmanlık kurumunun görev alanına girmeyen başvurular,
                 •  İdari  makamlara  başvuru  yapılmadan  başvurunun  doğrudan  ombudsmana
                    iletildiği başvurular,
                 •  Başvuranın menfaatini etkilemeyen başvurular,
                 •   Yargı organlarında sonuçlanmış konulara ilişkin başvurular,
                 •   İncelenmesinde kamusal bir yarar görülmeyen başvurular
               ve benzeri sebeplerle ombudsmanlık kurumlarınca inceleme yapılmaksızın iade
               edilmektedir.
               Bunların dışında kalan, usul açısından başka eksikliği bulunmayan başvurular kabul
               edilebilir başvurular olarak değerlendirmeye alınmaktadır.
               Ombudsmanlık Kurumlarının sorun çözme yetenekleri ve başarıları değerlendirilirken
               kabul edilebilir başvurular temel kriter olarak ele alınmakta ve bu başvurular üzerinden
               yapılan değerlendirme sonuçları kabul görmektedir.

               Nitekim kökleşmiş ombudsmanlık kurumlarının aralarında yer aldığı ülke örneklerine
               bakıldığında şu sonuçlarla karşılaşılmaktadır.

               •  İspanya’nın 2022 yılı verilerine göre, Kuruma yapılan 31.507 adet başvuru arasından
                  kabul edilebilir başvuru oranı %7’dir.

               •  Finlandiya’nın 2022 yılı verilerine göre, Kuruma yapılan 7.892 adet başvurunun
                  %13’ü kabul edilmiştir.
               •  Norveç’in 2020 yıllık rapor verilerine göre, Kuruma yapılan 13.517 adet başvurunun
                  kabul edilebilirlik oranı % 8’dir.
               Kurumumuza 2022 yılında yapılan başvuruların kabul edilebilirlik oranı ise %27,26'ya
               tekabül etmektedir.
               Kurumumuzca, 2022 yılında iletilen 17.816 adet başvuru ve 2021 yılından devreden
               2.042 adet başvuru olmak üzere toplam 19.858 adet şikâyet başvurusu değerlendirilmek
               üzere işleme alınmıştır.
               İncelemeye alınan toplam 19.858 adet şikâyet başvurusunun 18.094 tanesi (%91,12’si)
               Kurumumuz tarafından sonuçlandırılmış ve inceleme sonuçları şikâyetçilere bildirilmiştir.
               Verilen kararlara ilişkin ayrıntılı bilgilere yukarıdaki bölümlerde yer verilmiştir.



                                                                        2022 YILLIK RAPOR  83
   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89