Page 215 - KDK-2016-YILLIK-RAPORU
P. 215

KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               sınıf seviyelerinin her birine okulun destek kontenjanının % 20’si kadar öğrenci
               yerleştirilmesi uygulamasının bir önceki (2014-2015) uygulamaya göre ara ve üst
               sınıflara verilecek destek sayısının daha da azalmasına neden olmaktadır.(…) Alt
               sınıflardan yerleştirmeye başlanması ve ara sınıflara daha az bir yüzdenin uygulaması
               ilkeleri “il kontenjanının dolması” söz konusu olduğunda ara ve üst sınıflarda destek
               verilecek öğrenci sayısını sıfıra indirebilmektedir.” görüşünde bulunmuşlardır.

               İlgiliye yönelik tesis edilen idari işlemin hukuka uygun olduğu değerlendirilmekle
               birlikte, şikâyetçinin diğer iddiaları hakkaniyet açısından incelendiğinde, idarenin,
               2015-2016 döneminde ikinci kez gerçekleştirdiği eğitim ve öğretim desteği
               uygulamasının sonuçlarını velilerin uygulamaya ilişkin olarak Milli Eğitim Bakanlığı
               birimlerine yaptıkları şikâyet ve önerileri de dikkate almak suretiyle değerlendirerek,
               uygulama usul ve esaslarını, tüm sınıf seviyelerinin destekten eşit bir şekilde istifade
               edebilmesine imkân verecek şekilde yeniden düzenlemesinin eşitlik ve hakkaniyet
               açısından daha uygun olacağı mütalaa edilmiştir. Ayrıca şikâyetçinin iddiaları
               bakımından Eğitim ve Öğretim Desteği Verilebilecek Öğrencilerin Tespit Formu’nda (Ek-
               12) yer alan kriterlerin ve bunlara ilişkin puanlandırmanın daha detaylı bir şekilde
               düzenlenmesinin eşitlik ve hakkaniyet açısından gerekli olduğu düşünülmüştür. Her
               ne kadar formda sunulan bilgi ve belgelerin doğruluğundan hukuken veli ve okul
               yöneticileri sorumlu tutulmakta ise de ailelerin gelir durumuna ilişkin puanlandırmanın
               nihai aşamada yerleştirme puanını büyük ölçüde etkilediği anlaşıldığından, idarenin
               velilerin beyanlarını teyit eden nitelikte ilave bir belgelendirme talep etmesinin,
     214       başvurucular açısından eşitlik ve hakkaniyetin sağlanması için gerekli olduğu
               değerlendirilmiştir.

               Bilgi belgeler, idarenin cevapları, bilirkişilerin mütalaaları ve tüm dosya birlikte
               değerlendirildiğinde; nihai aşamada idarenin şikâyete konu eğitim ve öğretim
               desteğine  ilişkin  uygulama  usul  ve esaslarını  belirleme  konusunda  ilgili mevzuat
               çerçevesinde takdir yetkisi bulunmakla birlikte, uygulamanın sonuçlarını ve geri
               bildirimleri değerlendirmek suretiyle, Anayasasının Eğitim ve Öğrenim Hakkı ve
               Ödevine ilişkin 42 nci maddesinin devlete yüklediği sorumluluklar da gözetilerek,
               eşitlik ve adalet çerçevesinde uygulamayı iyileştirmesi, kişiler lehinde daha adil ve
               dengeli bir dağılım gözetmesi gerekmektedir. Nitekim Avrupa Konseyi Bakanlar
               Komitesinin 11/05/1980 tarihinde kabul edilen İdari Takdir Yetkisinin Kullanılmasına
               İlişkin  R(80)2  sayılı  Tavsiye  Kararına  Ek  Takdir  Yetkisinin  Kullanılmasında
               Uygulanacak Temel İlkeler bölümünde, “Takdir yetkisini kullanan bir idari makam;
               (1) Yetkinin veriliş amacından başka amaç güdemez. (2) Yalnızca olaya ilişkin öğeleri
               hesaba katarak nesnelliğe ve tarafsızlığa uyar. (3) Hakkaniyete uymayan ayırımcılığı
               önleyerek yasa önünde eşitlik ilkesini gözetir. (4) İşlemin amacıyla, kişilerin hakları,



               YILLIK RAPOR 2016
   210   211   212   213   214   215   216   217   218   219   220