Page 199 - KDK-2016-YILLIK-RAPORU
P. 199

KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               Diğer taraftan aynı bina metrekare cetveline dayanılarak yaklaşık on yıl boyunca sıfır
               oranlı indirimli vergi tarifesinin uygulanmasından sonra, idare tarafından farklı yönde
                                                                            2
               bir ölçüm yapıldığı ve yapılan ölçümde binanın brüt alanının 200 m ’nin üzerinde
               tespit edildiğine ilişkin bir bilgi veya belge sunulmadığı anlaşılmıştır. Ayrıca bu
               çerçevede bir mevzuat değişikliği de yapılmamıştır. Dolayısıyla herhangi bir maddi
               veya hukuki değişiklik meydana gelmeksizin indirimli vergi tarifesi uygulamasının
               iptal edilerek geçmişe dönük olarak vergi tahakkuk ettirilmesi, hukuki güvenlik ve
               hukuki istikrar ilkelerine de uygun düşmemektedir.

               Sonuç olarak; bina metrekare cetvelinde şikâyet başvurucusuna ait konutun brüt
                                                            2
                               2
               alanının 160.48 m ; toplam inşaat alanının 213.61 m ; net faydalı alanın ise 132.70 m2
                                                             2
               olduğu, şikâyet başvurucusunun meskeninin 200 m ’nin altında kaldığı, bu nedenle
               idarenin 01/07/2015 tarihinden önceki uygulamasında olduğu gibi sıfır oranlı vergi
               uygulamasından yaralanabilmesi gerektiği, idarenin aksi yöndeki işlemlerinin hukuka,
               hakkaniyete, hukuki güvenlik ve istikrar ilkelerine uygun düşmediği; dolayısıyla
               Yenimahalle Belediye Başkanlığı tarafından tanzim edilen ödeme emirlerinin iptali
               ve Çankaya Belediye Başkanlığı tarafından sıfır oranlı vergi tarifesi uygulamasının
               devam ettirilmesi gerektiği hususlarında anılan Belediyelere tavsiyede bulunulmasına
               karar verilmiştir. 45

               Anılan Tavsiye Kararımıza cevaben Yenimahalle Belediye Başkanlığının Kurumumuza
               gönderdiği yazıda özetle; Kat Mülkiyeti Kanununda ortak yer sayılabilecek yerlerin
               belirtildiği; kat maliklerinin, ana gayrimenkulün bütün ortak yerlerine arsa payları
     198       oranında ortak mülkiyet hükümlerine göre malik oldukları, eklenti yerlerinin de
               binanın mütemmimi sayıldığı; Emlak Vergisine Matrah Olacak Vergi Değerlerinin
               Takdirine İlişkin Tüzüğün 14 üncü ve 15 inci maddeleri ile 6 seri numaralı Emlak
               Vergisi Kanunu Genel Tebliği hükümlerine yer verildiği anlaşılmış olup; şikâyetçinin
               söz konusu dairesinin yapı kullanma izin belgesi ve bina metrekare cetvelinde de
               belirtildiği gibi, ortak alanlarla birlikte brüt 213,61 metrekare olması ve mükellefin
               de  genel  beyan  dönemlerinde  binasının  brüt  213,61 metrekare  olduğunu  beyan
               etmiş olması nedeni ile 1319 sayılı Emlak Vergisi Kanunun mükerrer 8 inci maddesi
               gereğince emekli muafiyetinden yararlanmasının mümkün olmadığı ifade edilmiştir.

               Diğer başvuru için de; şikâyet başvurucusu ve eşi açısından Emlak Vergisi Kanunu
               8 inci maddesinin ikinci fıkrasında sayılmış olan şartların gerçekleştiği, dolayısıyla
               Belediyenin yaptığı işlemde hukuka uyarlılık bulunmadığı sonuç ve kanaatine
               varılmış  ve  şikâyet  başvurucusunun  eşi  ile  birlikte  indirimli  (sıfır  oranlı)  bina
               vergisinden yararlandırılmasına ve başvurucudan 2014-2015 yılları için tahsil edilmiş

               45  2016/1375 şikâyet numaralı başvuru için verilen 29/09/2016 tarihli Tavsiye Kararı.



               YILLIK RAPOR 2016
   194   195   196   197   198   199   200   201   202   203   204