Page 215 - KDK-2016-YILLIK-RAPORU
P. 215
KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
sınıf seviyelerinin her birine okulun destek kontenjanının % 20’si kadar öğrenci
yerleştirilmesi uygulamasının bir önceki (2014-2015) uygulamaya göre ara ve üst
sınıflara verilecek destek sayısının daha da azalmasına neden olmaktadır.(…) Alt
sınıflardan yerleştirmeye başlanması ve ara sınıflara daha az bir yüzdenin uygulaması
ilkeleri “il kontenjanının dolması” söz konusu olduğunda ara ve üst sınıflarda destek
verilecek öğrenci sayısını sıfıra indirebilmektedir.” görüşünde bulunmuşlardır.
İlgiliye yönelik tesis edilen idari işlemin hukuka uygun olduğu değerlendirilmekle
birlikte, şikâyetçinin diğer iddiaları hakkaniyet açısından incelendiğinde, idarenin,
2015-2016 döneminde ikinci kez gerçekleştirdiği eğitim ve öğretim desteği
uygulamasının sonuçlarını velilerin uygulamaya ilişkin olarak Milli Eğitim Bakanlığı
birimlerine yaptıkları şikâyet ve önerileri de dikkate almak suretiyle değerlendirerek,
uygulama usul ve esaslarını, tüm sınıf seviyelerinin destekten eşit bir şekilde istifade
edebilmesine imkân verecek şekilde yeniden düzenlemesinin eşitlik ve hakkaniyet
açısından daha uygun olacağı mütalaa edilmiştir. Ayrıca şikâyetçinin iddiaları
bakımından Eğitim ve Öğretim Desteği Verilebilecek Öğrencilerin Tespit Formu’nda (Ek-
12) yer alan kriterlerin ve bunlara ilişkin puanlandırmanın daha detaylı bir şekilde
düzenlenmesinin eşitlik ve hakkaniyet açısından gerekli olduğu düşünülmüştür. Her
ne kadar formda sunulan bilgi ve belgelerin doğruluğundan hukuken veli ve okul
yöneticileri sorumlu tutulmakta ise de ailelerin gelir durumuna ilişkin puanlandırmanın
nihai aşamada yerleştirme puanını büyük ölçüde etkilediği anlaşıldığından, idarenin
velilerin beyanlarını teyit eden nitelikte ilave bir belgelendirme talep etmesinin,
214 başvurucular açısından eşitlik ve hakkaniyetin sağlanması için gerekli olduğu
değerlendirilmiştir.
Bilgi belgeler, idarenin cevapları, bilirkişilerin mütalaaları ve tüm dosya birlikte
değerlendirildiğinde; nihai aşamada idarenin şikâyete konu eğitim ve öğretim
desteğine ilişkin uygulama usul ve esaslarını belirleme konusunda ilgili mevzuat
çerçevesinde takdir yetkisi bulunmakla birlikte, uygulamanın sonuçlarını ve geri
bildirimleri değerlendirmek suretiyle, Anayasasının Eğitim ve Öğrenim Hakkı ve
Ödevine ilişkin 42 nci maddesinin devlete yüklediği sorumluluklar da gözetilerek,
eşitlik ve adalet çerçevesinde uygulamayı iyileştirmesi, kişiler lehinde daha adil ve
dengeli bir dağılım gözetmesi gerekmektedir. Nitekim Avrupa Konseyi Bakanlar
Komitesinin 11/05/1980 tarihinde kabul edilen İdari Takdir Yetkisinin Kullanılmasına
İlişkin R(80)2 sayılı Tavsiye Kararına Ek Takdir Yetkisinin Kullanılmasında
Uygulanacak Temel İlkeler bölümünde, “Takdir yetkisini kullanan bir idari makam;
(1) Yetkinin veriliş amacından başka amaç güdemez. (2) Yalnızca olaya ilişkin öğeleri
hesaba katarak nesnelliğe ve tarafsızlığa uyar. (3) Hakkaniyete uymayan ayırımcılığı
önleyerek yasa önünde eşitlik ilkesini gözetir. (4) İşlemin amacıyla, kişilerin hakları,
YILLIK RAPOR 2016